شناسه تراکنش ارز دیجیتال چیست و چگونه به دست می آید؟

شناسه تراکنش یا TXID را بهتر بشناسیم.

تصور کنید فردی از کیف پول دیجیتال خود مقداری ارز دیجیتال برای شما ارسال کرده است. ارز های دیجیتال از کیف پول دیجیتال مبدا کسر شده ولی در کیف پول شما چیزی اضافه نشده است. به نظر شما راهی برای پیگیری این موضوع وجود دارد؟ معاملات و تراکنش های ارز های دیجیتال همانند تمامی تراکنش های مالی قابل پیگیری و ردیابی می باشند. به طور کلی تمامی معاملات و تبادلاتی که از طریق اینترنت صورت می پذیرند، دارای کد رهگیری هستند. شما می توانید از طریق شناسه تراکنش ، معاملات و  تبادلات ارز دیجیتال خود را پیگیری کنید.

شناسه تراکنش به شما کمک می کند که از صحت و درستی معاملات و تراکنش های خود مطمئن شوید. به خصوص زمانی که تاییدیه ای دریافت نکرده اید.  در ادامه با ما همراه باشید.

شناسه تراکنش یا TXID چیست؟

شناسه تراکنش یا هش تراکنش روشی برای منحصر به فرد کردن تراکنش ها و معاملات ارز دیجیتال است تا بتوان به راحتی مسیر آن را پیگیری کرد.

تمامی معاملات و تبادلاتی که از طریق بستر بلاکچین صورت می پذیرد مانند انتقال رمزارز ها و یا معاملات آن از طریق صرافی های دیجیتال به شکل تراکنش شکل می گیرد. این تراکنش ها در بستر بلاکچین ثبت می گردد و دارای یک شناسه ی یکتا و منحصر به فرد است. به طوری که هیچ دو شناسه ای شبیه به یکدیگر نیستند . برای هر تراکنش کد مخصوص و جداگانه ای ایجاد می گردد. این شناسه به شما کمک می کند تا تراکنش خود را پیگیری کرده و از تایید و یا عدم تایید آن و سایر اطلاعات تراکنش مطلع گردید.

شناسه تراکنش یا TXID رشته کدی یکتا و منحصر به فرد از اعداد و حروف است . این رشته کد برای هر یک از تراکنش های بستر بلاکچین تعریف می شود. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم این رشته کد از طریق تایع هش و اطلاعات تراکنش موجود ایجاد می گردد.

شناسه تراکنش چه عملکردی دارد؟

هنگام کار با ارز های دیجیتال سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد خواهد شد. اینکه آیا تراکنش شما انجام شده است؟ تاییدیه های کافی را داراست؟ آدرس مقصد را درست وارد کرده ام؟ و سوالات بیشماری دیگری که ممکن است برای شما به وجود بیاید. شناسه تراکنش یا TXID می تواند به تمامی سوالات شما پاسخ دهد .همچنین مسیر تراکنش های  شما را نیز نمایان می سازد.

هنگامی که شما تراکنش خود را به شبکه بلاکچین ارسال می کنید همزمان شناسه تراکنش آن ساخته می شود و برای کاربران ارسال می گردد. شما می توانید از این طریق تمامی اطلاعات تراکنش از قبیل مبدا، مقصد ، زمان انجام تراکنش ،مبلغ و سایر اطلاعات آن را مشاهده نمایید. تمامی واریزی ها و برداشت های شما در زمینه ی معاملات و تبادلات رمزارز ها از طریق شناسه تراکنش قابل مشاهده و پیگیری می باشد. همچنین در هر صورت بروز هرگونه مشکلی می توانید شماره شناسه تراکنش را برای پشتیبانی صرافی مورد نظر خود ارسال کرده تا به مساله رسیدگی گردد.

شناسه های تراکنش ارز های دیجیتال به صورت عمومی در فضای بلاکچین قابل مشاهده است به طوری که تمامی اعضای شبکه به آن دسترسی خواهند داشت.

چگونه تراکنش خود را پیگیری کنم؟

نهایی شدن و تاییدیه تراکنش در جابجایی ارز های دیجیتال برای کاربران اهمیت زیادی دارد. زیرا عدم ارسال این تاییدیه از سوی شبکه می تواند این نگرانی را برای کاربران به وجود بیاورد که شاید تراکنش آنها اجرا نشده است . واقعیت امر این است که برای ارسال تاییدیه های تراکنش ها باید کمی زمان در نظر گرفت. گاه کابران برای تاییدیه و نهایی شدن تراکنش های خود عجول هستند در حالی که سیستم برای ارسال تاییدیه ها به زمان نیاز دارد. به خصوص برای شبکه های بلاکچینی که شمار کاربران و تعداد تراکنش های آن بالاست.

هر شبکه ی بلاکچین دارای یک سیستم جستجوی داخلی است . با وارد کردن کد شناسه یکتا در این قسمت می توانید تمامی اطلاعات تراکنش خود را مشاهده نموده و از جزئیات آن آگاه شوید.  البته مرورگرهای عمومی نیز وجود دارند که از چند شبکه ی بلاکچین پشتیبانی می کنند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد شبکه ی بلاکچین امکان دسترسی به اطلاعات تراکنش ها برای همه ی اعضاست. در سیستم بانکداری شما فقط می توانید به اطلاعات حساب خود دسترسی داشته باشید و اطلاع از وضعیت و صورت حساب سایر افراد امکانپذیر نیست. اما در شبکه ی بلاکچین کافیست که شناسه تراکنش یا TXID یک تراکنش را در دست داشته باشید. شما به راحتی می توانید از طریق مرورگرهای شبکه ی بلاکچین به اطلاعات تراکنش مورد نظر دسترسی پیدا کرده و از جزئیات آن آگاه شوید.

ویژگی های TXID ارز دیجیتال در یک نگاه

  • منحصر به فرد است و برای هر تراکنش یک شناسه تراکنش یکتا ارسال می گردد.
  • حاوی اطاعات مهم و کاملی از جزئیات تراکنش است.
  • شناسه تراکنش به وسیله ی رشته ای از حروف و اعداد تشکیل شده است. به همین دلیل امنیت و دقت بالایی دارد.
  • امکان ردیابی و پیگیری تراکنش های ارز دیجیتال را امکانپذیر می سازد.

شناسه تراکنش در کجا ثبت می شود؟

محافظت از دارایی ها شما در دنیای ارز های دیجیتال تنها توسط شخص خودتان امکانپذیر است. هیچ بانک و موسسه و نهادی در نگهداری و مراقبت از این دارایی ها نقش و مسئولیتی ندارند. از طرفی بیشتر افراد بخش عمده ای از سرمایه ی خود را به دنیای ارز دیجیتال تزریق می کنند. پس بسیار ضروریست که قبل از ورود به این دنیای پیچیده و تخصصی ابزار ها و روش های کنترل و رصد تراکنش های خود را بشناسید و از نحوه ی عملکرد آنها مطلع باشید.اگر پس از معامله و مبادله ی ارز های دیجیتال خود تاییدیه ای برای شما ارسال نشد ، می توانید از دو روش زیر به شناسه تراکنش خود دسترسی داشته باشید.

صرافی ارز دیجیتال

از طریق قسمت تاریخچه ی تراکنش ها می توانید تراکنش  های خود را مشاهده نمایید. با مراجعه به این قسمت می توانید به کد TXIDخود دسترسی داشته و طریق قسمت مرورگر شبکه ی بلاکچینی که استفاده کرده اید تراکنش خود را پیگیری کنید.

کیف پول ارز دیجیتال

در تمامی کیف پول های ارز دیجیتال قسمتی در نظر گرفته شده که از طریق آن می توانید به تاریخچه ی تراکنش های خود دسترسی داشته باشید. شما از طریق این قسمت می توانید کد TXID تراکنش مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

نتیجه گیری

دنیای ارز دیجیتال به گونه ای طراحی شده است که افراد بیشترین تسلط ممکن را بر دارایی ها و معاملات خود داشته باشند. علی رغم اینکه شبکه ی بلاکچین یک شبکه ی غیرمتمرکز است،  امکان پیگیری تمامی تراکنش ها وجود دارد. یکی از ساده ترین راهکارها در این زمینه دسترسی به کد شناسه تراکنش است. با وارد کردن این کد در مرورگر بلاکچین شبکه ی مورد نظر خود می توانید از تمامی جزئیات تراکنش مطلع گردید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی در این زمینه می توانید با مجموعه ی دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *