توکن اسکم نوعی توکن جعلی است که در ردیف پروژه های کلاهبرداری ارز دیجیتال قرار می گیرد و به اشکال مختلفی به وقوع می پیوندد. صنعت ارز دیجیتال در سال های اخیر به موفقیت های زیادی دست یافته و سرمایه های زیادی را به سمت خود جذب کرده است. افراد بسیاری در صدد هستند که از طریق سرمایه گذاری در این حوزه سوددهی بالا را تجربه کنند و سرمایه ی خود را چندین برابر نمایند. البته در عمل نیز بازار ارز دیجیتال بازدهی قابل قبولی از خود ارائه داده و افراد بسیاری را به سود و ثروت رسانده است.

طبیعتا در چنین شرایطی بازار کلاهبرداری و سرقت داغ تر است و مجرمین به دنبال طعمه هستند. به خصوص اینکه عملکرد افراد در این حوزه ارتباط مستقیمی با میزان دانش و آگاهی های آنها دارد. در نتیجه هرچه میزان معلومات و اطلاعات فرد از این حوزه کمتر باشد، به همان میزان ضررهای بیشتری در انتظار اوست. توکن های اسکم از جمله پروژه هایی است که اخیرا در صنعت کریپتوکارنسی رواج پیدا کرده و سرمایه های افراد را می بلعد. آِیا از ساز و کار چنین پروژه هایی اطلاع دارید؟ به نظر شما چه روش هایی برای تشخیص توکن های اسکم وجود دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

توکن اسکم

توکن اسکم چیست؟

کلیه ی توکن های تقلبی و بی ارزش اسکم خطاب می شوند. اصطلاح توکن اسکم یا اسکم کوین به توکن های جعلی اشاره می کند که فاقد ارزش و اعتبار هستند. چنین پروژه هایی صرفا یک هدف اصلی را دنبال می کنند و آن خارج کردن سرمایه ی کاربران از دستشان و انتقال آن به حساب کلاهبرداران است. فضای کریپتوکارنسی با سود و ثروت آمیخته شده و چه شعاری بهتر از اینکه در مدت زمان کمی ثروتمند شوید. برای افراد ناگاه و کاربران تازه وارد چنین شعارهایی بسیار وسوسه انگیز به نظر می رسد و همین کافیست که کلاهبرداران و مجرمان دام های خود را پهن کنند.

اسکم scam به معنای کلاهبرداری و دزدی دارایی ها و اطلاعات خصوصی افراد است.به دنبال توسعه و گسترش اینترنت و فضای مجازی در سال های اخیر اشکال متعددی از اسکم به چشم می خورد. پس از پدید آمدن صنعت ارز دیجیتال اسکم به این حوزه نیز راه یافت و به اشکال متعددی دیده شد.

روش های کلاهبرداران برای عرضه و فروش توکن اسکم

روش های کلاهبرداران برای عرضه و فروش توکن اسکم متعدد است و عمدتا یکی از گزینه های زیر را انتخاب می کنند:

  • فروش و عرضه ی توکن ها از طریق تبلیغات، رسانه ها و فضای مجازی. این یکی از بهترین روش ها برای پهن کردن دام است و قربانیان و طعمه ای زیادی به سمت آن جذب خواهند شد.
  • ایردراپ توکن های اسکم نیز می تواند آغازی برای یک کلاهبرداری بزرگ تلقی شود.
  • بروکر اسکم ها یکی از مهم ترین پروژه های کلاهبرداری ارز دیجیتال را کلید زده اند. بروکر اسکم به صرافی هایی اشاره می کند که با وعده های غیرواقعی و دروغ کاربران خود را فریب می دهند.
  • فیشینگ روش مناسبی برای پروژه های کلاهبرداری ارز دیجیتال به شمار می رود.
  • کیف پول اسکم نیز روش دیگری برای کلاهبرداری ارز دیجیتال محسوب می شود.
  • پروژه های پانزی از روش های متعددی برای کلاهبرداری ارز دیجیتال بهره می برند که یکی از آنها توکن اسکم است.

متذکر می شویم که بسیاری از پروژه های اسکم در ابتدای امر ممکن است فعالیت قانونی داشته باشند. حتی این احتمال وجود دارد که سودهایی به شما تعلق بگیرد، اما در ادامه متوجه می شوید که این یک دام کلاهبرداری بیش نیست و در پایان سرمایه ی خود را از دست داده اید.

روش های تشخیص توکن اسکم

سعی کنید تحلیل گر خوبی باشید و مانند یک کاربر حرفه ای همه ی گزینه ها را تحلیل و بررسی کنید. شما برای این کار می توانید از مشاوره با افراد آگاه و متخصص نیز بهره ببرید و به خوبی مطالعه کنید. اگر سایتی پیش روی شماست که اقدام به عرضه و فروش یک توکن ناشناخته کرده و شعار آن کسب سود و ثروت است، وضعیت ظاهری وبسایت را به خوبی بررسی کنید. لینک های داخلی و خارجی سایت می تواند بیانگر اطلاعات خوبی در این زمینه باشد.

به روش های بازاریابی و تبلیغات پروژه دقت کنید. پروژه های ضعیفی که احتمال کلاهبرداری آنها بالاست عمدتا با شعارهای اغراق آمیز و غیرواقعی وارد میدان می شوند. از سوی دیگر پروژه های ضعیف و دروغین، سکویی که برای معرفی خود انتخاب کرده اند بسیار ابتدایی و غیرقابل اعتماد است. برای مثال کانال های تلگرامی و پیج های مجازی یکی از این سکوهاست. در حالی که یک پروژه ی معتبر و حرفه ای برای تبلیغات خود از روش ها و گزینه های بسیار بهتر و معتبرتری استفاده می کند.

تمام پروژه های معتبر ارز دیجیتال یک وایت پیپر معتبر و جامع برای خود تهیه می کنند. اگر مشاهده نمودید که وایت پیپر پروژه ای برای شما گنگ و نامفهوم است، به کلاهبرداری بودن پروژه شک کنید.

تیم سازنده و توسعه دهنده ی پروژه ای که پیش روی شماست بسیار حائز اهمیت است. بررسی کنید که چه کسانی در پروژه ی مورد نظر شما نقش دارند. در بیشتر موارد اعضای تیم بسیاری از پروژه های توکن های اسکم مشخص نیست.

میزان نقدینگی پروژه و همچنین میزان دارایی هولدرهای بزرگ و معروف پروژه ی مورد نظر خود را ارزیابی کنید. این مساله می تواند نکات قابل تاملی در اختیار شما قرار دهد.

توکن اسکم

انجام مشاوره تخصصی

بسیاری از سرمایه گذاران حوزه ی ارز دیجیتال بر این نکته تاکید می کنند که محتاطانه قدم بردارید و عجولانه تصمیم نگیرید. این دقیقا نقطه ی نفوذ کلاهبرداران و مجرمین است و اکثر آنها از عدم آگاهی کاربران تازه وارد و نسل جوان تر سوءاستفاده می کنند. شعارهای فریبنده و وسوسه انگیز نیز روی دیگر این ماجراست که بایستی از آن آگاه باشید. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام یکی از بهترین فضاها برای کلاهبرداری های ارز دیجیتال است. تریدرها و سرمایه گذاران حرفه ای و موفق به خوبی می توانند پروژه های اسکم و پانزی را تشخیص دهند و در برخورد با آنها هوشیارانه عمل کنند. آنها به خوبی می دانند که بالا بردن سطح سواد و دانش ارتباط مستقیمی با موفقیت دارد و از آن غافل نیستند.

فراموش نکنید برای دستیابی به یک سرمایه گذاری موفقیت آمیز و حرفه ای در قدم اول به خوبی مطالعه کنید. سطح سواد و معلومات خود را گسترش دهید و اطلاعات جامعی از فضای کریپتوکارنسی کسب کنید. این به شما کمک می کند که بتوانید مانع از نفوذ کلاهبرداران و مجرمین شوید و در دام های آنها گرفتار نخواهید شد. در قدم بعدی مشاوره با افراد آگاه و متخصص در این حوزه بسیار حائز اهمیت است. شما می توانید از تجارب و معلومات آنها بهره ببرید و از این طریق دورنمای خوبی برای سرمایه گذاری شما ترسیم خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *