اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها و دلیل آن

اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها موضوعیست که احتمالا بار ها آن با مواجه شده اید. اگر از سرمایه گذاران حوزه ی کریپتوکارنسی باشید،  احتمالا به خوبی می دانید که قیمت ارز دیجتال بسیار حائز اهمیت است. با توجه به جایگاه حال حاضر رمز ارز ها در نظام مالی دنیا و حجم بالای مبادلات این حوزه، قیمت گذاری صحیح و اصولی رمز ارز ها در ثبات و قدرتمندی آنها نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

قیمت ارز های دیجیتال از طریق صرافی های آنلاین ابه صورت لحظه ای اعلام می گردد. اما چالش مهمی که در این میان وجود دارد، اختلاف قیمت هاییست که به چشم می خورد. به نظر شما دلایل اختلاف قیمت ارز دیجیتال چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

قیمت ارز دیجتال در صرافی ها

صرافی ارز دیجیتال امکان مبادله و معامله ی ارز دیجتال را برای شما فراهم می آورد. شما از طریق آن می توانید قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود را لحظه به لحظه مطلع شوید و برای معامله تصمیم بگیرید.  اهمیت و نقش صرافی های آنلاین به عنوان واسطه هایی برای معاملات و مبادلات ارز دیجیتال بسیار بالاست و در قیمت گذاری ارز های دیجیتال نیز بی تأثیر نیست.

در حال حاضر صد ها صرافی آنلاین در نقاط مختلف دنیا مشغول به فعالیت هستند . این صرافی ها خدمات مختلف و متنوعی را در زمینه ی ارز دیجیتال و معاملات آن ارائه می دهند. برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها کافی است که به صفحه ی اینترنتی و یا اپلیکیشن صرافی مورد نظر رجوع کرده و لیست قیمت ارز های دیجیتال را به صورت لحظه ای مشاهده کنید.

همچنین از طریق این پلتفرم ها می توانید کاهش و افزایش قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود را در بازه های زمانی مختلف مشاهده کرده و مقایسه کنید. این به شما امکان بررسی دقیق تر و جزئی تر را می دهد و احتمال خرید ناموفق شما را به طرز قابل توجهی پایین می آورد.

همچنین علاوه بر اطلاع از قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها می توانید طرف معامله ی خود را انتخاب کرده و با او وارد معامله شوید. خریداران و فروشندگان بسیاری از سرتاسر دنیا در صرافی های ارز دیجیتال حضور دارند که از این طریق می توانند به یکدیگر وصل شوند و برای معامله و خرید و فروش رمز ارز های خود اقدام نمایند.

اختلاف قیمت ارز دیجیتال

اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها

اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها یکی از مهم ترین سوالات و چالش های این حوزه است. بدیهی است در صورت نبود قیمت واحد و منطقی اعتبار ارز دیجیتال به شدت سقوط می کند. به نوعی از ارزش آن کاسته می شود و مشتریان در معاملات خود مردد می شوند. یکی از دلایل اعتبار پول فیات عدم وجود اختلاف قیمت در ارزش گذاری آنهاست. پس انتظار می رود ارز دیجیتال نیز به عنوان یک ارز معتبر و شناخته شده از قیمت گذاری واحدی برخوردار باشد و نوسان قیمت آن به حداقل میزان ممکن کاهش یابد. اختلاف قیمت ارز های دیجیتال می تواند از چند سنت تا چند دلار متغیر باشد.

ارز دیجیتال از پاره ای ویژگی های خاص برخوردار است که مکانیسم قیمت گذاری آن را تحت تأثیر قرار می دهد. مهم ترین مسأله محدودیت و سقف عرضه ی بسیاری از رمز ارز هاست. بدیهی است که در صورت افزایش تقاضای یک رمز ارز خاص، با نوسان قیمت بیشتری برای آن مواجه باشیم. از سوی دیگر صرافی های ارز دیجیتال پلتفرم های مستقل و واحدی هستند که تحت زیر مجموعه ی هیچ نهادی قرار ندارند. بنابراین طبیعی است که با عدم قیمت واحد در آنها روبرو شویم.

مهم ترین دلایل اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها را در ادامه بیان کرده ایم.

نبود سیستم قیمت گذاری استاندارد

ارز دیجیتال یک ارز غیرمتمرکز است که هیچ پشتوانه ای ندارد. به هیچ دولت و گروه خاصی مرتبط نیست و از هیچ نظامی تأثیر نمی پذیرد. مستقل بودن و عدم وابستگی ارز دیجیتال سبب گردیده تا شاهد سیستم قیمت گذاری استاندارد و واحدی برای این حوزه نباشیم. در واقع قیمت گذاری ارز دیجیتال با توجه به میزان عرضه و تقاضا و شرایط بازار تعیین می شود و از آنجایی که تعداد و سقف مشخصی دارد و نامحدود نیست، طبیعی است که قیمت آن در بازه های زمانی مختلف، متفاوت و در نوسان باشد.

غیرمتمرکز بودن

غیرمتمرکز بودن را شاید بتوان به عنوان مهم ترین دلیل اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها قلمداد کرد. خاصیت غیرمتمرکز بودن ارز دیجیتال وابستگی آن را به نهاد ها کشورها و گروه های خاص از بین می برد. همچنین هویتی مستقل به آن می بخشد و ساز و کاری متفاوت برای آن تعریف می کند. این هویت مستقل زیر نظر هیچ مجموعه و سازمانی قرار ندارد و تمامی معاملات و خرید و فروش آن به صورت مستقیم انجام می پذیرد.

با چنین وصفی می توان گفت که نظام قیمت گذاری در دنیای کریپتوکارنسی با سایر موارد نظیر ارز فیات و طلا متفاوت است و با اعمال سیاست های خاص همراه نیست. بنابراین وجود اختلاف قیمت در ارز دیجیتال چندان دور از منطق به نظر نمی رسد.

عرضه و تقاضا

ارز دیجیتال مانند هر کالا و خدمات دیگری از قانون عرضه و تقاضا تأثیر می پذیرد. بدیهی است که با افزایش تقاضای در رابطه با یک رمزارز خاص شاهد افزایش قیمت ناگهانی و غیرقابل پیش بینی آن باشیم. البته کلاهبرداری های ارز دیجیتال را نیز نبایستی از یاد برد.  گاه کلاهبرداران به منظور مقاصد مجرمانه ی خود قیمت یک رمزارز را به صورت کاذب و ناگهانی افزایش می دهند و آن را ارزشمند جلوه می دهند. در چنین شرایطی کلاهبرداران افزایش تقاضای رمز ارز مورد نظر را در میان خریداران مطرح می کنند و آنها را به سمت خرید آن سوق می دهند.

همه ی این ها در کنار ده ها عامل دیگر ذر اختلاف قیمت ارز دیجیتال موثر است. حتی این امکان وجود دارد که در صورت مشاهده ی اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی های مختلف تله ی یک کلاهبرداری بزرگ در میان باشد. پس در چنین شرایطی بسیار باید محتاطانه عمل کنید. به خصوص در شرایطی که یک صرافی ارز دیجیتال برای یک رمزارز قیمتی بسیار پایین تر در نظر می گیرد و یا با قیمت بالاتر یک رمز ارز آن را ارزشمند و معتبر نشان می دهد.

نبود مقررات لازم برای معاملات

معاملات ارز دیجیتال با توجه به ویژگی غیرمتمرکز رمز ارز ها وابسته به هیچ نهاد بانکی نیست و بیشتر معامله گران به صورت مستقیم و بدون واسطه برای خرید و فروش رمزارز های خود اقدام می نمایند. این موضوع سبب گردیده تا معاملات ارز دیجیتال هیچ مکانیستم و مقرراتی نداشته باشد و افراد آزادانه و بدون هیچ محدودیتی معاملات خود را انجام دهند.

در این میان برخی صرافی های آنلاین به دلیل مشتریان  زیاد تر و پشتیبانی از رمز ارز های بیشتر نسبت به سایرین معروف ترند و در نتیجه حجم معاملات این ضرافی ها بالاست. در چنین وضعیتی افزایش تقاضا نیز بالاتر است و بنابراین مکانیسم معاملات و قیمت ارز دیجیتال تغییر می کند. به همین دلیل شاهد نوسان قیمت قابل توجهی در میان صرافی های مختلف خواهیم بود و با افزایش تقاضا قیمت رمز ارز مورد نظر نیز افزایش می یابد. طبیعی است که قیمت در سایر صرافی ها پایین تر خواهد بود و نوسان قیمتی بیشتری به وجود می آید.

زمان به روز رسانی قیمت ها

هر صرافی برای به روز رسانی قیمت رمرز ارز هایی که از آن پشتیبانی می کند یک بازه ی زمانی خاص و مشخص انتخاب می کند. در این بازه ی زمانی مشخص قیمت رمز ارز ها تغییر کرده و به شکل یک لیست قابل مشاهده می باشد. در رابطه با اختلاف قیمت ارز دیجیتال و نوسان قیمت ها عوامل بسیار زیادی دخیل هستند که از مهم ترین آنها می توان به حجم معاملات اخیر صورت گرفته در صرافی برای هر یک از رمز ارز ها اشاره کرد. بدیهی است هرچه میزان حجم معاملات بیشتر باشد عرضه و تقاضای بیشتری وجود داشته است. در نتیجه نوسان قیمت هر ضرافی با دیر صرافی ها متفاوت می باشد.

از سوی دیگر زمان به روز رسانی قیمت ها برای همه ی صرافی ها یکسان نیست . این به روز رسانی در ساعات مختلفی از شبانه روز رخ می دهد و گاها ممکن است بیش از یک روز طول بکشد. برای مثال یک صرافی صبح زود برای به روز رسانی قیمت های خود اقدام نماید. در حالی که به روز رسانی قیمت های یک صرافی دیگر در  هنگام عصر است. در واقع اختلاف قیمت ارز دیجیتال در چنین مواقعی به عدم هماهنگی در زمان به روز رسانی داده ها باز می گردد و موضوعی چندان نگران کننده نیست.

انجام مشاوره حقوقی

در نظر داشته باشید که تفاوت و اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها همیشه بد نیست و در پاره ای موارد می تواند به سود شما تمام شود. همان مسأله ای که به آربیتراژ معروف است. اما در این بازی ریسک های بسیار زیادی وجود دارد که همواره باید مد نظر داشته باشید. چرا که کوچکترین اشتباه می تواند به ضرر شما تمام شود.

در حال حاضر صد ها صرافی و پایگاه اطلاع رسانی برای قیمت ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد. در نتیجه قدرت انتخاب شما محدود نیست و می توانید معتبرترین صرافی را انتخاب نمایید. بسیاری از این صرافی ها از نظر قیمت گذاری و ارائه ی اطلاعات دقیق تر پیشرو هستند و در جلب اعتماد مشتریان موفق تر عمل کرده اند. فراموش نکنید که قیمت پایین تر یک صرافی همیشه مطلوب نیست و می تواند خبر از یک کلاهبرداری بدهد. چناچه به دنبال یک خرید موفق و سودمند هستید به سراغ دقیق ترین و واقعی ترین قیمت ها بروید نه پایین ترین و ارزان ترین قیمت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه ی دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

اختلاف قیمت ارز دیجیتال

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *