شکایت از کارفرما بر اساس قانون کار برای کارگران امکانپذیر است و مراحل و مدارک مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. رابطه کارگر و کارفرما باسابقه ترین و قدیمی ترین روابطیست که در تمدن های بشری به چشم می خورد. به دلیل ماهیت این رابطه و عدم تناسب قدرت میان کارگر و کارفرما همواره اختلافاتی در این میان وجود دارد. این اختلافات برای کارگران به مراتب بیشتر و پررنگ تر است و ضروریست که قانون بتواند حمایت های ویژه ای در این راستا اعمال کند.

یکی از مهم ترین ویژگی های نطام های مترقی دنیا توجه به اقشار آسیب پذیر جامعه و یکسان سازی حقوق افراد است. قوانین ایران روابط کارگر و کارفرما و حدود وظایف و اختیارات آنها را مشخص نموده و در صورت هرگونه تخطی از این وظایف امکان شکایت و پیگیری قانونی وجود دارد. با توجه به آسیب پذیر بودن کارگران امکان اینکه حقوق آنها از سمت کارفرما تضییع گردد به مراتب بیشتر است. آیا با نحوه شکایت از کارفرما و مراحل آن آشنایی دارید؟ در ادامه با ما همراه باشید.

شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما چگونه صورت می پذیرد؟

به دنبال شکل گیری روابط کارگر و کارفرما وظایف و تعهدات دوجانبه ای میان آنها به وجود می آید. قانون کار هرگونه تخطی از این تعهدات را تخلف محسوب می کند و برای آن پاره ای آثار و تبعات قانونی قائل گردیده است. شکایت از کارفرما هنگامی مطرح می گردد که کارفرما به دلایل مختلف از تعهدات و ظایف خود سر باز زند و حقوق کارگر را زیر پا بگذارد. برای مثال عدم پرداخت به موقع حقوق و دستمزد کارگر، عدم در نظر گرفتن بیمه برای کارگران و یا عدم تنظیم و انعقاد قرارداد کار با کارگر تخلف به حساب می آید و شکایت از کارفرما را امکانپذیر می سازد.

همواره به خاطر داشته باشید که مبدأ و آغاز رابطه کارگر و کارفرما قرارداد کار است. البته در صورت عدم تنظیم قرارداد کار نیز راهکارهایی وجود دارد که می توان رابطه ی کارگر و کارفرما را تأیید نمود. از مهم ترین این راهکارها می توان به تنظیم استشهادیه محلی و پرینت بانکی کارگر و کارفرما اشاره کرد. عدم تنظیم قرارداد کار یکی از شایع ترین مسائلیست که در رابطه با شکایت از کارفرما مطرح است و تبعات سنگینی هم در بر دارد.

نکته ی قابل توجهی که در این میان وجود دارد مدت زمان شکایت از کارفرما پس از تخلفات اوست. قانون برای این مسأله هیچگونه محدودیتی در نظر نگرفته و کارگران هر زمانی می توانند شکایات خود را مطرح کنند. علاوه بر این به یاد داشته باشید که شکایت از کارفرما برای وراث و نمایندگان قانونی کارگر نیز امکانپذیر است. همچنین نحوه ی تنظیم دادخواست و مدارک مورد نیاز برای اقامه دعوی بسته به موضوع شکایت متفات است.

نگاهی به مراحل شکایت از کارفرما 

بر اساس قانون کار کارفرما موظف است حقوق مالی کارگر اعم از دستمزد، عیدی، پاداش، مرخصی ها، حق مسکن، حق اولاد و سایر حقوق متعلقه را تمام و کمال در موعد مقرر پرداخت نماید. هرگونه تخطی و کوتاهی در این موضوع مساویست با تضییع و زیر پا گذاشتن حقوق کارگر. در چنین شرایطی کارگر می تواند با مراجعه به اداره کار شکایت خود را مطرح کند و برای احقاق حقوق خود اقدام نماید. توجه داشته باشید که اولین قدم برای شکایت تنظیم قرارداد کار است. این قرارداد آیینه ی تمام نمای حقوق کارگر و تعهدات کارفرما به حساب می آید و به استناد آن می توان کارفرما را موظف به قبول و انجام تعهدات خویش کرد.

جهت شکایت از کارفرما فرم های مخصوصی در سایت اداره ی کار وجود دارد که بایستی با دقت تمام تکمیل شوند. کارگر می تواند هر کدام از حقوق تضییع شده ی خود را در این فرم مشخص کند و بدین ترتیب پروسه ی رسیدگی به شکایت او آغاز می گردد. با تکمیل این فرم ها رسیدگی به شکایت در هیئت تشخیص شروع می شود و از طریق بررسی اسناد و بازدید از محل کار صحت اظهارات کارگر تأیید می گردد. به خاطر داشته باشید که در این مرحله اظهارات خود را به درستی بیان کنید و هرآنچه واقعیت ماجراست در شکایت مطرح کنید.

طریقه ی شکایت برای هر موضوعی متفاوت است. برای مثال گاهی نیاز است که سوابق بیمه ی خود را قبل از تنظیم شکایت آماده کنید. گاه به اظهارات شهود نیازمندید و در شرایطی که کارگری اخراج شده است، مراحل شکایت تفاوت هایی دارد. رسیدگی به تمامی پرونده ها و شکایات از طریق اداره کار صورت می پذیرد و در صورت تأیید اظهارات کارگر از سوی اداره ی کار کارفرما موظف به جبران ضرر و خسارات وارده می گردد.

شکایت از کارفرما

انجام مشاوره حقوقی 

قانون کار مصوب 69 را می توان یکی از کارآمدترین حمایت های قانونی برای کارگران به حساب آورد. کارگران به عنوان قشری آسیب پذیر نیازمند توجه و حمایت های ویژه ای هستند و در این میان قانون کار نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. البته این قانون کماکان جای بحث و تجدید نظر بسیاری دارد و جامع نیست. با این حال بسیاری از روابط کارگر و کارفرما تحت حمایت این قانون قرار دارد و امکان شکایت از کارفرما نیز از این طریق میسر است. در حال حاضر شکایت از کارفرما و مراحل آن از طریق سامانه ی الکترونیکی اداره کار امکانپذیر است. پس از ثبت نام و احراز هویت در سامانه ی مذکور می توانید دادخواست بدوی خود را تنظیم کنید. پس از بررسی های لازم ابلاغیه ای به طرفین جهت حضور در اداره ی کار ارسال می گردد.

موضوعی که در این میان حائز اهمیت است، نقش وکیل متخصص در اقامه و حل و فصل دعاویست. از آنجایی که دعاوی مرتبط با کار تخصصی هستند و از جزئیات قانونی زیادی برخوردارند، قطعا یک کارگر به تنهایی نمی تواند بر تمامی این جزئیات مسلط باشد. به خصوص در شرایطی که اعتراض به آرای هیئت تشخیص و رسیدگی مجدد به پرونده مطرح است. حضور وکیل متخصص و باتجربه در این امر می تواند روند دادرسی پرونده ی شما را تسریع بخشد و ضمن جلوگیری از اطاله ی دادرسی پرونده شما، بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان برای شما رقم می زند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *