لایت کوین که با عبارت اختصاری (LTC) شناخته می شود، یکی از اشکال دارایی دیجیتال در دنیاست که شباهت های زیادی با بیت کوین دارد. همین تشابه منجر گردید که در مدت زمان کوتاهی به یکی از قدرتمندترین رمزارزهای دنیا تبدیل شود، هرچند در سال های اخیر سقوط قیمت آن کاربران را کمی مردد کرده است. البته میزان عرضه و تقاضای بازار نیز در روند نوسان هایی که این رمزارز تجربه کرده، چندان بی تاثیر نیست. خالق لایت کوین اهداف و برنامه های متنوع و اثربخشی برای آن در نظر گرفته که با توجه به فناوری پیشرفته ی این پروژه انتظار می رود در آینده ای نزدیک بتواند به جایگاه واقعی خود دست بیاید. در ادامه با همراه باشید.

لایت کوین

آشنایی با لایت کوین و ویژگی های آن

پس از معرفی بیت کوین در سال 2008 میلادی و روند صعودی رشد آن ،جهان با پدیده ای آشنا شد که سرآغاز تحولاتی نوین و پیچیده شناخته می شود. در مدت زمان کوتاهی پروژه های رمزارزی بسیار زیادی در سطح دنیا به وجود آمد. یکی از این پروژه ها در اکتبر سال 2011 میلادی به دنیا معرفی شد. پروژه ای که توسط یکی از کارمندان سابق گوگل به نام چارلز لی خلق شد و نام لایت کوین برای آن انتخاب گردید. یک پروژه ی نرم افزاری متن باز (Open source) که به عقیده ی کارشناسان شباهت های زیادی با بیت کوین دارد.

هدف چارلز لی کاهش زمان تراکنش ها و ساخت زنجیره و افزایش سرعت استخراج بود. او توانست با تغییراتی در الگوریتم های شبکه شرایطی ایده آل تر به وجود بیاورد و ساختار جدیدی را ارائه دهد. بدین ترتیب کاربران در مدت زمان کوتاه تری می توانند معاملات بیشتری انجام دهند. برای تولید هر بلاک لایت کوین، 2/5 دقیقه زمان نیاز است که مزیت بزرگی به شمار می رود.

این رمزارز همانند سایر ارزهای دیجیتال بر اساس فناوری رمزنگاری شکل گرفته و از ساختاری غیرمتمرکز برخوردار است. به این معنا که از سوی هیچ شخص، گروه و دولتی تحت نظارت و تایید قرار ندارد.

چارلز لی  84 میلیون عدد لایت کوین را در نظر گرفته که در مقایسه با بیت کوین بسیار بیشتر است. بنابراین استخراج این رمزراز همانند بیت کوین پس از مدت زمان کوتاهی به اتمام می رسد.  برآورد می شود که هم اکنون بیش از 72 میلیون عدد لایت کوین در گردش است که البته این تعداد از سال 2011 آغاز گردیده و قدیمی بودن این رمزارز را نیز بایستی در نظر داشته باشید.

ارزش و رتبه لایت کوین در بازار کریپتوکارنسی

از نظر رتبه بندی در جدول رمزارزها لایت کوین در سال های اخیر نوسانات بسیار زیادی را تجربه کرد و ارزش و قیمت آن در گذشت زمان صعود و سقوط های بسیاری را گذراند، به طوری که ارزش لایت کوین در ماه می سال 2021 میلادی مرز 410 دلار را تجربه کرد. سال 2013 میلادی را می توان به عنوان سال طلایی لایت کوین به حساب آورد. چرا که در این سال شاهد یک جهش فوق العاده در ارزش این رمزارز بودیم که بسیاری از کاربران را شگفت زده کرد. در حال حاضر هر لایت کوین در حدود 88 دلار معامله می شود.

همانطور که میبینید در مقایسه با بیت کوین و سایر رمزارزها ارزش چندان قابل توجهی ندارد. اما از آنجایی که کارمزد های معاملات لایت کوین پایین است، بسیاری از سرمایه گذاران و کاربران آن را به عنوان یک گزینه ی اقتصادی مناسب و امن می شناسند. در حال حاضر هیچ یکی از مجموعه ها و شرکت های تجاری بزرگ دنیا لایت کوین را به عنوان روشی برای پرداخت هزینه ها قبول نکرده اند.

استخراج لایت کوین 

برای استخراج لایت کوین همانند بیت کوین و سایر رمزارزهای مشابه به دستگاه هایی با سخت افزار های قدرتمند برای حل معادلات پیچیده ریاضی نیاز دارید. البته پیچیدگی این معادلات در مقایسه با ساختار بیت کوین بسیار ساده تر است. توجه داشته باشید که دستگاه های شما بایستی از الگوریتم Skrypt پشتیبانی کنند. متذکر می شویم که وجود این الگوریتم سرعت و امنیت معاملات را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. همچنین کیف پول ارز دیجیتال مناسب، برق و اتصال به اینترنت نیز از دیگر گزینه های ضروری مورد نیاز شما برای استخراج است.

در حال حاضر کاربران می توانند از طریق صرافی های معتبر و رسمی معاملات و خرید و فروش لایت کوین را به سادگی و در مدت زمانی کوتاه انجام دهند.

نقدی کوتاه بر لایت کوین

بیش از 10 سال از زمان معرفی پروژه ی لایت کوین به دنیا می گذرد. این رمزارز در سال های اخیر نوسانات بسیار زیادی را تجربه کرد و رتبه و جایگاه آن در جدول رمزارزها بارها تغییر کرد. به نظر می رسد که هنوز مسیر زیادی برای ارزیابی دقیق این پروژه وجود دارد و نمی توان ارزش و جایگاه واقعی آن را بیان کرد. به عبارت دیگر طیف وسیعی از مزیت ها و نکات منفی از سوی کاربران و منتقدین در رابطه با این پروژه مطرح است که ارزیابی و راستی آزمایی آنها زمان می طلبد.

طرفدارن این پروژه معتقدند که این رمزارز از امنیت و سرعت بسیار بالایی برخوردار است و هزینه ی تراکنش ها آن اندک است. بنابراین به عنوان یک فرصت مناسب سرمایه گذاری می توانید روی آن حساب کنید. از سوی دیگر منتقدین و مخالفان بر این عقیده هستند که پیش بینی آینده ی این رمزارز بسیار دشوار است. آنها در مقابل کارمزد پایین لایت کوین، پرهزینه بودن فرایند ماینینگ آن را یادآور می شوند. به نظر می رسد شناخت دقیق تر این رمزارز مستلزم گذر زمان و بررسی بیشتر و دقیق تر وضعیت بازار آینده ی رمزارزهاست.

لایت کوین

انجام مشاوره تخصصی 

اگر بیت کوین را به عنوان طلا در نظر بگیریم، لایت کوین می تواند همانند نقره باشد. نسخه ای مشابه با نسخه ی اصلی ولی ارزان تر و آسان تر که انتظار می رود در آینده ای نزدیک هم تراز رمزارزهای برتر و معتبر دنیا قرار بگیرد. البته در حال حاضر نیز جز رمزارزهای های معروف دنیا به حساب می آید. به طوری که هم اکنون در لیست بسیاری از صرافی های معتبر دنیا به چشم می خورد. با این حال سقوط و افت قیمت فاحش آن در سال های اخیر کاربران زیادی را مردد ساخت. شما آینده ی لایت کوین را چگونه پیش بینی می کنید؟

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *