گشایش اعتبار اسنادی را می توان به عنوان یکی از شناخته شده ترین روش های پرداخت در قراردادهای داخلی و بین المللی به حساب آورد. در شرایط فعلی و همپا با تحولات جهانی معاملات تجاری نیز دستخوش تغییرات زیادی شدند. به طوری که روش های پرداخت نیز تغییر کرد و از شکل سنتی آن خارج شد. در حال حاضر یکی از امن ترین و مطمئن ترین روش های پرداختی که برای معاملات تعریف شده، اعتبار اسنادی است.

اعتبار اسنادی می تواند به صورت پرداخت نقدی یا پرداخت مدت دار در نظر گرفته شود و روشی بسیار انعطاف پذیر است. این امر به فروشنده و خریدار این فرصت را می دهد را که با توجه به شرایط و امکانات موجود یکی از روش های آن را انتخاب کنند. در ادامه با ما همراه باشید.

گشایش اعتبار اسنادی

گشایش اعتبار اسنادی به چه معناست؟

اعتبار اسنادی یا LC یکی از متفاوت ترین و پرکاربردترین خدمات بانکی در سال های اخیر است. اعتبار اسنادی به این معناست که بانک پرداخت مبلغ مشخصی پول را بر عهده گرفته و در موعد مشخصی انجام می دهد. یک روش بین المللی شناخته  شده ی پرداخت پول میان خریدار و فروشنده که در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده است. همانطور که می دانید بانک ها به عنوان شناخته شده ترین و معتبرترین نهاد مالی در هر کشوری شناخته می شوند. تضمیناتی که از سوی بانک ها صادر می گردد از درجه اهمیت و ارزش سیار بالایی برخوردار هستند و می توانند اعتبار معاملات شما را افزایش دهند. از این رو در سال های اخیر شاهد خدمات متنوع زیادی در این زمینه بوده ایم که گشایش اعتبار اسنادی یکی از آنهاست.

به دنبال گشابش اعتبار اسنادی بانک متعهد می گردد که به خریدار یا فروشنده حسب مورد مبلغ مشخصی پول را پرداخت نماید. چنین امری عمدتا در رابطه با پروژه های بزرگ و معاملات کلان کاربرد دارد. به منظور این امر بانک اسناد مشخصی را از قبل دریافت می کند و بر اساس آن پرداخت مبالغی را بر عهده می گیرد. بانکی که اقدام به گشایش این اعتبار می نماید به عنوان بانک خریدار شناخته می شود و بالاترین درجه ی مسئولیت و تعهد بر عهده ی اوست.

متقاضی گشایش اعتبار اسنادی می تواند از میان افراد حقیقی یا حقوقی باشد. به طور کلی هر شخصی که در زمینه ی معاملات بین المللی فعالیت دارد می تواند تقاضای گشایش اعتبار اسنادی را مطرح نماید. برای این منظور شرایط و مقررات خاصی میان بانک، خریدار و فروشنده در نظر گرفته می شود. در حال حاضر روش های مختلفی برای اعتبار اسنادی وجود دارد.

نقش بانک کارگزار در گشایش اعتبار اسنادی

علاوه بر بانک اصلی که گشایش اعتبار اسنادی را انجام می دهد، بانک دیگری به نام بانک کارگزار در این پروسه نقش دارد. بانک کارگزار به وسیله ی بانک اصلی انتخاب می شود و در کشور فروشنده قرار دارد. وطیفه ی اصلی این بانک بررسی دقیق اطلاعات حساب فروشنده و خریدار است. به عبارت دیگر به عنوان واسطه میان بانک اصلی و طرفین معامله شناخته می شود. اجازه ی پرداخت ها از بانک اصلی صادر می شود و در صورتی که بانک اصلی اجازه ای برای پرداخت صادر نکند پرداختی صورت نمی پذیرد.

مراحل گشایش اعتبار اسنادی 

  • درخواست گشایش اعتبار و تکمیل فرم
  • عقد قرارداد میان بانک و متقاضی
  • گشایش اعتبار در بانک
  • اطلاع به فروشنده
  • آغاز تحویل کالا از سوی فروشنده
  • ارائه ی اسناد
  • تحویل کالا
  • دریافت وجه

آیا گشایش اعتبار اسنادی می تواند خطراتی در بر داشته باشد؟

بله. همانند هر پروسه ی دیگری چندان دور از ذهن نیست که خطرات و برخی نکات منفی به چشم بخورد. از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قطع روابط تجاری میان کشور خریدار و فروشنده به دلیل جنگ، تحریم و سایر موارد
  • کلاهبرداری و جعل اسناد
  • تقلب و دستکاری در متون قراردادها

گشایش اعتبار اسنادی

انجام مشاوره حقوقی 

اقتصاد پویا و موفق در گرو گزینه های بسیار زیادی است. یکی از مهم ترین این گزینه ها سرعت بخشیدن به معاملات و تبادلات مالی است. چنین امری در گرو اعتباریست که در رابطه با انجام معاملات مطرح می شود. بدیهی است که بانک ها در این میان نقش بسیار پررنگی ایفا می کنند. گشایش اعتبار اسنادی یکی از مطمئن ترین روش های تسهیل معاملات شناخته می شود. ریسک و خطرات بخش جدایی ناپذیر هر معامله ای شناخته می شود. به خصوص در بحث پرداخت مبلغ قرارداد که همواره نگرانی هایی برای طرفین آن به همراه دارد. اعتبار اسنادی می تواند به عنوان راهکاری مؤثر در کاهش ریسک معاملات شناخته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه ی دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *