کلاهبرداری رمزارز ها از چه طریقی صورت می گیرد؟

کلاهبرداری رمزارز ها و راه های جلوگیری از آن : با توسعه و گسترش شبکه ی رمزارز ها در دنیا نگاه سودجویان و کلاهبرداران به آن معطوف شده است. به طوری که این بار طعمه های خود را از میان معامله گران این حوزه انتخاب می کنند. متاسفانه حوزه ی رمزارز ها با پیچیدگی های فراوانی همراه است. از طرفی سرمایه های کلانی در آن وجود دارد. متاسفانه در بیشتر موارد کلاهبرداران از عدم آگاهی افراد در این زمینه سواستفاده می کنند. و سرمایه های آن را تصاحب می کنند. در این مقاله شما را با انواع روش های کلاهبرداری رمزارز ها آشنا خواهیم ساخت و به شما یاد می دهیم. چگونه از بروز چنین مواردی جلوگیری کنید. در ادامه با وکیل رمزارز همراه باشید.

کلاهبرداری رمزارز ها به چه صورت شکل می گیرد؟

قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید که کلاهبرداری رمزارز ها در حوزه ی جرایم رایانه ای و سایبری طبقه بندی می شود. رمزارز نوعی پول دیجیتال است که در فضای مجازی تولید و معامله می گردد. هویت این پول فیزیکی نیست و در فضای مجازی شکل گرفته است. از طرفی برای خلق آن از فناوری رمزنگاری استفاده کرده اند. رمزارز نوعی پول غیرمتمرکز است که به هیچ بانک و دولت خاصی متعلق نیست. در حقیقت با یک پول دیجیتالی فراملی روبرو هستیم. که از ارزش بسیار بالایی می تواند برخوردار باشد. در این راستا باید به دو نکته ی بسیار مهم توجه داشته باشید.

بستر رمزارز ها بسیار ایمن و مطمئن است. از آنجایی که همه چیز بر بستر بلاکچین صورت می پذیرد امکان دستکاری و تغییر داده های آن تقریبا صفر است. در نتیجه در مرحله ی تولید و استخراج آن بعید به نظر می رسد. که با جرائمی نظیر هک و کلاهبرداری روبرو باشیم. چنین مسایلی بیشتر در مرحله ی پس از استخراج رخ می دهد. جایی که قرار است رمرزارز ها معامله شوند. البته چنانچه استخراج رمزارز مورد نظر خود را به دست دیگران بسپارید بسیار محتمل است. که قربانی کلاهبرداری رمزارز ها شوید.

کلاهبرداری رمزارز ها

روش های کلاهبرداری رمزارز ها

خرید و فروش و معامله ی رمزارز ها بر بستر اینترنت و در فضای مجازی صورت می گیرد. به همین دلیل هم با یک بستر بی انتها و وسیع روبرو هستیم . به طوری که با روش های مختلفی می توان قانون را دور زد و مرتکب خلاف شد.

طراحی سایت جعلی

این یکی از آسان ترین گزینه ها برای کلاهبرداران رمزارز ها است. صرافی های آنلاین بر خلاف صرافی های حضوری نیازی به دریافت مجوز و سرمایه ندارند. از این رو مجرمان در فضای مجازی اقدام به راه اندازی یک سایت تحت عنوان صرافی دیجیتال کرده و شما را برای معاملات رمزارز تشویق می کنند. توجه داشته باشید. که همه چیز در این سایت ها ساختگی و دروغ است. یک درگاه بانکی تقلبی برای سایت در نظر گرفته شده که وجوه از طریق آن جابجا می شود.

همچنین مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید در این سایت ها ، کلاهبرداران به دو روش زیر کلاهبرداری های خود را انجام می دهند.

  1. رمز کیف پول الکترونیک شما را به دست آورده و رمزارز های شما را سرقت می کنند.
  2. در روند معاملات و خرید و فروش های شما خلل وارد می کنند.

پامپ و دامپ

در روش پامپ و دامپ که معمولا از طریق تلگرام صورت می پذیرد . یک کانال تلگرامی در ساعات مشخصی اطلاعاتی دروغ و وسوسه انگیز در زمینه ی قیمت رمزارز ها به مخاطبین خود ارائه می دهد. به طوری که این اطلاعات نشان دهنده ی سودهای چند درصدی می باشد . در ابتدای امر مخاطبان ترغیب به خرید رمزارز مورد نظر می گردند . معمولا هم یک رمزارز ناشناخته و یا کمتر شناخته شده است؛ در ادامه با افزایش روند خرید ناگهان قیمت رمزارز مورد نظر که کلاهبرداران روی آن سرمایه گذاری کرده اند بالا رفته و همان لحظه کلاهبرداران اقدام به فروش آن می کنند. سپس با ریزش قیمت بسیاری از سرمایه گذاران متضرر می گردند.  پس مراقب کانال های تلگرامی که در این زمینه وجود دارند باشید. چرا که ممکن است یک تله باشد.

حمایت های قانونی ایران در زمینه ی کلاهبرداری رمزارز ها

بنا به دلایل خاصی در ایران رمزارز ها چندان شناخته شده نیستند. آگاهی های عمومی افراد در این زمینه کافی نیست و قوانین مدون و مشخصی در این زمینه وجود ندارد. همچنین دولت ایران و نظام بانکی کشور ما هنوز مساله ی رمزارز ها را به رسمیت کامل نشناخته است. البته ناگفته نماند خرید و فروش و معاملات آن غیرقانونی نیست. اما حمایت قانونی کافی برای آن وجود ندارد.

از طرفی همانطور که می دانید برای تولید و استخراج رمزارز ها نیاز به دستگاه های ماینر دارید. هرگونه واردات و استفاده از دستگاه های ماینر نیاز به اخذ مجوز قانونی دارد . این مجوز از طرف وزارت صنایع ، معدن و تجارت برای متقاضیان صادر می گردد. پس در نتیجه اگر بدون این مجوز اقدام به استفاده از ماینر نمایید مجرم هستید و عمل شما جرم محسوب می شود.

تمام این توضیحات را دادیم تا به این نتیجه برسیم که مسئولیت معاملات هرگونه رمزارز در ایران به عهده ی خود شماست. نه دولت و نه قانون حمایتی در این زمینه نخواهند داشت . پس در صورت بروز هرگونه کلاهبرداری در این زمینه نمی توانید انتظار چندانی از حمایت های قانونی داشته باشید.

شکایت از کلاهبرداری رمزارز ها

اگر قربانی کلاهبرداری رمزارز ها شده اید تنها راه پیش روی شما ارائه ی دادخواست است. البته به کمک یک وکیل با تجربه و متخصص در زمینه ی حقوق رمزارز ها. پس شما می توانید شکایت خود را مطرح کنید . اما هنوز قانونی در این زمینه به تصویب نرسیده است که بتوان به استناد آن پرونده را به سرانجام مطلوب رساند. با این حال خرید و فروش و نگهداری رمزارز ها در ایران به هیچ وجه جرم نیست. فقط به کارگیری آن ممنوع اعلام شده و هنوز به رسمیت شناخته نشده است.

اگر موضوع شکایت شما در زمینه ی کلاهبرداری رمزارز ها می باشد. توجه داشته باشید که از چه کسی شکایت دارید. این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است. که در بحث رمزارز ها چنانچه خودتان صفر تا صد کار را بلد باشید به ندرت با مشکل مواجه می شوید. اما در صورتی که آگاهی کافی در این زمینه ندارید باید بررسی کنید که در کدام مرحله ی کار کلاهبرداری صورت گرفته است؛ تریدر شما مرتکب خطا شده و یا در مرحله ی تبادل و معامله ی آن به مشکل بر خورده اید؛ همه و همه باید کاملا بررسی شده و در دادخواست شما لحاظ گردد.

در حقیقت سرنخ ها را شما باید به دادگاه ارائه دهید و اینجاست که هنر وکیل شما متجلی می گردد. چنانچه قربانی کلاهبرداری رمزارز ها شده اید و یا نیاز به مشاوره ی حقوقی در این زمینه دارید می توانید با مجموعه ی دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

راه حل جلوگیری از کلاهبرداری رمرارزی چیست؟

در ایران حمایت های قانونی چندان مطلوبی در این زمینه وجود ندارد. پس برای اینکه قربانی کلاهبرداری رمزارز ها نشوید. به شما توصیه می کنیم که آگاهی های خود را در این زمینه افزایش دهید. جایی که هنوز حمایت های قانونی لازم تدوین نشده است بهتر است بیشتر مراقب باشید و دیرتر اعتماد کنید.

رمزارز ها وسوسه انگیز و جذاب هستند. بسیاری از افراد به امید سود های میلیونی سرمایه های خود را به آن تزریق می کنند. اگر از روش درست و مطمئنی پیش بروید قطعا شاهد موفقیت های زیادی در این راه خواهید بود. اما مشکل از جایی آغاز می شود که افراد بدون آگاهی های لازم جذب سود های کلان این مجموعه شده و سرمایه های خود را به دست کلاهبرداران و واسطه ها می سپارند.

مزیت دنیای رمزارز ها به دیگر روش های سرمایه گذاری این است که در این دنیای ناشناخته همه چیز غیرمتمرکز است. نه نهادی وجود دارد و نه شخصی . همه چیز بر عهده ی شما گذاشته شده تا بتوانید به تنهایی پیش بروید.

پس اگر احساس می کنید هنوز اطلاعات و آگاهی های کافی در این زمینه ندارید بهتر است از افراد مطمئن و آگاه در این زمینه استفاده کنید.

انجام شکایت و پیگیری پرونده کلاهبرداری ارز دیجیتال

اگر به دنبال سرمایه گذاری در دنیای رمزارز ها هستید مکان امنی را انتخاب کرده اید. اصالت رمزارز ها بر ایمنی و پایداری استوار است. اما این در صورتی امکانپذیر است که آگاهانه در این راه قدم بگذارید. فراموش نکنید کلاهبرداران همیشه در کمین هستند تا از هر طریقی مقاصد خود را دنبال کنند. چه در دنیای واقعی و چه در فضای مجازی همیشه کلاهبرداری های متعددی صورت گرفته است. با نگاهی کلی به چنین پرونده هایی یک نکته ی بسیار مهم به چشم میخورد. کلاهبرداران در اکثر موارد از عدم آگاهی قربانیان خود سواستفاده می کنند.

چنین مساله ای در یک حوزه ی پیچیده و کمتر شناخته شده مانند رمزارز ها چندان دور از ذهن نیست.به همین دلیل به شما توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی در این زمینه با افراد مطمئن و آگاه مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و هرگونه مشاوره حقوقی در زمینه ی کلاهبرداری رمزارز ها می توانید با مجموعه ی وکیل جوادی در ارتباط باشید.

2 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *