فلیپنینگ یکی از شاخص های ارز دیجیتال است و به شرایطی اشاره می کند که جایگاه دو رمزارز رقیب با یکدیگر جابحا شود. داستان فلیپنینگ از جایی آغاز شد که قدرت بیت کوین به طرزی خارق العاده و باور نکردنی افزایش یافت. هیچکسی فکر نمی کرد رمزارزی که در آغاز تولد خود 10 هزار واحد از آن با دو پیتزا معامله شد، روزی به یکی از با ارزش ترین دارایی های جهان تبدیل گردد. این تجربه ی موفقیت آمیز به ایده ی پدید آمدن هزاران رمزارز در دنیا تبدیل گردید. اما تا به امروز تجربه ی بیت کوین هرگز تکرار نشد و جام قهرمانی کماکان در دست بیت کوین قرار دارد.

تصور کنید این جام قهرمانی روزی به اتریوم برسد؟ به نظر شما چه تحولاتی در بازار کریپتوکارنسی رخ می دهد؟ چه آینده ای در انتظار دارندگان اتریوم است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

فلیپنینگ

فلیپنینگ چیست؟

این اصطلاح برای اولین بار در سال 2017 میلادی از سوی کارشناسان تحلیلگر بازار کریپتوکارنسی مطرح گردید. اصطلاح فلیپنینگ (flippening) در لغت به معنی چرخش و جابجایی است. فلیپنینگ به شرایطی اشاره می کند که جایگاه و ارزش دو رمزارز رقیب مانند بیت کوین و اتریوم با یکدیگر عوض شود. طبیعتا چنین اتفاقی زمانی رخ می دهد که شاخص مارکت کپ بازار رمزارز تغییر کند و ارزش و اعتبار بیت کوین به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

بیت کوین رمزارزی بسیار محدود و استخراج آن فوق العاده دشوار است. علی رغم این با نگاهی به میزان عرضه و تقاضان آن در بازار به خوبی متوجه می شوید که چرا تا به این اندازه ارزشمند است. رقابت سرمایه داران برای تصاحب این دارایی به شدت بالاست و در مقابل عرضه آن محدود و کند است. این امر در سال های اخیر موجب رشد فزاینده ی قیمت بیت کوین در بازار شد و بر قیمت و ارزش سایر رمزارزها نیز تاثیرگذار بود. ارزش و قیمت بیت کوین نسبت به سایر رمزارزها به طرز فوق العاده ای بالاست و قابل مقایسه نیست. کارشناسان بازار معتقدند که فلمرو پادشاهی بیت کوین همیشگی نیست و روزی سقوط می کند و فلیپنینگ رخ می دهد. به خصوص اینکه روزی استخراج بیت کوین به پایان می رسد و رقابت تنگاتنگ ماینرها متوقف خواهد شد.

نگاهی به شاخص فلیپنینگ 

شاخص فلیپنینگ با توجه به داده های موجود و نوسانات بازار می تواند احتمالا فلیپنینگ بیت کوین را بررسی کند. شما از این اطلاعات برای پیش بینی جایگاه آینده ی تمامی رمزارزها می توانید استفاده کنید. اما از آنجایی که در شرایط فعلی اتریوم را به عنوان رقیب سرسخت بیت کوین می شناسند، بیشتر بررسی ها حول محور این دو رمزارز صورت می پذیرد.

شاخص فلیپنینگ جز شاخص های حیاتی برای تحلیل بازار رمزارزها به شمار می رود و تحلیلگران حرفه ای همواره به آن توجه دارند. این شاخص می تواند نشان دهد که در چه زمانی و تحت کدام شرایط جایگاه بیت کوین به اتریوم خواهد رسید. به عبارت دیگر تحلیل رفتار این دو رمزارز در بازار کریپتوکارنسی اساس و شالوده ی شاخص فلیپنینگ محسوب می شود.

 آیا فلیپنینگ بیت کوین در آینده رقم می خورد؟

نمودار دامیننس بیت کوین نشان می دهد که برخلاف تصور عمومی بیت کوین از یک کلی نزولی برخوردار بوده است. این می تواند افکار عمومی را با این سوال مهم روبرو کند که آینده ی بیت کوین به کجا و کدام نقطه ختم می شود؟ ضمن اینکه هروز شاهد اتفاقات و اخبار قابل توجه اتریوم در صحنه ی بازار کریپتوکارنسی هستیم. در سال های اخیر قابلیت های منحصر به فرد اتریوم را شاهد بوده ایم. انواع قراردادهای هوشمند را می توان بخشی از این قابلیت های خاص به حساب آورد. اگر نگاهی دقیق تر به تاریخچه و فلسفه اتریون داشته باشیم، در واقع ایده ی اولیه ی اتریوم به دنبال کاستی ها و مشکلات بیت کوین شکل گرفت. در حال حاضر نیز به روز رسانی شبکه اتریوم به صورت مرتب و دقیق صورت می پذیرد. امری که می تواند جایگاه آن را در آینده ای نزدیک متحول نماید.

بسیاری از کارشناسان و طرفداران بیت کوین بر این باورند که بیت کوین هیچگاه از صدرنشینی جدول برکنار نمی گردد. آنها معتقدند که در سال های اخیر بیت کوین به قدرتی فوق العاده بالا دست یافته و اعتبار و رسمیت آن هرگز مخدوش نمی گردد. تکنولوژی به کار رفته در ساختار و شبکه ی بیت کوین در نوع خود بی نظیر و بسیار پیشرفته است. ولی نباید فراموش کرد که بازار کریپتوکارنسی پیچیده و وقایع آن غیرقابل پیش بینی است.

ضمن اینکه اتریوم یک نکته ی مثبت قابل توجه دارد و آن کاربردهای گسترده ای آن در سطح دنیاست. اتریوم در مقایسه با بیت کوین  ارزان تر است و بسیار راحت تر و سریع تر به دست می آید. به همین دلیل برای معاملات و پرداخت های مالی روش بسیار مناسبی به شمار می رود.

فلیپنینگ

انجام مشاوره تخصصی

ممکن است در نگاه اول منحصر به فرد بودن قدرت بیت کوین در شرایط فعلی ایده آل باشد، اما با گذر زمان قطعا چالش هایی مطرح خواهد شد. به همین دلیل برخی کارشناسان و طرفداران اتریوم بر این باورند که فلیپنینگ بیت کوین و جانشینی اتریوم چندان هم دور ذهن نیست. برای ارزیابی دقیق این رخداد بایستی تمامی وقایع و اتفاقات بازار را از جمیع جهات در نظر داشت. گاه معرفی یک رمزارز جدید و عرضه ی ناگهانی آن می تواند قیمت ها را با نوساناتی مواجه سازد. دلایلی که اخیرا موجب سقوط بی سابقه ارزش بیت کوین شد، موید همین امر است که بیت کوین قدرت مطلق نیست.

تصور کنید در آینده ای نزدیک میزان سرمایه ی تزریق شده به حوزه ی اتریوم و یا سایر رمزارزها افزایش یافته و تعداد معاملات آن در طول روز افزایش یابد. طبیعتا چنین امری می تواند ارزش و اعتبار اتریوم یا رمزارز مورد نظر را چندین برابر کند و در مقابل بیت کوین نیز از این موضوع تاثیر مستقیم می پذیرد. همانطور که نزول و صعود ارزش بیت کوین نیز بر سایر رمزارزها تاثیرگذار است. در شرایط فعلی تبلیغات جهانی و جو بازار از مهم ترین عواملیست که فعلا قدرت مطلق بازار کریپتوکارنسی را تنها برای بیت کوین می شناسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *