انتقال قرارداد از منظر قوانین ایران

انتقال قرارداد به انتقال موقعیت قراردادی اشاره می کند که به دنبال آن تمامی وظایف و تعهدات قرارداد از جانب یکی از طرفین به شخص ثالثی منتقل می شود. قراردادها صورت مکتوب توافقات افراد محسوب می گردد و آثار و تبعات حقوقی بسیاری به همراه دارند. هنگامی که قراردادی میان دو نفر منعقد می گردد، در واقع آغاز پذیرش تعهدات و وظایف دوجانبه ی آنهاست. حال تصور کنید تمامی مفاد و موقعیت قراردادی به شخص ثالثی منتقل گردد. به نظر شما چه نتایجی در بر دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

انتقال قرارداد به چه معناست؟ 

از نظر حقوقی انتقال قرارداد، به این معناست که موقعیت و جایگاه حقوقی یکی از طرفین قرارداد به انضمام تمامی تعهدات و وظایف او به شخص ثالثی منتقل می شود. در متون قانونی ایران انتقال قرارداد صراحتا از سوی مقنن بیان نشده است، اما با توجه به اشارات فقه امامیه به نظر می رسد که مورد پذیرش شرع اسلام قرار گرفته است. از این رو می توان نتیجه گرفت که در نظام حقوقی ایران نیز مورد پذیرش قرار گرفته و آثار حقوقی آن معتبر است.

از سوی دیگر با توجه به قواعد و مقررات عمومی قرارداد ها به نظر می رسد که انتقال قرارداد مغایرتی با صحت قراردادها ندارد. به عبارت دیگر لطمه ای به آن وارد نمی کند و قرارداد را زیر سوال نمی برد. از نظر منظقی و قانونی قرارداد ها به دنبال توافق و رضایت طرفین قرارداد شکل می گیرند و قصد و میل افراد در انعقاد آن بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل طبیعیست که هرگونه توافق و رضایت طرفین قرارداد مبنی بر انتقال آن به شخص ثالث نیز مورد احترام و پذیرش قانون باشد. البته این موضوع به شکلی می تواند مصداقی از تفویض اختیار نیز محسوب گردد.

از نظر حقوقی انتقال قرارداد شامل ایجاب، قبول، عوض و سایر موارد مندرج در قرارداد است و به نوعی با آن مرتبط است. همچنین ممکن است انتقال به صورت ارادی، تبعی و یا قهری صورت پذیرد.

انجام مشاوره حقوقی 

موضوع انتقال قرارداد سابقه ای طولانی دارد و در ردپای آن را در شرع اسلامی می توان یافت. همچنین در نظام های حقوقی آمریکا و انگلیس نیز مورد پذیرش قانونگذار قرار گرفته و معتبر شناخته می شود. البته حقوقدانان تعابیر و تعاریف گوناگونی در این زمینه مطرح کرده اند و دیدگاه های مختلفی از سوی قوانین بین المللی وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *