سرویس نام اتریوم و کاربردهای آن

سرویس نام اتریوم نوعی برنامه غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه ی اتریوم است که امکان ساخت آدرس هایی ساده تر و کوتاه تر را برای شما فراهم می نماید. در صنعت کریپتو آدرس ها و شناسه های طولانی برای کاربران امری آشناست و مشکلات فراوانی را به همراه داشته است. به خاطر سپردن رشته هایی طولانی از اعداد و کار با آنها در اغلب موارد دشوار است و بسیاری از فرایندها را سخت و پیچیده می کند. نظیر این اتفاق در فضای وب نیز رخ داد. در دهه ی هشتاد میلادی که هنوز پدیده ای به نام DNS خلق نشده بود، کاربران مجبور بودند IP سایت مورد نظر خود را به صورت کامل وارد کنند. پس از پدید آمدن پدیده ی DNS شاهد تحولات زیادی در فضای وب بودیم و نظیر این اتفاق در صنعت کریپتو زمانی رقم خورد که سرویس نام اتریوم روی کار آمد.

اگر با فضای صنعت کریپتو و شبکه ی بلاکچین آشنایی داشته باشید، به احتمال زیاد حدس می زنید که این سرویس چه مزایایی به همراه خواهد داشت. تصور کنید به جای رشته ای از اعداد و حروف طولانی بتوانید از اعداد، حروف، اصطلاحات و حتی ایموجی های مورد علاقه تان آدرس هایی کاملا شخصی بسازید. در ادامه با ما همراه باشید.

سرویس نام اتریوم

سرویس نام اتریوم چیست؟

در سال 2017 میلادی پروژه ای در صنعت کریپتو معرفی شد که فعالیت اصلی آن در زمینه ی شخصی سازی آدرس ها بود. آدرس هایی طولانی که برای بیشتر کاربران نامفهوم بود و به خاطر سپردن آنها تقریبا غیرممکن. سرویس نام اتریوم Ethereum Name Service که با نام ENS شناخته می شود، کارکردی مشابه با سرویس DNS دارد. نام دیگر این سرویس، سرویس دامنه اتریوم است که احتمالا شنیده اید. ENS یک پلتفرم از نوع متن باز و غیرمتمرکز است که با فضای شبکه ی بلاکچین کاملا همخوانی دارد. کار اصلی این پلتفرم نام گذاری به سبک دلخواه و شخصی است به صورتی که برای شبکه قابل فهم باشد.

در صنعت کریپتو آدرس هایی که برای کیف پول ها، تراکنش ها و سایر شناسه ها ارائه می شود، بسیار طولانی و پیچیده هستند. هیچ الگوریتم مشخص و قابل فهمی برای آن وجود ندارد و شما شاهد رشته هایی طولانی و پیچیده از اعداد هستید. عملکرد این پلتفرم به این شکل است که کاربران می توانند به دلخواه خود این آدرس ها را تغییر دهند و با سلیقه ی خود آدرس های جدیدی بسازند. سرویس نام اتریوم مختص شبکه ی اتریوم و تمامی برنامه ها و پلتفرم های مبتنی بر اتریوم است.

جالب است بدانید که این پلتفرم یک توکن اختصاصی تحت نام ENS دارد که با اهداف حاکمیتی همراه است. کاربران از طریق ذخیره و نگهداری این توکن می توانند در رای گیری های مجموعه شرکت کنند و حاکمیت و مدیریت آن را بر عهده بگیرند. برای ذخیره و تبادل این توکن می توانید روی تمامی کیف پول هایی که از شبکه ی اتریوم پشتیبانی می کنند، حساب کنید.

نگاهی به عملکرد و ساختار سرویس نام اتریوم

سرویس نام اتریوم برای کاربران خود این امکان را فراهم ساخته که برای خود یک دامنه ی اختصاصی بسازند و  از این طریق کنترل زیرمجموعه های آن را بر عهده بگیرند. به یاد داشته باشید که این پلتفرم مبتنی بر قرارداد هوشمند است و این به عملکرد بهتر و موثرتر آن کمک می کند. نمایی از ساختار این پلتفرم را در زیر مشاهده می کنید:

 دفتر ثبت (registry)

این بخش همان قسمت قرارداد هوشمند پلتفرم است. همانطور که از نام آن پیداست تمامی آدرس ها و اطلاعات ها را ذخیره و ثبت می کند. همچنین کاربران می توانند از این طریق تغییرات مورد نظر خود را در آدرس ها اعمال نمایند.

 تحلیل‌گر (resolver)

همانطور که پیشتر اشاره کردیم سرویس نام اتریوم فرایند آدرس سازی را بر عهده دارد. بنابراین ساختار آن بایستی به گونه ای باشد که بتواند آدرس ها و عبارات مورد نظر کاربران را برای شبکه قابل فهم کند. چون در نهایت آدرس های قابل فهم برای شبکه، همان مجموعه اعداد طولانی است و این مساله از دریافت آدرس مورد نظر کاربران بایستی امکانپذیر گردد.

دامین های  «eth.» و «test.» را می توان جزء دامین های این سرویس به حساب آورد. امکان پشتیبانی و انتقال دامنه ها برای کاربران وجود دارد و کاربران می توانند تنظیمات دلخواه خود را پیاده سازی کنند.

سرویس نام اتریوم

انجام مشاوره تخصصی

رویکرد اصلی پلتفرم سرویس نام اتریوم غیرمتمرکز بودن است و این به عدم سانسور اطلاعات کاربران کمک می کند. به عبارت دیگر با یک فضای کاملا شفاف و مواجهیم که تحت نظارت و مدیریت هیچ شخص و دولتی قرار ندارد. در لیست همکاری های متقابل این پروژه، نام بنیاد اتریوم به چشم می خورد. همین برای اعتبار و امنیت پروژه کافیست و به نظر می رسد که این سرویس در مسیر درست خود قرار دارد.

در رابطه با امنیت پروژه نیز عملکرد بسیار خوبی از آن شاهد هستیم. همانطور که امنیت شبکه ی اتریوم در سطح عالی ارزیابی می شود، امنیت این سرویس نیز به همان میزان رضایت بخش است.

وجود آدرس های طولانی در صنعت کریپتو مسائل و مشکلات زیادی برای کاربران ایجاد کرده اند. برای مثال فراموش کردن این آدرس ها برای کاربران با نگرانی های زیادی همراه بود. از سوی دیگر آدرس های طولانی، امکان سرقت و کلاهبرداری ارز دیجیتال را افزایش می دهد و فضا را برای سوءاستفاده مجرمین هموارتر می سازد. پلتفرم سرویس نام اتریوم در صدد است که کاهش خطا، ثبات، امنیت و امکان کسب سود را برای کاربران خود فراهم نماید و به نظر می رسد که در این مسیر عملکرد خوب و قابل قبولی را داراست. شما این پروژه را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما فرایند آدرس سازی شخصی در فضای بلاکچین می تواند آغاز تحولاتی نو در این مسیر باشد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با دکتر امیر جوادی وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشبد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *