انواع قرارداد هوشمند با توجه به ساختار، عملکرد و اهداف آن به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود و هریک با ویژگی های خاصی همراه هستند. پس از روی کار آمدن فناوری بلاکچین شاهد رشد و معرفی پدیده های جدیدی بودیم که تا پیش از این شناخته شده نبودند. قرارداد هوشمند یکی از پدیده های نوظهور و بسیار پیشرفته است که بر بستر قرارداد هوشمند شکل گرفته است. در یک تعریف ساده قرارداد هوشمند نوعی پروتکل پیچیده است که از طریق آن می توان برای اجرای خودکار مفاد قراردادها استفاده نمود. به عبارت دیگر نوعی پروتکل هوشمند سازی قراردادهاست که از طریق برنامه نویسی پدید می آید و در بسیاری از عرصه های زندگی هوشمند کاربرد دارد.

ورود به عصر دیجیتال مستلزم همگام سازی بسیاری از امور و پدیده ها با تکنولوژی های روز و سرعت بخشیدن به روند آنهاست. این همگام سازی عمدتا با تغییر ماهیت امور همراه بوده و در این میان اینترنت بستر مناسبی بود که توانست ماهیت بسیاری از امور روزمره ی ما را متحول سازد. ایده های اولیه ی قرارداد هوشمند در دهه ی 1990 میلادی شکل گرفت و پس از آن به تدریج شاهد تکامل و شکل گیری آن بودیم. امروزه انواع مختلفی از قرارداد های هوشمند با اهداف و ساز و کار های مختلف در سطح دنیا وجود دارد. آیا با انواع قرارداد هوشمند و کاربردهای آن آشنایی دارید؟ در ادامه با ما همراه باشید.

انواع قرارداد هوشمند

نگاهی به انواع قرارداد هوشمند و کاربردهای آن

قرارداد هوشمند با حذف واسطه های انسانی، کاهش هزینه های اجرای قرارداد و شتاب بخشیدن به اجرای مفاد آن تحول عظیمی در سطح دنیا به وجود آورده است. در یک چشم انداز کلی قرارداد هوشمند را می توان هم ردیف فناوری هایی نظیر کریپتوکارنسی به حساب آورد. البته لازم به ذکر است که منشا هر دو فناوری به شکبه ی بلاکچین باز می گردد و به نوعی ارتباطی تنگاتنگ میان آنها وجود دارد. با معرفی قراردادهای هوشمند بسیاری از امور و کسب و کارها در مدت زمان کوتاهی متحول شد و سبک جدیدی به دنیا معرفی گردید.

از مهم ترین و منحصر به فرد ترین کاربردهای قرارداد هوشمند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد هویت مستقل و دیجیتال برای بسیاری از پدیده ها و کسب و کار ها
  • مالکیت اموال و دارایی ها
  • معاملات اوراق بهادار
  • مدیریت هوشمند دولتی و حاکمیت
  • وام و تسهیلات بانکی
  • رای گیری
  • مدیریت زنجیره تامین
  • تنظیم قراردادهای تجاری و بازرگانی
  • مالکیت معنوی
  • رشد و توسعه برنامه های غیرمتمرکز

امروزه قراردادهای هوشمند در بسیاری از جنبه های زندگی بشر حضور دارند و با توجه به نوع زیرساخت به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

  • قرارداد هوشمند ترون
  • قرارداد هوشند کاردانو
  • قرارداد هوشمند بلاکچین
  • قرارداد هوشمند اتریوم
  • قرارداد هوشمند سولانا

در یک تقسیم بندی دیگر که بر اساس اهداف و کاربردهای قرارداد هوشمند صورت پذیرفته است، تقسیم بندی زیر را می توان در نظر گرفت:

قراردادهای هوشمند حقوقی(SLC)

این دسته از قرارداد های هوشمند ساز و کاری مشابه با قراردادهای منعقده میان افراد دارند و با تعهدات قانونی همراه هستند. به طوری همانند تمامی قراردادها طرفین آن ملزم به رعایت مفاد و تعهدات ناشی از قرارداد هستند. از نظر قانونی این قراردادها مشابه با سایر قراردادها شناخته می شوند و قوانین یکسانی بر آنها حاکم است.

قراردادهای هوشمند منطقی کاربردی (ALC)

چنین قراردادهایی عمدتا به منظور گسترش فرایند اتوماسیون در محیط های کاری و انحام تراکنش های سریع تر و ارزان پدید آمده اند. گستره ی کاربرد این دسته از قراردادهای هوشمند بسیار متنوع و گسترده است و می تواند این دسته از قراردادهای هوشمند برای ایجاد تعامل و ارتباط بین دستگاه هایی که به اینترنت اشیا (Iot) مجهز هستند، بهترین کزینه است.

قراردادهای هوشمند برای سازمان ها و مجموعه های خودمختار و غیرمتمرکز (DAO)

ویژگی غیرمتمرکز به این معناست که ساختار و مجموعه ی مورد نطر ما تحت نظارت و تایید هیچ فرد، گروه و دولت خاصی قرار ندارد. در حقیقت نوعی خودگردانی و استقلال مطرح است که امور آن به صورت خودکار و مبتنی بر زیرساخت هایی نظیر شبکه ی بلاکچین صورت می پذیرد. شبکه ی بلاکچین همانند یک دفتر کل توزیع شده با ماهیت دیجیتال می تواند تمامی تراکنش ها و وقایع را ثبت و ذخیره کند تا در مواقع لزوم بتوان به آن استناد کرد. یکی از کاربردهای خاص قرارداد هوشمند به این دسته از سازمان ها تعلق دارد. برای این دسته از قراردادها مجموعه ای از قوانین و مقررات کدگذاری تعریف شده که تمامی افراد مجموعه ملزم به رعایت آن هستند.

انواع قرارداد هوشمند

انجام مشاوره حقوقی 

دنیای حال حاضر ما با شتابی باور نکردنی به سمت عصر دیجیتال در حرکت است. امروزه به هر سمت و سویی که می نگریم می توانیم ردپایی از تکنولوژی را مشاهده کنیم. شاید در گذشته اغراق آمیز بود اگر متصور می شدیم که امکان اجرای مفاد یک قرارداد به صورت هوشمند و اتوماتیک وجود دارد. اما امروزه این ایده به واقعیت تبدیل گردیده است و نقشی اساسی در آینده ی زندگی بشر خواهد داشت. ظهور قراردادهای هوشمند ایده ی زندگی دیجیتال را به واقعیت نزدیک کرده و دستیابی به آن را آسان تر کرده است. برای بشر امروز دیگر رویا و تخیل نیست که بتواند با تلفن همراه خود تاکسی بدون راننده سفارش دهد و هزینه ی آن را از طریق کیف پول ارز دیجیتال خود پرداخت نماید.

تک تک فرایندهای این پروسه نتیجه ی استفاده از قرارداد هوشمند است. یک زندگی بدون واسطه، بسیار ایمن و مبتنی بر پیشرفته ترین فناوری های روز دنیا. انتظار می رود که در آینده ای نه چندان دور اهمیت قراردادهای سنتی کمرنگ تر شود و قرارداد هوشمند جای آن را پر کند. مشکلات قراردادهای سنتی و عدم اجرای تعهدات ناشی از آن سالهاست که در زندگی بشر به چشم می خورد. نکته ی قابل توجه اینجاست که قرارداد هوشمند هرگز متوقف نمی شود و تمامی مفاد و تعهدات قرارداد بدون هیچ نقصی انجام می گردد. بنابراین اگر به دنبال یک تحول اساسی در کسب و کار و شرکت خود هستید، قرارداد هوشمند قطعا تجربیات جالب و متفاوتی برای شما رقم خواهد زد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

یک دیدگاه

  1. حضور محترم جناب دکتر جوادی
    با سلام
    احتراما اینجانب محمدرضامرادیان در زمینه قراردادهای هوشمند فعالیت میکنم وایده بسیار خوبی دارم پروژه digital smart agreement است که در اتحادیه جهانی ثبت اختراعات باز کریپتو copa به ثبت رسانده ام و معتقدم این طرح انقلابی در معاملات دیجیتال ایجاد خواهد کرد .
    برای بنده باعث افتخار است که در این زمینه بتوانید با شما همکاری کنم واین پروژه را با شما به اشتراک بگذارم.خواهشمندم درصورت تمایل جهت اطلاعات بیشتر با من تماس بگیرید
    ارادتمند شما محمدرضامرادیان
    B.binalood@yahoo.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *