روانشناسی بازار ارز دیجیتال نمایی کلی از رفتار ها و روش های تصمیم گیری سرمایه گذاران و تریدرها را روایت می کند. تردیدی نیست که در یک سرمایه گذاری موفق عواطف و احساسات شخص نقش به سزایی دارد. به عبارت دیگر درک و شناخت شما از محیط اطراف و رفتار سایر سرمایه گذاران بسیار حائز  اهمیت است و می تواند به تصمیمات شما جهت بخشد. البته ناگفته نماند که موضوع روانشناسی بازار به عنوان یک شاخص مهم و حیاتی به شمار می رود و در بازارهای مالی فوق العاده مهم است. به نظر شما روانشناسی بازار ارز دیجیتال روایتگر چه مواردی است؟ در  ادامه با ما همراه باشید.

نگاهی به مفهوم روانشناسی بازار  ارز  دیجیتال

تصور کنید که سرمایه گذاران در شرایطی قرار دارند که نسبت به آینده ی بازار مردد و نگران هستند. در چنین شرایطی ترس و نگرانی به عنوان بخشی از احساسات آنها می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد و در قیمت گذاری و ارزش گذاری نقش مهمی ایفا می کند. یا شرایطی را تصور کنید که ارزش یک رمزارز به طور ناگهانی جهش یافته و سرمایه گذاران هیجان زده و خوشحال از آن استقبال می کنند. طبیعتا اگر به عنوان یک تریدر تازه وارد کار خود را آغاز کرده اید، شما هم به احتمال خیلی زیاد به پیروی از اکثریت عمل می کنید. حرفه ای ها این مساله را تحت عنوان تحلیل تکنیکال می شناسند و به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های سرمایه گذاری به شمار می رود. 

آیا تاکنون به این مساله اندیشیده اید که تریدرها و سرمایه گذاران موفق بر چه مبنایی تصمیم گیری می کنند؟ به نظر شما احساسات و هیجانات آنها می تواند در مسیر سرمایه گذاری آنها حائز اهمیت باشد؟ بله. یکی از مهم ترین شاخص های سرمایه گذاری به خصوص در حوزه ی ارز دیجیتال توجه به احساسات سرمایه گذاران است. به عبارت دیگر روانشناسی بازار ارز دیجیتال نقش بسیار مهمی در  رکود و رونق بازار دارد. زمانی که صحبت از تحلیل به میان می آید، صرفا تحلیل نمودار و ارقام و آمار مد نظر نیست، بلکه بایستی با نگاهی دقیق و جامع به تمامی جوانب نگریست و روانشناسی بازار و احساسات سرمایه گذاران را نیز رصد کرد.

البته به این نکته ی بسیار مهم توجه داشته باشید که دنبال کردن هیجانات و احساسات سرمایه گذاران زمانی ایده آل است که شما بر اساس منطق و واقعیات موجود تصمیم گیری کنید. به همین دلیل تصمیمات شتاب زده و عجولانه ای که به دنبال احساسات آنی بازار شکل می گیرد، چندان موفقیت آمیز نخواهد بود و می تواند شما را به سمت شکست سوق دهد.

نقش روانشناسی بازار ارز دیجیتال در روند سرمایه گذاری شما

اگر به دنبال یک سرمایه گذاری موفقیت آمیز هستید و علاقه مندید که بدانید در ذهن تریدرهای موفق چه می گذرد، ضروریست که در اولین قدم روانشناسی بازار ارز دیجیتال را به خوبی فرا بگیرید. شما بایستی بدانید که در چه شرایطی تریدرها و سرمایه گذاران احساساتی نظیر ترس، میل و رغبت، رضایت، انکار، نگرانی، تردید، دلسردی، خوش بینی و بدبینی را تجربه می کنند. اگر تصمیم گرفته اید که به حوزه ی تریدرهای موفق ورود کنید، ابتدا بایستی مبنای نوسانات بازار را به خوبی بشناسید. شما بایستی به درستی بدانید که چه زمانی برای خرید و یا فروش مناسب تر است و نوسانات بازار را به درستی مدیریت کنید.

چگونه وارد بازار ارز دیجیتال شویم؟ راهنمای شروع فعالیت در بازار رمزارزها

فراموش نکنید که احساسات تریدرها همانند نوسانات بازار در حال نوسان و چرخش است. بنابراین خوشبینی و یا بدبینی تریدرها برای همیشه ماندگار نیست و فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند آن را تغییر دهد. شما بایستی در کنار احساسات و هیجانات سرمایه گذاران به این فاکتورها نیز توجه داشته باشید و بتوانید تحلیل کنید که ریشه ی احساساتی مانند ترس، نگرانی و یا خوشبینی کجاست.

در چنین شرایطی می توان امیدوار بود که شما راه درستی را در پیش گرفته اید و مدیریت ریسک را در کنار راه خروج از بحران ها و چالش ها را به خوبی می شناسید. البته فراموش نکنید که در کنار تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال نیز حائز اهمیت است و ضرورت دارد.

انجام مشاوره تخصصی

اگر به حوزه ی سرمایه گذاری ارز دیجیتال علاقه مندید بایستی بدانید که معاملات و سرمایه گذاری های این حوزه از قانون و قاعده ی خاصی پیروی نمی کند. برای مثال رمزارزی که تا دیروز در صدر باارزش ترین ارزهای دیجیتال دنیا بود، می تواند یک شبه به دلیل ترس و یا بدبینی سرمایه گذاران، سقوط قیمت زیادی را تجربه کند. از سوی دیگر ممکن است که سرمایه گذاران به طور ناگهانی نسبت به یک رمزارز خوشبین شوند و تمایل به سرمایه گذاری نشان دهند که این مساویست با صعود ارزش آن ارز دیجیتال.

در پایان این نکته ی مهم را متذکر می شویم که در مسیر تبدیل شدن به یک سرمایه گذار حرفه ای، کسب دانش و اطلاعات کافی در کنار مشاوره با افراد متخصص و باتجربه حرف اول را می زند. شما قرار است به یک دنیای پیچیده و ناشناخته قدم بگذارید که ثبات در آن مفهومی ندارد. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که مدیریت ریسک را به خوبی بشناسید و با شاخص های سرمایه گذاری آشنا باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *