شکایت کارفرما از کارگر بر اساس موارد ذکر شده در قانون کار امکانپذیر است و کارفرما می تواند جبران ضرر و زیان خود را مطالبه نماید. علی رغم اینکه قانون کار و سایر قوانین موجود حدود وظایف و تعهدات کارگر و کارفرما را مشخص نموده است، روابط کارگر و کارفرما عمدتا جزء روابط پرتنش محسوب می شود. به همین دلیل قانون حق شکایت را برای هر دو طرف در نظر داشته و چنانچه مورد شکایت احراز گردد، قطعا بحث جبران خسارت مطرح است.

کارگران در مقابل دریافت دستمزد و سایر حقوق قانونی خود موظف هستند که تمامی وظایف و تعهدات خود را به درستی انجام دهند. چنانچه هرگونه قصور و یا تخلفی از سوی کارگر رخ دهد، برای کارفرما این حق قانونی وجود دارد که شکایت خود را طرح نماید. فراموش نکنید که روابط کارگر و کارفرما یک طرفه نیست و ارتباط متقابلی میان آنها وجود دارد. دلایل متعددی وجود دارد که موجب اختلاف میان کارگر و کارفرما می شود. به نظر شما تحت چه شرایطی امکان شکایت کارفرما از کارگر وجود دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

شکایت کارفرما از کارگر

شکایت کارفرما از کارگر در چه شرایطی امکانپذیر است؟

از نظر قانونی کارفرما موظف است که در مقابل استخدام کارگران حقوق مالی آنها را تمام و کمال پرداخت نماید. در مقابل کارگران وظیفه دارند که به تمامی تعهدات و وظایف خود پایبند باشند و به طور مرتب و به موقع در محل کار خود حاضر شوند. در صورتی که کارگر از انجام وظایف و تعهدات قانونی خود سر باز زند، محل کار خود را بدون دلیل موجه ترک کند و یا قصور و تخلفی از او سر بزند کارفرما می تواند شکایت خود را مطرح نماید. بایستی در نظر داشت که کارگران در حیطه ی قانونی و با توجه به مندرجات قرارداد کار از دستورات کارفرما تبیعت می کنند. دقت در انجام کار، توجه به نکات ایمنی و بهداشتی مرتبط با کار، رعایت اصول و مقررات کارگاه و همچنین توجه به اصل امانت داری و رازداری جزء مواردیست که کارگران موظف به انجام آن هستند.

برای طرح شکایت کارفرما از کارگر ابتدا کارفرما بایستی با کارگر خود مذاکره نماید. مذاکره ی دوستانه می تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند. چنانچه مذاکره کارساز نبود، نوبت به اخطاریه ی کتبی می رسد. در این مرحله کارفرما می تواند اخطار کتبی خود را به کارگر اعلام نماید. در ادامه دو راه زیر پیش روی کارفرما قرار می گیرد:

1- اطلاع موضوع به شورای اسلامی کار و فسخ قرارداد کار. در چنین شرایط کارفرما موظف است که تمامی حق و حقوق کارگر را اعم از دستمزد، سنوات، پاداش، عیدی و سایر موارد تمام و کمال پرداخت نماید.

2- شکایت از کارگر و تقاضای رسیدگی به شکایت. در این مرحله بایستی توجه داشت که دلیلی شکایت کارفرما از کارگر چیست. شکایاتی که مشمول قانون کار هستند عمدتا به دو دلیل زیر رخ می دهند:

  • ترک محیط کار توسط کارگر
  • جبران ضرر و زیان و خسارت

جهت شکایت کارفرما از کارگر به کجا مراجعه کنیم؟

چنانچه شکایت کارفرما از کارگر مشمول قانون کار باشد، کاررما می تواند از طریق آنلاین و یا به صورت مراجعه حضوری به اداره کار استان شکایت خود را طرح کند. سامانه جامع روابط کار سریع ترین مسیریست که برای ثب شکایات شما در نظر گرفنه شده است. شما می توانید پس از ورود به این سامانه و احراز هویت الکترونیکی ثبت نام خود را انجام داده و شکایات خود را طرح کنید.

در صورتی که شکایت کارفرما از کارگر مشمول قانون کار نیست و به علل قضایی است، کارفرما بایستی ابتدا سامانه ثنا ثبت نام کند. سپس می تواند شکایات خود را مطرح نموده و رسیدگی قضایی به پرونده آغاز می گردد. به طور کلی کارفرما می تواند در صورت لزوم شکایت حقوقی و کیفری خود را مطرح نموده و با ارائه ی مدارک و مستندات کافی خواهان رسیدگی به پرونده گردد. با این تفاوت که شکایت کیفری و حقوقی مشمول قوانین کار نخواهد بود و رند رسیدگی به آن کاملا متفاوت است. همچنین احکام صادره از دادگاه ها نیز تفاوت هایی با احکام صادره از سوی اداره کار دارد.

نحوه ی رسیدگی به شکایت کارفرما از کارگر

با طرح شکایت کارفرما از کارگر در سامانه جامع کار و یا از طریق حضوری موضوع شکایت در اداره ی کار ثبت شده و رسیدگی به آن آغاز می گردد. برای رسیدگی به این شکایات ابتدا هیئتی در اداره کار جهت اختلاف مطرح شده تشکیل می شود. اعضای این هیئت به شرح زیر می باشد:

  • یک نفر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی
  • بک نفر نماینده کارگران که با انتخاب کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان صورت می پذیرد.
  • یک نفر نماینده کارفرما و مدیران صنایع که به انتخاب کانون انجمن های صنفی کارفرمایان استان انجام می گردد.

احکام صادره از سوی اداره کار قابل اعتراض و تجدید نظر است. همچنین ارائه ی مدارک و مستندات کافی از سوی کارگر در مقام دفاع می تواند موثر واقع گردد.

شکایت کارفرما از کارگر

انجام مشاوره حقوقی 

بروز اختلافات و مسائل حقوقی در محیط کار امری اجتناب ناپذیر و غیرقابل انکار است. همواره تنش ها و اصطکاک هایی میان کارگر و کارفرما وجود دارد و چالش های پیچیده ای را شاهد هستیم. از آنجایی که قانون کار به عنوان شالوده و پایه و اساس روابط کارگر و کارفرما شناخته می شود ،طبیعتا مندرجات آن ناظر به هر دو طرف این رابطه است. علی رغم اینکه حمایت های قانونی بیشتری برای کارگران به چشم می خورد، برای کارفرمایان نیز حمایت هایی در نظر گرفته شده است. طبیعتا ترک محیط کار از جانب کارگر بدون دلیل موجه و یا قصور و تخلفی که موجب ضرر و زیان کارفرما گردد، قابل شکایت است و کارفرما می تواند با مراجعه به اداره کار شکایت و رسیدگی به موضوع را خواستار گردد.

فراموش نکنید که موضوعات و دعاوی مرتبط با کار و روابط کارگر و کارفرما طیف وسیعی از قوانین و مقررات را شامل می شود که با جزئیات بسیاری همراه است. حضور وکیل متخصص و باتجربه در این امر ضمن تسلط بر این جزئیات قانونی روند رسیدگی به پرونده شما را تسریع می بخشد. همچنین بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان برای پرونده ی شما رقم می زند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *