سپرده بانکی و آشنایی با انواع آن

سپرده بانکی یکی از مهم ترین خدمات بانکی است که افراد وجوهات نقد خود را نزد بانک ها به امانت گذاشته و سود یا خدمات بانکی دریافت می کنند. در واقع این بخشی از رقابت و تجارت بانک هاست که با در نظر گرفتن میزان سود مشخصی در صدد جذب مشتریان بیشتر هستند. اینکه میزان مشارکت و اعتماد مشتریان بر چه اساسی صورت می پذیرد، موضوعی جداگانه است. اما مهم ترین نکته ای که در این بحث حائز اهمیت است، مبنای محاسبه ی سود های اعطایی و مقایسه ی ویژگی های هر یک از سپرده های بانکی می باشد.

موضوع مهم دیگری که بایستی به آن توجه داشت، سپرده های بانکی بخشی از منابع و درآمد بانک ها به حساب می آیند. تسهیلات اعطایی گوناگونی که در قالب های مختلفی صورت می پدیرد، از محل همین سپرده هاست. به نظر شما مناسب ترین شکل سپرده بانکی کدام است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

سپرده بانکی

سپرده بانکی به چه معناست؟

سپرده بانکی یکی از خدمات بانک هاست که در زمینه ی وجوه نقدی افراد صورت می پذیرد. فرض کنید فردی مبلغ زیادی پول دارد که به دلایل گوناگونی برنامه ی خاصی برای آن ندارد. در چنین شرایطی از طریق سپرده بانکی علاوه بر آنکه اصل سرمایه و دارایی او توسط بانک محافظت می شود، مبلغی سود ماهیانه نیز به او تعلق می گیرد. این سود با توجه به نوع سپرده بانک، بانک مورد و مبلغ سپرده متفاوت است و برای مبالع بالا قابل توجه می باشد. سالهاست بانک ها به عنوان یک مکان معتبر و امن برای نگهداری از وجوهات نقدی مردم شناخته شده اند. سودهای که به این سپرده ها تعلق می گیرد نیز یکی از مهم ترین عواملیست که در جذب بیشتر مردم مؤثر است.

در یک تعریف ساده سپرده بانکی وجوهات نقدی هستند که به صورت امانت توسط افراد حقیقی و حقوقی به بانک ها واگذار می شوند و در مقابل سود مشخصی برای سپرده ی آنها در نظر گرفته می شود. این سود به صورت ماهیانه و یا از طریق سایر روش ها به حساب سپرده گذاران واریز می گردد.

انواع سپرده بانکی 

در حال حاضر بانک ها و موسسات مالی زیادی تحت نظارت بانک مرکزی به فعالیت مشغول هستند. پاره ای از این بانک ها دولتی و برخی دیگر از آنها در دست بخش خصوصی قرار دارند. تنوع ارائه ی خدمات بانکی توسط هر یک از این بانک ها بالاست و هر کدام با ایده ها و طرح های مختلف در صدد جذب مشتریان بیشتری هستند. به همین دلیل هم سپرده بانکی با توجه به قوانین و مقررات بانک ها به انواع مختلفی تقسیم می شود.

در ادامه به شرح انواع سپرده های بانکی خواهیم پرداخت:

سپرده قرض الحسنه 

هدف افرادی که به سراغ سپرده قرض الحسنه می روند، کسب سود و منافع مالی نیست. این نوع از سپرده عمدتا به منظور سرعت و شتاب در نقل و انقال وجوه بانکی افراد و یا استفاده از خدمات و مزایای بانکی صورت می پذیرد. سپرده قرض الحسنه یکی از مهم ترین منابع بانک ها برای اعطای تسهیلات بانکی به شمار می رود. انواع سپرده قرض الحسنه به شرح زیر می باشد:

سپرده قرض الحسنه جاری

اگر خواهان صدور دسته چک از سوی بانک باشید، اولین قدم افتتاح حساب قرض الحسنه جاری است. سپرده جاری این امکان را برای شما ایجاد می کند که به راحتی بتوانید چک صادر کنید.

سپرده قرض الحسنه پس انداز

حساب قرض الحسنه پس انداز با رویکرد استفاده در آینده افتتاح می شود. برای جذب بیشتر مشتریان بانک ها معمولا برای افتتاح چنین حساب هایی جوایز نقدی و اعطای تسهیلات بانکی را در نظر می گیرند.

سپرده سرمایه گذاری مدت دار

سپرده های سرمایه گذاری با هدف به امانت گذاشتن سرمایه و دریافت مبلغی سود از سوی بانک پذیرنده صورت می پذیرد. از آنجایی که رقابت بانک ها در اعطای این سود ها تنگاتنگ است، گاه برخی بانک ها سود قابل توجهی را برای مشتریان خود در نظر می گیرند که خود عاملیست برای جذب سرمایه های بیشتر از سوی افراد. در نظر داشته باشید که افتتاح سپرده سرمایه گذاری مدت دار با قوانین و ضوابط خاصی همراه است.

در سال های اخیر ماهیت رباگونه ی چنین حساب هایی مطرح گردید. با آغاز این زمزمه ها تغییراتی در ضوابط بانک ها به وجود آمد و ساز و کار های مخصوصی در نظر گرفته شد. انواع سپرده سرمایه گذاری مدت دار به شرح زیر می باشد:

سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت

مشتریان سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت با حداقل سود مواجه هستند. در این نوع سپرده گذاری پول مشتریان برای بار اول حداقل بایستی سه ماه در حساب بانکی او باقی بماند. پس از پایان ماه سوم مشتریان می توانند برای برداشتن وجوه و یا تمدید و ادامه ی آن تصمیم گیری کنند. به خاطر داشته باشید که در این صورت سودی که به مشتریان تعلق می گیرد، معادل سود کمترین مانده حساب آنها در طول سه ماه خواهد بود.

سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت یکی از پرکاربردترین حساب هاست که تمامی خدمات کارت های بانکی و اینترنت بانک مشتریان از طریق آن امکانپذیر می باشد.

سپرده سرمایه گذاری بلند مدت

مدت زمان سپرده سرمایه گذاری بلند مدت حداقل یک ساله است و قابل تمدید می باشد. بانک ها در مقابل دریافت سپرده از مشتریان خود سود تضمینی و مشخصی به آنها پرداخت می نمایند.

سپرده بانکی

انجام مشاوره حقوقی 

سپرده های بانکی سالهاست که به عنوان یکی از متداول ترین روش های سرمایه گذاری در دنیا شناخته شده اند. علاوه برای بسیاری از خدمات و تسهیلات بانک ها بر پایه ی آن شکل گرفته و به نوعی با این سپرده ها گره خورده است. از سوی دیگر تنوع ساز و کار این سپرده ها بالاست و افراد بسیاری به سوی آن جذب می شوند. برای مثال اگر اهداف بشردوستانه دارید و یا خواهان دریافت سود بانکی هستید، تمامی گزینه ها پیش روی شماست.

در سال های اخیر ابعاد حقوقی خدمات بانکی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در واکاوی علل این امر می توان به مسائل و اختلافات حقوقی اشاره کرد که میان بانک ها و مشتریان به وجود می آید. طبیعیست که با افزایش ارائه ی خدمات و گسترش دایره ی ارتباطات شاهد مشکلات متعددی باشیم. بخشی از این مشکلات به بانک ها مرتبط است و بخشی دیگر از سوی مشتریان شکل می گیرد. حضور وکیل توانمند و مجرب با تسلط کامل بر قوانین این حوزه می تواند مسیر قانونی پیش روی شما را ترسیم کرده و بهترین نتایج را برای پرونده ی شما رقم بزند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه ی دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *