بیمه حمل و نقل کالا

بیمه حمل و نقل کالا یکی از انواع بیمه است که در رابطه با باربری و حمل و نقل کالا صورت می پذیرد و بیمه گر مسئول پرداخت خسارات وارده شناخته می شود. پروسه ی حمل و نقل کالا از نقطه ای به نقطه ی دیگر خطرات و ریسک های فراوانی به همراه دارد. این خطرات و ریسک ها از دیرباز تا به امروز وجود داشته و بسیار حائز اهمیت است. راهکاری که بشر برای حل این مشکل اندیشید، بیمه است. بیمه می تواند تضمین مطمئنی برای سالم رسیدن بار به مقصد به حساب بیاید. از سوی دیگر در تمامی نقاط دنیا پذیرفته شده است و به عنوان یک روش مطمئن و ایمن شناخته می شود.

در حال حاضر حجم بی سابقه ای از تجارت در سطح دنیا در جریان است. گاه ارزش محموله ها بسیار بالاست و از این نظر سلامت و امنیت بار بسیار اهمیت دارد. زیرا می تواند با ضرر و زیان های مالی بزرگی برای صاحبان بار همراه باشد.  آیا با بیمه حمل و نقل کالا آشنایی دارید؟ در ادامه با ما همراه باشید.

بیمه حمل و نقل کالا

نگاهی به بیمه حمل و نقل کالا 

بیمه حمل و نقل کالا یا بیمه باربری یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین انواع بیمه در جهان شناخته می شود. این بیمه برای اولین بار در قرون وسطی پدید آمد و در رابطه با حمل و نقل دریایی شکل گرفت. اگر بخواهیم به زبانی ساده تر بیمه حمل و نقل کالا را تعریف کنیم بایستی گفتی نوعی بیمه است که در زمینه ی حمل و نقل کالا و نحوه ی جبران ضرر و خسارات وارده ی احتمالی تنظیم می شود. این نوع بیمه حاوی نکات فنی و تخصصی بسیار زیادیست و در رابطه با انواع روش های حمل و نقل اعم از هوایی، زمینی و دریایی قابل اعمال است.

بیمه گر در مقابل دریافت حق بیمه از سوی بیمه گذار می پذیرد که اگر در جریان حمل و نقل کالا از نقطه ای به نقطه ی دیگر موضوع بیمه به کلی یا قسمتی از آن تلف شود و یا با ضرر و خساراتی همراه گردد، متعهد به پرداخت کامل هزینه ها و جبران خسارات وارده است. این تعهد شامل جبران ضرر و زیان وارده به افراد ثالث نیز خواهد شد. از نظر محدوده ی زمانی که بیمه مشمول حمل و نقل کالا می شود از آغاز بارگیری کالا در مبدا تا هنگام تخلیه ی کامل بار در مقصد است. این بیمه گاه با نام بیمه ترانزیت کالا نیز شناخته می شود.

در حال حاضر شرکت های بیمه ی گوناگونی در سطح کشور وجود دارد که خدمات متنوعی در این زمینه به صورت آنلاین و حضوری ارائه می دهند. در رابطه با مبلغ متعهد شده از سوی بیمه ارزش کالا را در کنار هزینه های حمل و نقل آن و سایر هزینه های جانبی در نظر می گیرند.

انواع بیمه حمل و نقل کالا 

بیمه باربری یا حمل و نقل کالا برای تمامی موارد یکسان نیست و به چند نوع مختلف تقسیم می گردد که در ادامه به شرح آن پرداخته ایم.

نوع حمل و نقل کالا 

یکی از انواع بیمه هایی که در زمینه ی حمل و نقل کالا تعریف می شود، بر اساس نوع حمل کالاست. بر این اساس چهار نوع روش زیر را برای حمل و نقل کالا می توان در نظر گرفت.

  • ریلی
  • زمینی
  • دریایی
  • هوایی

لازم به ذکر است که خطرات احتمالی در رابطه با هر یک از این روش ها متفاوت است و موارد مختلفی را در بر می گیرد که در متن بیمه می توان به آن اشاره نمود.

با توجه به پوشش های مختلف

محدوده ی پوشش بیمه باربری کالا متفاوت است و به گروه های A,B,C دسته بندی می گردد. پوشش های تشریفاتی، گمرکی و داخلی نیز از دیگر مواردیست که در این زمینه قابل توجه است. بنابراین تمامی بیمه نامه ها به یک شکل نیست و بایستی موارد تحت پوشش آن را تعیین نمود.

پوشش A کامل ترین و بهترین پوشش بیمه ای را در بر می گیرد. جبران خسارات و هزینه ها در این نوع پوشش به نحو عالی صورت می پذیرد. این بیمه عمدتا برای کالاهای حساس و ارزشمند انتخاب می شود که به توجه و مراقبت های بیشتری نیاز دارند.

پوشش B طیف متعددی از انواع حوادث و خسارات را تعریف می کند. برای مثال با پوشش B می توان مواردی نظیر ورود آب به داخل کشتی ترانزیت و انبارهای نگهداری کالا و حوادث غیرقابل پیش بینی مانند زلزله، آتشفشان و سایر موارد را تعهد نمود.

پوشش C ارزان ترین و محدود ترین نوع بیمه تزانزیت کالا شناخته می شود. مواردی نظیر انفجار، آتش سوزی، واژگونی کشتی، شناور و قطار، از بین رفتن و تلف کالا و سایر موارد تحت این پوشش قرار می گیرند.

محدوده ی جغرافیایی

حمل و نقل کالا می تواند داخلی و محدود به مرزهای داخلی کشور باشد و یا به صورت واردات و صادرات کالا در سطح بین المللی صورت پذیرد. به همین دلیل ضروریست که در تنظیم بیمه نامه به محدوده جغرافیایی حمل و نقل توجه شود.

بیمه حمل و نقل کالا

انجام مشاوره حقوقی

بیمه یکی از ضروت های بسیار مهم در تجارت حال حاضر دنیا شناخته می شود و شرکت های بیمه خدمات متنوعی در این زمینه ارائه می دهند. از سوی دیگر بر اساس قوانین و مقررات گمرکی تمامی تجار و بازرگانان بایستی برای بیمه ی کالاهای خود اقدام نمایند. طرفین می توانند همانند هر قرارداد دیگری محدوده ی وظایف و تعهدات دوجانبه ی خود را در بیمه نامه مشخص کنند. ناگفته نماند که در این میان چالش های حقوقی فراوانی می تواند ایجاد گردد. چالش هایی که عمدتا ناشی از عدم انجام تعهدات مندرج در متن بیمه نامه است و یا سایر مسائل غیرقابل پیش بینی که در این میان وجود دارد.

حضور وکیل متخصص و باتجربه در این امر می تواند با تسلط بر جزئیات قانونی، روند دادرسی پرونده ی شما را تسریع بخشد. همچنین با جلوگیری از اطاله ی دادرسی پرونده شما، بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان برای پرونده شما رقم می زند.

برای کسب اطلاعات یشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *