داستینگ نوعی روش کلاهبرداری ارز دیجیتال است که هکر ها مقداری ارز دیجیتال به کیف پول قربانیان خود می فرستند و سپس اقدام به سرقت می نمایند. با قدرت گرفتن حوزه ی کریپتوکارنسی طبیعی بود که نگاه مجرمین و کلاهبرداران به سمت آن معطوف گردد. چرا که روش های متعددی برای کلاهبرداری و ارتکاب اعمال مجرمانه وجود دارد و ثروت و دارایی قابل توجهی گردش است. یکی از روش هایی که اخیرا کاربران زیادی آن را تجربه کرده اند، حمله داستینگ است. ساز و کار و ماهیت این روش با سایر روش های سرقت و کلاهبرداری رمزارها متفاوت است و بسیار ماهرانه طراحی شده است. با این حال قابل پیشگیری است و با رعایت چند نکته ی ساده می توانید از بروز آن جلوگیری کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

داستینگ

حمله داستینگ به چه معناست؟

اگر از کاربران حرفه ای و نیمه حرفه ای حوزه ی کریپتوکارنسی باشید، احتمالا با واژه ی داست dust آشنایی دارید. داست به میزان کم و اندک توکن ها و رمزارزهایی اشاره می کند که ممکن است پس از هر معامله در کیف پول ارز دیجیتال شما باقی بماند. برای مثال پس از معامله ی بیت کوین ممکن است مقدار 1 یا چند ساتوشی در کیف پول ارز دیجیتال شما باقی بماند. این مقدار اندک باقی مانده قابل داد و ستد نیست و ارزش چندانی ندارد. حمله داستینگ با ارسال مقدار بسیار کمی رمزارز و توکن به کیف پول شما آغاز می گردد. این مقدار اندک شاید از نظر کاربران هیچ ارزشی نداشته باشد اما برای مجرمین و کلاهبردارن همانند پهن کردن یک تله است.

مجرمین و کلاهبردارن از این طریق به آدرس کیف پول افراد دسترسی می یابند و از طریق روش هایی همانند حملات فیشینگ اقدام به خالی کردن و سرقت دارایی افراد می نمایند. حملات داستینگ برای اولین بار در رابطه با بیت کوین صورت پذیرفت و سپس به باقی رمزارزها رسید.

به نظر می رسد که داستینگ در نگاه اول با ایردراپ رمزارزها شباهت دارد. چرا که از طریق ایردراپ کردن رمزارزها مقداری ارز دیجیتال رایگان به کاربران تعلق می گرفت. اما با نگاهی با دقیق تر متوجه می شویم که تفاوت هایی نیز به چشم می خورد. در هر صورت به خاطر بسپرید که ارزش توکن ها و رمزارز های ارسالی در حملات داستینگ بسیار ناچیز و بی ارزش است.

نگاهی به ساز و کار حملات داستینگ 

حملات داستینگ با ارسال خرده کوین ها آغاز می گردد. کاربران در بیشتر موارد متوجه ارسال این کوین ها نمی شوند و بی تفاوت از کنار آن عبور می کنند. اما این برای مجرمین فرصت مناسی است که می توانند آدرس کیف پول افراد را به دست بیاورند و از این طریق تمامی فعالیت ها و تراکنش های فرد را رصد کنند. به دنبال این موضوع تمامی اطلاعات کاربر نظیر میزان معاملات و تراکنش های او مشخص می گردد. در نتیجه مجرمین به سادگی می توانند برای کلاهبرداری، سرقت، اخاذی سایبری و حملات فیشینگ اقدام نمایند.

5 نکته مهم برای مقابله با حملات داستینگ 

علی رغم اینکه تا به امروز حملات داستینگ قربانیان زیادی داشته است، روش های برای جلوگیری از آن وجود دارد. شما به عنوان یک کاربر حرفه ای می توانید با چند نکته ی ساده از حملات داستینگ جلوگیری کنید و به بهترین شکل از دارایی های خود محافظت نمایید. در ادامه به شرح نکات مقابله با داستینگ پرداخته ایم:

  • برای تراکنش ها و معاملات خود از آدرس های مختلف استفاده کنید. استفاده از آدرس های متفاوت و منحصر به فرد می تواند به طرز محسوسی حملات داستینگ را کاهش دهد. چرا که ردیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات کیف پول شما برای مجرمین بسیار دشوار می گردد.
  • همواره به کوین ها و رمزارزهای باقی مانده در حساب خود توجه داشته باشید. هرگونه تغییری در میزان آنها را جدی بگیرید و از کنار آن ساده عبور نکنید.
  • کیف پول های سخت افزاری معتبر و مطمئن انتخاب کنید. نقش امنیت کیف پول ارز دیجیتال خود را دست کم نگیرید. کیف پول های موجود در بازار از نظر امنیت در یک رده قرار ندارند و این می تواند بسیار مشکل آفرین باشد.
  • اگر متوجه وجود خرده کوین مشکوکی در کیف پول ارز دیجیتال خود شدید به هیچ عنوان آن را مبادله نکنید و تمامی معاملات خود را متوقف سازید. هنگامی که تراکنشی انجام ندهید، هیچگونه اطلاعاتی از شما به دست هکر ها نخواهد رسید. به عبارت دیگر با انجام تراکنش و معامله از سمت شما اطلاعات به دست مجرمین می رسد و بدین ترتیب راه را برای حمله داستینگ هموار می کنید.
  • از اطلاعات کاربری و خصوصی خود مراقبت کنید و هرگز اطاعات شخصی خود را در اختیار سایر افراد قرار ندهید.

داستینگ

انجام مشاوره حقوقی 

با گسترش اینترنت و افزایش شمار کاربران آن حملات سایبری به طزر بی سابقه ای افزایش یافت و جرایم جدیدی پدید آمد. برخی از این جرایم در دنیای واقعی نیز وجود دارد، اما ماهیت برخی جرایم دیگر کاملا متفاوت است و تا پیش از این به هیچ وجه شناخته شده نبود. گستره ی این حملات در حوزه ی کریپتوکارنسی به مراتب بیشتر است و قربانیان بیشتری می گیرد. پیچیدگی و ناشناخته بودن حوزه ی کریپتوکارنسی در کنار عدم کسب آگاهی های کافی در این حوزه موجب گردیده هکر ها و مجرمین فرصت مناسبی برای مقاصد مجرمانه خود پیدا کنند. به عقیده ی بسیاری از کارشناسان و کاربران حرفه ای این حوزه کسب آگاهی و تجربه می تواند سد محکمی در برابر اینگونه جرایم باشد.

حمله داستینگ یکی از روش های فراگیر و شناخته شده برای هک و دستیابی به اطلاعات خصوصی کاربران حوزه ی کریپتوکارنسی است. حمله که به دنبال آن می توان به تمامی اطلاعات حساب کاربری افراد دست یافت و کیف پول افراد را خالی کرد. فراموش نکنید به دنبال گسترش و پیشرفت فناوری هرچند امنیت معاملات حوزه ی کریپتوکارنسی افزایش می یابد و ضریب خطرات و ریسک پذیری آن به حداقل میزان خود می رسد، اما در مقابل مجرمین و کلاهبرداران نیز از این فرصت به نفع خود استفاده می کنند و روش های ارتکاب جرم تغییر می یابد. به طوری که امروزه شاهد روش هایی پیچیده تر و هوشمندانه تر برای ارتکاب جرایم هستیم. در این میان کسب آگاهی و مشاوره با افراد متخصص و باتجربه بسیار حائز اهمیت است و می تواند مسیر موفقیت شما را ترسیم کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

یک دیدگاه

  1. […] داستینگ یکی از جدیدترین شگردهای کلاهبرداران است که به دنبال آن مقدار کمی رمزارز بی ارزش را به کیف پول قربانیان ارسال می کنند. بدین ترتیب می توانند صاحبان کی پول ها را شناسایی کرده و از طریق دستیابی به کلید عمومی اطلاعات حساب کاربری آنها را تجزیه و تحلیل کنند. در نهایت می توانند از طریق حملات فیشینگ و سرقت به دارایی های افراد دست بیایند. […]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *