حوادث ناشی از کار و قوانین و مقررات مرتبط با آن

حوادث ناشی از کار بخشی از آمار مرگ و میرهای جهان را به خود اختصاص داده و تلفات و خسارات زیادی به همراه داشته است. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که سلامتی و جان کارگران را در محیط کار تهدید می کند، حوادث ناشی از کار است. آمارهای جهانی و همچنین آمارهای داخلی مربوط به این دسته از حوادث بالاست و این زنگ خطری برای واکاوی علل این موضوع است. از طرف دیگر چنین حوادثی ارتباط مستقیمی با مسئولیت کارفرما دارند. به عبارت دیگر حقوق طرفین در این میان مطرح است.

عدم رعایت اصول و ضوابط ایمنی، برق گرفتگی و انفجار، سقوط ارتفاع و عدم تخصص لازم برای کار با دستگاه های تخصصی را می توان جزء مهم ترین علل بروز حوادث در محیط کار به حساب آورد. تصویب قوانین و مقررات مرتبط با کار به میزان قابل ملاحظه ای از حوادث فوق کاسته است. اما به نظر شما این قوانین و مقررات تمام و کمال در محیط های کار اجرا می گردد؟ آیا از مسئولیت و عواقب عدم رعایت ضوابط ایمنی محیط کار مطلع هستید؟ در ادامه با ما همراه باشید.

نگاهی به حوادث ناشی از کار

کارگران جزء زحمتکش ترین و مظلوم ترین اقشار هر جامعه ای به حساب می آیند و ضروریست که به حقوق آنها توجه ویژه ای گردد. حوادث ناشی از کار دایره ای وسیعی از صدمات متعدد را به همراه دارند و گاه می تواند منجر به فوت کارگر شود. از کارافتادگی دایمی و موقت، جراحات، صدمات بدنی و حتی نقص عضو بخش دیگری از صدمات حوادث ناشی از کار به حساب می آیند. طبیعتا در چنین شرایطی کارگر و خانواده ی او با بحران های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند و این می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. در این میان نقش کارفرما در درجه ی اول و به موازات آن دولت بسیار حیاتی و مهم است.

تصور کنید کارگری بر اثر عدم رعایت ضوابط ایمنی محیط کار از سوی کارفرما دچار جراحت شدیدی گردد. طبیعتا مسئولیت کارفرما در چنین شرایطی محرز است و بایستی در محضر قانون پاسخگو باشد. البته ناگفته نماند علی رغم رعایت تمام و کمال تمامی ظوابط و مقررات ایمنی و حفظ استانداردهای محیط کار، بروز صدمات و حوادث ناشی از کار امری دور از دهن نیست. در حقیقت این اتفاقی است که ممکن است برای همه و در هر شرایطی رخ دهد و کارگران بایستی ریسک چنین خطراتی را بپذیرند.

هرگونه حادثه ای که در محیط کار و یا در حین انجام کار برای کارگان رخ دهد و به دنبال آن صدمات جسمی، فیزیکی و حتی روانی برای کارگر به وجود بیاید، به عنوان حوادث ناشی از کار شناخته می شود. برخلاف تصور عموم، بروز چنین حوادثی مختص مشاغل زیان آور و سخت نیست و در هر شرایطی می تواند حادث شود.

حوادث ناشی از کار از دیدگاه قوانین ایران

با توجه به ماده ی 60 قانون تامین اجتماعی: حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور‌کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده‌دار انجام مأموریتی باشد. ‌اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توان‌بخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام‌وظیفه محسوب می‌گردد مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده
باشد. ‌حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه‌شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می‌افتد حادثه ناشی از کار محسوب می‌شود.

این مهم ترین قانونی است که در هنگام بروز چنین حوادثی می توانید به آن استناد کنید. حوادث ممکن است در محیط کارگاه، معدن، ساختمان و حتی محیط های اداری رخ دهد. همچنین در ماده ی ۹۵ قانون کار بیان شده است:  مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای موضوع ذکر شده در ماده ۸۵ این قانون‌ خواهد بود. هر گاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه‌ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر‌کیفری و حقوقی و نیز مجازاتهای مندرج در این قانون مسئول است.

انجام مشاوره حقوقی 

قانون کار در کنار قانون تامین اجتماعی را می توان به عنوان حافظ منافع کارگران محسوب کرد. البته این در صورتی امکانپذیر است که از نطر قانونی بتوان به شخص مورد نظر عنوان کارگر را اطلاق نمود. در نظر داشته باشید که در صورت بروز هرگونه حادثه در محیط کار بر اساس قوانین کار عمل خواهد شد. همچنین پرداخت کلیه ی هزینه های بیمه از سوی بیمه تامین اجتماعی صورت می پذیرد. البته مسئولیت کیفری کارفرما در صورت قصور پابرجاست و به آن رسیدگی می شود.

ضوابط و مقررات ایمنی هر یک از محیط های کاری با یکدیگر متفاوت است. برخی مشاغل به لحاظ سخت بودن طبیعتا از ضوابط ایمنی قوی تری برخوردارند. در وهله ی اول کارفرما بایستی محیطی ایمن و استاندارد برای کارگران خود ایجاد نماید. در قدم بعدی کارگان بایستی به تمامی مقررات و ضوابط ایمنی محیط کار خود مسلط و پایبند باشند و آن را جدی بگیرند. البته نظارت و حمایت های قانونی لازم و کافی از سوی دولت نیز حائز اهمیت است. در چنین شرایطی می توان امیدوار بود که آمار حوادث ناشی از کار روبه کاهش باشد.

جزئیات قانونی بیشتری در این زمینه وجود دارد که می توانید از طریق وکیل متخصص و باتجربه مطلع گردید. حضور یک وکیل دعاوی کار متخصص و باتجربه می تواند روند دادرسی پرونده ی شما را تسهیل بخشد و ضمن جلوگیری از اطاله ی دادرسی پرونده شما، بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان ممکن برای آن رقم خواهد زد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه ی دکتر امیر جوادی وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *