تخلفات انضباطی کارگران شامل هرگونه قصور و تخلفی است که از سوی کارگران در محیط کار رخ می دهد و شامل برخوردهای قانونی می گردد. همانطور که از نام آن پیداست این تخلفات عمدتا مرتبط با نظم محیط کار است و قطعا اهمیت بسیار زیادی دارد. قصور و تخلفات عمدی و غیرعمدی کارگران می تواند با آثار و تبعات متعددی همراه باشد. برخی از آثار و تبعات چندان مهم نیست، اما در برخی موارد می توان ضرر و خسارت های غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد. از این رو بسیار حائز اهمیت است که کارگران بر این مساله واقف باشند و آن را به درستی رعایت کنند. در ادامه با ما همراه باشید.

تخلفات انضباطی کارگران

تخلفات انضباطی کارگران به چه معناست؟ 

انجام تخلف و قصور در محیط کار امری دور از دهن نیست و همواره با آن مواجه هستیم. هرگاه این قصور و تخلفات انضباط محیط کار را تحت شعاع قرار دهد، اصطلاحا تخلفات انضباطی کارگران نامیده می شود. این تخلفات می تواند ناشی از فعل یا ترک فعل ایجاد گردد و قانونگذار در برخی موارد مجازات ها و ضمانت هایی برای آن در نظر گرفته است. تخلفات انضباطی کارگران می تواند نظم محیط کار را با مشکلات بسیار زیادی مواجه نماید. تشخیص تخلف و حکم به مجازات تنها به حکم مرجع صالح امکانپذیر خواهد بود.

برای تشخیص تخلفات انضباطی کارگران آیین نامه ای تجت عنوان آیین نامه انظباطی کار تدوین می گردد. این آیین نامه برای تمامی کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، لازم الاجراست. در نظر داشته باشید که مفاد و عناوین این آیین نامه در راستای حفظ امنیت جانی کارگران و تنبیه کارگران متخلف است. بی نظمی در محیط کار می تواند تبعات منفی و جبران ناپذیر زیادی به همراه داشته باشد و کارفرما را با بحران های زیادی مواجه سازد. البته آیین نامه انضباطی کار فقط محدود به موارد تنبیه متخلفین نیست. با نگاهی دقیق تر به آن متوجه می شوید که تشویق کارگران نیز در آن ذکر گردیده است. طبیعتا چنین تشویق هایی می تواند انگیزه و رغبت کارگران را افزایش دهد و به بهبود شرایط محیط کار کمک کند.

تخلفات انظباطی کارگران

انجام مشاوره حقوقی

هر کارگاه و مجموعه ای با توجه به نوع فعالیت و حجم کاری خود آیین نامه ی انضباطی مخصوصی می تواند داشته باشد. چرا که موارد احتیاط و خطرات احتمالی در هر کارگاهی متفاوت و منحصر به فرد است. از این رو برای هر کارگاهی آیین نامه ی انضباطی مجزایی بایست تدوین نمود. در این آیین نامه تمامی مصادیق و موارد تخلف ذکر گردیده است. همچنین ضروریست که این آیین نامه به تایید اداره کار محل نیز برسد. در غیر این صورت معتبر نخواهد بود. تخلفات انضباطی کارگران موضوعیست که در محیط کار بسیار حائز اهمیت است و لازم است که برخوردهای قانونی با آن صورت پذیرد. قانونگذار برای مقابله با آن تنبیه، برخورد و گاها مجازات متخلفین را در نظر گرفته است.

از نظر مصادیق، موارد بسیار گوناگونی را به عنوان تخلفات انضباطی کارگران می توان در نظر گرفت. طبیعتا مجازات ها و تنبیهات در نظر گرفته شده برای تمامی موارد یکسان نیست و می تواند متفاوت باشد. در این میان نقش وکیل آگاه و باتجربه را نبایست فراموش کرد. حضور وکیل متخصص و باتجربه می تواند با تسلط بر جزئیات قانونی بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان برای پرونده شما رقم بزند. همچنین با جلوگیری از اطاله ی دادرسی، روند پرونده ی شما را نیز تسریع می بخشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *