حق العمل کاری گمرک به چه معناست؟

حق العمل کاری گمرک به معنای واگذاری کلیه ی فرایند ها و امور گمرکی از طریق اعطای وکالت به دیگرست که حق العمل کار نامیده می شد. مفهوم حق العمل کاری گمرکی مفهومی مشابه با حق العمل کاری در قانون تجارت ایران دارد. با این تفاوت که حیطه ی انجام آن متفاوت است. قوانین و مقررات گمرکی و روند ترخیص کالا از گمرک با پیچیدگی های بسیار زیادی همراه است. به طوریکه گاه برخی تجار و بازرگانان اطلاع کافی از آن نداشته و یا با مشکل محدودیت زمان روبرو هستند. به همین دلیل قانون حق العمل کاری را برای چنین مواقعی پیش بینی کرده است.

همانطور که می دانید در پروسه ی ترخیص کالا از گمرک مراحل مختلفی وحود دارد که سرعت انجام امور حرف اول را می زند. چرا که طولانی شدن پروسه ی ترخیص کالا و عدم اطلاع از مراحل آن و چگونگی انجام امور می تواند هزینه های گمرکی را چندین برابر افزایش دهد و زمان ترخیص کالا نیز به تعویق بیفتد. زمان و هزینه از فاکتورهایی به شمار می روند که برای تجار و بازرگانان بسیار حائز اهمیت است. از این رو بهتر و بیشتر می توان به اهمیت و جایگاه حق العمل کاری پی برد. در ادامه با ما همراه باشید.

حق العمل کاری گمرک

حق العمل کاری گمرک به چه معناست؟

قبل از اشاره به مفهوم حق العمل کاری گمرک ابتدا به معنی حق العمل کار گمرک اشاره می کنیم. در یک تعریف ساده حق العمل کار گمرک به شخصی اشاره می کند که در مقام کارگزار و با وکالت از سوی تاجر، بازرگان و یا صاحب کالا (بار) برای انجام امور گمرکی انتخاب می شود و به عنوان واسطه عمل می کند. این شخص در مقابل انجام کلیه ی امور مربوط به ترخیص کالا از گمرک دستمزد دریافت می کند و حدود کارهایی که می تواند انجام دهد از قبل مشخص است. حق العمل کاری گمرکی نیز دقیقا همین مفهوم را در بر می گیرد و به انحام تشریفات گمرکی از سوی حق العمل کار اشاره می کند.

نمونه ی وکالتنامه ی حق العمل کاری از سوی سازمان گمرک ایران تهیه شده و به صورت فرم های آماده در اختیار تمامی افراد قرار می گیرد. متقاضیان می توانند از طریق این وکالتنامه رسمی حدود اختیارات کارگزار گمرکی را مشخص نموده و وکالت مورد نظر را اعطا کنند. متذکر می شویم که حوزه ی فعالیت های حق العمل کاری با ترخیص کار متفاوت است. حق العمل کاری به انجام کلیه ی امور و فرایندهای گمرکی مبادرت می نماید. در حالی که حیطه ی فعالیت های ترخیص کار فقط مربوط به ترخیص کالا از گمرک است.

حق العمل کار می تواند شخصیت حقیقی و یا حقوقی داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از شرکت های تجاری بزرگ و معتبر برای تسریع روند صادرات و واردات کالاهای خود از طریق حق العمل کار اقدام می نمایند. فراموش نکنید پروسه ی امور گمرکی و ترخیص کالا از گمرک به تخصص و دقت بسیار زیادی نیاز دارد و در این میان تجربه حرف اول را می زند.

نگاهی به شرایط حق العمل کاری گمرک 

مهم ترین شرط قانونی حق العمل کاری گمرکی دریافت پروانه کارگزاری گمرکی از سوی سازمان گمرک ایران است. البته این شرط عام نیست و برای سفارتخانه ها و سازمان های دولتی می توانند نماینگان یا کارمندان خود را مستقیما به سازمان گمرک معرفی کنند و نیازی به اخذ پروانه و سایر مجوزهای قانونی نیست. جهت اخذ کارت حق العمل کاری متقاضیان می توانند از طریق سایت رسمی گمرک ایران در آزمون مربوطه شرکت کنند و در صورت قبول شدن در این آزمون کارت حق العمل کاری آنها صادر خواهد شد. این امتحان هر ساله در زمینه ی قانون امور گمرکی و آئین نامه مربوط به آن برگزار می شود. همواره به خاطر داشته باشید که حق العمل کار تمامی امور را به نام خود انجام می دهد، حق العمل کار بودن او محرز است.

برای دریافت کارت حق العمل کاری شرایط زیر در نظر گرفته شده است:

  • تابعیت ایرانی
  • داشتن حداقل بیست و پنج سال سن تمام
  • ارائه ی گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  • ارائه ی گواهی عدم سابقه در قاچاق کالای گمرکی از سوی مقامات مربوطه
  • دارا بودن گواهی پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم از آن
  • عدم اشتغال و خدمت در مشاغل دولتی
  • مدک تحصیلی حداقل مدرک کاردانی در امور گمرکی و با حداقل کارشناسی در سایر رشته ها. برای دارندگان مدارک تخصیلی بالاتر در شرایط مساوی حق تقدم وجود دارد.

حوزه ی فعالیت های حق العمل کار

  • ارائه ی مشاوره های تخصصی در زمینه ی انجام تمامی فرایندهای گمرکی مانند ترخیص کالا
  • ارزش گذاری دقیق انواع کالا
  • برآورد و تخمین عوارض و هزینه های گمرکی کالا
  • اخد معافیت گمرکی
  • انجام کلیه ی خدمات ترخیص کالا از صفر تا صد
  • تسلط کامل به قوانین و مقررات گمرکی و ارائه ی مشاوره های تخصصی در زمینه های مختلف
  • ثبت و سفارشات و خرید کالا از نقاط مختلف جهان و انجام فرایندهای گمرکی مربوط به آن
  • تکمیل کلیه ی فرم ها و اظهارنامه ها و اخذ مجوزهای قانونی مورد نیاز برای کالاهای مختلف

حق العمل کاری گمرک

انجام مشاوره حقوقی

نهاد گمرک به عنوان تنها نهاد رسمی کشور در زمینه ی واردات و صادرات و ترخیص کالا شناخته می شود و قوانین و مقررات پیچیده و سختگیرانه ای در این زمینه وضع کرده است. فلسفه ی وجود این مقررات پیچیده جلوگیری از بروز تخلفات گمرکی و نظارت دقیق و تخصصی بر تمامی جنبه هاست. در غیر این صورت شاهد وفوع جرایم و تخلفات گسترده ای در سطح گمرک کشور خواهیم بود و نظم و امنیت عمومی جامعه با خطری جدی مواجه می شود.

گاه وجود این مقررات پیچیده فرایند واردات و صادرات کالا را با دشواری هایی روبرو می کند و برای تجار و بازرگانان می تواند مشکلاتی ایجاد نماید. از این رو قانون با در نظر گرفتن حق العمل کاری خواهان تسریع بخشیدن به امور شده است. چرا که عدم اطلاع کافی قوانین از سوی تجار و بازرگانان می تواند روند انجام امور گمرکی را کند کرده و این موضوع قطعا از نظر تجاری و بازرگانی مناسب و ایده آل نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *