انبار گمرکی و نگاهی به قوانین آن

انبار گمرکی انواع مختلفی دارد و فضایی برای نگهداری انواع کالاهای تجاری و بازرگانی جهت صادرات و واردات به شمار می رود. گمرک به عنوان تنها نهاد رسمی و قانونی کشور در زمینه ی صادرات و واردات کالا محسوب می شود. طیف وسیعی از قوانین و مقررات گمرکی بر روند انجام امور در این نهاد حکمفرماست. انبار های گمرکی نیز همانند سایر قسمت های گمرک تابع قوانین و مقررات خاص خود بوده و با تشریفات خاصی همراه هستند.

قانون امور گمرگی به عنوان شالوده و اساس عملیات گمرکی در کشور شناخته می شود و تمامی تعاریف و مقررات مورد نیاز را در بر می گیرد. به نظر شما انبارهای گمرکی با چه تشریفاتی همراه هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید.

انبار گمرکی به چه معناست؟

با توجه به ماده 23 قانون امور گمرکی منظور از انبارهای گمرکی اعم از انبار مسقف، غیرمسقف و محوطه، اماکنی است که برای نگهداری کالاهای ورودی و صدوری تاسیس و توسط مراجع تحویل گیرنده کالا اداره می‌شود. هر جا ضرورتهای تجاری ایجاب نماید گمرک اجازه تاسیس این انبارها را صادر و ترتیبات کنترل های گمرکی را تعیین می نماید. مراجع تحویل گیرنده کالا ملزم هستند مفاد این قانون را رعایت نمایند.
تبصره – مراجع تحویل گیرنده که کالای گمرک نشده را با موافقت گمرک نگهداری می نمایند می‌توانند به توسعه تاسیسات و انبارهای مورد نیاز در محدوده دارای مجوز اقدام نمایند.

به طور کلی انبار به محلی اطلاق می گردد که برای نگهداری انواع کالاهای صنعتی، تجاری، بازرگانی، مواد اولیه و بسیاری از فرآورده ها مورد استفاده قرار می گیرد. طبیعتا کالاهای مختلفی در انبار ها نگهداری می شوند که از نظر نحوه ی نگهداری با یکدیگر متفاوت هستند. به این معنا که برخی از آنها مانند مواد غذایی فاسد شدنی هستند و دما و نور محیط بسیار حائز اهمیت است. برخی از کالاها تاریخ مصرف خاصی ندارند و به اندازه ی مواد غذایی حساس نیستند. این تفاوت ها باعث می شود که کالاها در دسته بندی های خاصی قرار بگیرند. سامانه ی طبقخه بندی کالاهای گمرک نیز در همین راستا شکل گرفته است.

مراحل انبارداری گمرکی به شرح زیر می باشد:

  • دریافت یا تحویل کالا و ارائه ی قبض انبار گمرکی
  • نگهداری کالا در انبارهای مربوطه بر اساس ضوابط مشخص
  • صدور و یا تحویل کالا

انبار گمرکی

مدت زمان نگهداری کالا در انبار گمرکی چقدر است؟

بر اساس یک قاعده ی کلی سقف مدت زمانی نگهداری کالاها در انبار گمرکی 3 ماه از زمان تحویل کالا به انبار در نظر گرفته شده است. البته در رابطه با مواد غذایی و فاسد شدنی این مدت زمان کوتاه تر است و شرایط و ضوابط نگهداری کالاها تغییر می کند. متذکر می شویم که صاحبان کالا تحت شرایط خاص می توانند با پرداخت هزینه های مربوطه مدت نگهداری کالاها را برای 2 ماه دیگر تمدید کنند. البته این امر نیازمند ارائه ی دلایل منطقی و موجهی است که به تایید کارمندان گمرک برسد.

انواع انبارهای گمرکی

انبارهای گمرکی بر اساس نوع کالاهایی که در آن نگهداری می شود، دسته بندی می گردد. این دسته بندی به شرح زیر می باشد:

انبار کالاهای فاسد شدنی

در انبار کالاهای فاسد شدنی دمای محیط و نور بسیار حائز اهمیت است و بایستی تحت کنترل قرار داشته باشد. این دسته از انبارها به تجهیزات مخصوصی مجهز هستند و عمدتا به منظور نگهداری مواد غذایی، دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. متذکر می شویم که برای نگهداری کالا در سردخانه شرایط و ضوابط خاصی حکمفرماست و می توان کالاها را پس از تایید گمرک و تحت نظارت آن به سردخانه انتقال داد.

انبار کالاهای معمولی

در رابطه با انبار کالاهای معمولی شرایط و مقررات خاصی حکمفرما نیست. در چنین انبارهایی بسیاری از کالاهای بازرگانی و تجاری که نیاز به تجهیزات و شرایط نگهداری خاصی ندارد، نگهداری می شوند.

انبار کالاهای قابل اشتعال و انفجار

نگهداری کالاهای قابل انفجار، قابل اشتعال و برخی کالاهای خاص مانند مواد شیمیایی نیازمند مراقبت و تدابیر امنیتی و ایمنی خاص است. به همین منظور ضروریست که موقعیت انبار و نوع سازه متناسب این موضوع در نظر گرفته شود و سیستم اطفا حریق آن پیشرفته و مجهز باشد. چنین انبارهای به دلیل رعایت نکات ایمنی معمولا دور از حریم شهرها و امامن عمومی قرار دارند.

اماکن گمرکی به چه معناست؟

اماکن گمرکی به مناطق حصار کشیده شده ای گفته می شود که شامل انبارهای گمرکی و متعلقات آن است. در یک نگاه کلی اماکن گمرکی از بخش های زیر تشکیل شده است:

  • انبارها
  • محوطه بیرونی
  • اسکله
  • بارانداز

وضعیت کالاهای متروکه گمرکی

در رابطه با کالاهای متروکه گمرکی برای صاحبان کالا اخطاریه ای ارسال می گردد که بایستی آگهی آن چاپ شود. چنانچه از صاحب کالا خبری نشد، در ادامه اظهارنامه ی کالاهای متروکه تنظیم شده و نسخه ای از آن به سازمان جمع آوری اموال تملیکی ارسال می شود. پس از اخذ مجوزات قانونی مورد نیاز برای فروش و یا امحا کالا تصمیم گیری شده و در صورت فروش حق گمرکی کالا پرداخت می شود. سازمان مورد نظر می تواند 10 درصد این مبلغ را برای خود نگاه داشته و باقی آن را به صاحب بار پرداخت نماید.

انبار گمرکی

انجام مشاوره حقوقی 

با نگاهی کلی به قوانین و مقررات گمرکی ممکن است حجم وسیع این قوانین کمی نگران کننده و دست و پاگیر به نظر برسد. اما با نگاهی دقیق تر به موضوع در می یابیم که تمامی این قوانین و مقررات به منظور ارائه ی خدمات بهتر و مطلوب تر در نظر گرفته شده است. انبارداری گمرکی به عنوان یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش های واردات و صادرات کالا شناخته می شود. چرا که شرایط و طریقه ی نگهداری برای هر کالایی متفاوت است و هرگونه اشتباهی می تواند به تلف شدن کالا و از بین رفتن آن منجر گردد. به همین دلیل پذیرش هر کالایی در انبارهای گمرکی منوط به ارائه ی اظهارنامه ی کالاست.

حضور وکیل متخصص و باتجربه در این امر شما را با جزئیات قانونی بیشتری آشنا می سازد و روند دادرسی پرونده ی شما را تسریع می بخشد. همچنین ضمن جلوگیری از اطاله ی دادرسی پرونده شما بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان برای آن رقم می زند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *