بیت کوین از نگاه وارن بافت

بیت کوین از نگاه وارن بافت Warren Buffet ابزاری برای پولشویی و ارتکاب جرایم مشابه به شمار می رود و گزینه ی مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. تجارب و نظریات سرمایه گذاران موفق و شناخته شده ی دنیا برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است و معتقدند که می تواند مسیر پیش روی آنها را به خوبی نشان دهد. وارن بافت یکی از سرمایه‌گذاران موفق و با نفوذ آمریکایی است. او مدیر عامل شرکت Berkshire Hathaway می باشد و ثروت خالص این فرد را در حدود بیش از 70 میلیارد دلار تخمین می زنند. به همین دلیل در زمره ی یکی از 5 نفر فرد ثروتمند جهان به حساب می آید . او قطعا تجارب و حرف های زیادی برای گفتن در حوزه ی سرمایه گذاری دارد.

صنعت کریپتو علی رغم پیچیدگی و ناشناخته بودن، نظر کاربران زیادی را در دنیا به خود معطوف ساخته است. این صنعت شکل جدیدی از ثروت و دارایی را نیز به دنیا معرفی کرده است. به طوریکه امروزه در سایه ی بیت کوین افراد بسیاری به ثروت رسیده اند.به همین دلیل بیت کوین را می توان در ردیف دارایی های باارزش در جهان به حساب آورد. اما وارن بافت اینگونه فکر نمی کند و معتقد است که بیت کوین و ارز دیجیتال چیزی جز مرگ موش نیست. در ادامه با ما همراه باشید.

بیت کوین از نگاه وارن بافت

ارز دیجیتال و بیت کوین از نگاه وارن بافت

شمار مخالفان بیت کوین و ارز دیجیتال در دنیا کم نیست. سرمایه گذارانی مانند وارن بافت را می توان در صدر لیست این مخالفان قرار داد. در سال های اخیر سرمایه گذاران و افراد موفق زیادی افراد را به سرمایه گذاری در حوزه ی ارز دیجیتال و بیت کوین تشویق کرده اند، اما موج مخالفین هم وجود داشته و بسیاری از افراد مخالف این شکل از سرمایه گذاری هستند. شاید اگر یک کاربر تازه وارد هستید، بد نیست از علل مخالفت این افراد مطلع باشید. چرا که قطعا در مسیر سرمایه گذاری شما تاثیرگذار خواهد بود و به تصمیمات تازه ای منجر می گردد.

در حوالی سال 2018 میلادی که تب و تاب بازار بیت کوین بسیار داغ شد، وارن بافت با نظریات جنجال برانگیز خود در رابطه با بیت کوین بسیاری را به فکر فروبرد. او از بیت کوین با عناوینی همچون مرگ موش و یا سراب نام برد و اینگونه ذکر کرد که این مساله فاقد ارزش ذاتی است و برای سرمایه گذاری گزینه ی مناسبی نیست. این درست در شرایطی بود که بیت کوین در صعود قیمت را تجربه می کرد و گوی سبقت را از رقبای خود ربوده بود.

مذاکرات و ضیافت های زیادی از سوی طرفداران بیت کوین برپا شد. همه ی این افراد سعی در متقاعد کردن وارن بافت داشتند تا او در نظریات منفی خود تغییر دهد. طبیعتا نظر فرد مهمی مانند وارن بافت در مورد بیت کوین می تواند الهام بخش و تاثیرگذار باشد و آینده ی بیت کوین و صنعت کریپتو را تغییر دهد. اما در نهایت وارن بافت بر این عقیده بود که ارز دیجیتال فاقد ارزش ذاتی است و هرگز جایگزین پول ( ارز فیات) نخواهد شد.

نظریات وارن بافت در ترازوی نقد

وارن بافت یک سرمایه گذار موفق و حرفه ای است و بر ارزش ذاتی سرمایه گذاری تاکید دارد. از نظر او زمین های کشاورزی، املاک و مستغلات گزینه های فوق العاده ای برای سرمایه گذاری هستند و می توان روی آنها حساب کرد. او بر ارزش سهام نیز تاکید می کند و آن را تایید می نماید. اما از نظر او مواردی مانند بیت کوین و ارز دیجتال نه از ارزش ذاتی سهام برخودار است و نه مانند املاک و مستغلات فیزیکی و ملموس هستند.

علی رغم تمامی این نظریات آمارها نشان می دهد که بیت کوین به عنوان یکی از مناسب ترین گزینه های ذخیره ی ارزش محسوب می گردد. بیت کوین در دهه ی گذشته جزء موفق ترین حوزه های سرمایه گذاری در دنیا شناخته می شود. البته این در حالی است که بیت کوین سقوط و ریزش قیمت را نیز تجربه کرده است. ولی با این حال ارزش خود را از دست نداده است.

وارن بافت در تشریح نظریات خود اینگونه بیان می کند که شما با خرید ملک و زمین یک سرمایه گذاری موفق و باارزش انجام داده اید. بنابراین  می توانید منتظر کسب سود واقعی از آن باشید. اما با خرید بیت کوین و ارز دیجیتال هیچگونه ارزش واقعی وجود ندارد و تنها می توانید امیدوار باشید که نفر بعدی قرار است پول و بهای بیشتری برای آن بپردازد. به نوعی مساله ی عرضه و تقاضا را مطرح می کند و بیت کوین را تنها فرصتی برای پرداهت بهای بیشتر از جانب سایرین می داند.

پیش بینی وارن بافت از آینده ی بیت کوین

استدلال و نظر وارن بافت چندان برخلاف ذهن و منطق نیست. به هر صورت بایستی پذیرفت که ارز دیجیتال و بیت کوین جزء دارایی هایی به شمار می روند که فاقد ماهیت فیزیکی هستند. طبیعتا برای یک سرمایه گذار قدیمی و محافظه کار که با روش های سنتی سرمایه گذاری به موفقیت دست یافته است، پذیرش چنین امری دشوار است. اما نمی توان نقش تکنولوژی را در زندگی بشر نادیده گرفت. طبیعتا سرمایه گذاری نیز به تناسب پیشرفت های تکنولوژی تغییر می کند و از آن تاثیر می پذیرد.

وارن بافت تاکید می کند که بیت کوین و به طور کلی ارز دیجیتال یک دارایی مولد نیست. شما از طریق این سرمایه گذاری به هیچ نقطه ی مثبتی نمی رسید. بنابراین هیچ ارزشی تولید نمی شود. به طوریکه در جریان یک سخترانی عنوان کرد که تمام بیت کوین های دنیا را با بهای 25 دلار نمی خرد. او کماکان مخالف سرسخت بیت کوین است و پیش بینی او در این رابطه چندان رضایت بخش نیست.  بیت کوین از نگاه وارن بافت چیزی جز مرگ موش نیست و نخواهد بود.

بیت کوین از نگاه وارن بافت

انجام مشاوره تخصصی 

برخلاف نظریات وارن بافت، سرمایه گذاران زیادی افراد را به سرمایه گذاری در حوزه ی بیت کوین تشویق می کنند. در حقیقت هر یک از گروه های مخالفین و موافقیت به نظریات خود استناد می کنند و از دید خود به مساله می نگرند. وارن بافت معتقد است که شما از طریق زمین کشاورزی غذا تولید می کنید. همچنین املاک می تواند برای شما پول اجاره به همراه بیاورد. تمامی اینها در نهایت برای شما ثروت رقم می زند و یک سرمایه گذاری موفق محسوب می شود. اما بیت کوین را اینگونه ارزیابی نمی کند و معتقد است که فرصت های بهتری نیز وجود دارد.

موفقیت هایی که افراد در صنعت کریپتو تجربه کرده اند، کم نیست و شاید شما با نطریات وارن بافت مخالف باشید. به هر صورت وارن بافت با نگاهی محافظه کارانه به آن نگریسته ولی فراموش نکنید که شما می توانید به دید یک فرصت به آن بنگرید. شما دیدگاه وارن بافت را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما بیت کوین می تواند سرمایه گذاری موفقی را برای شما رقم بزند؟

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه ی دکتر امیر جوادی وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *