شت کوین ها را بیشتر بشناسیم.

بر اساس داده های رسمی در حال حاصر بیش از 5000 ارز دیجیتال مختلف در سطح دنیا معرفی شده است. اما تعداد مشخصی از این رمزارز ها ارزشمند و معتبر به حساب می آید. شت کوین اصطلاحیست که به رمزارز های بی ارزش و بی اعتبار اشاره می کند.

عامل مهمی که در رابطه با شت کوین ها به چشم می خورد تبلیغات های قوی و وسوسه انگیز است. به شکلی که احساسات افراد را درگیر خود می کند و افراد به امید سودهای کلان و نجومی سرمایه های خود را به پروژه ی مورد نظر تزریق می کنند. به خصوص اینکه این پروژه ها در آغاز کوین های خود را با قیمتی بسیار پایین در مقایسه با سایر رمزارز ها عرضه می کنند و همین تله ایست که سرمایه های افراد را می بلعد.

شت کوین ها از طرق مختلفی معرفی می شوند. بی شک پشت پرده ی شت کوین ها سودجویان و کلاهبرداران زیرک و متبحری وجود دارد که در تلاشند تا از هر طریقی به سرمایه های افراد دست بیابند و متواری گردند. حتی امکان عرضه و معرفی شک کوین ها از طریق صرافی ها نیز وجود دارد. به خصوص صرافی های گمنامی که تعداد کمی از افراد آن را می شناسند. این صرافی ها که میزان حجم معاملات آنها اندک است لیستی از انواع شت کوین ها را به مشتریان خود ارائه می نمایند و با وعده های دروغین و وسوسه انگیز آنها را ترغیب به سرمایه گذاری می کنند. به نظر شما شت کوین ها را چگونه می توانیم تشخیص دهیم؟ در ادامه با ما همراه باشید.

شت کوین

شت کوین چیست؟

شت کوین  Shitcoin به رمزارزهایی اطلاق می گردد که از ارزش و اعتبار کافی برای سرمایه گذاری برخوردار نیستند. همچنین رمزارز هایی را در بر می گیرد که هدف خاصی ندارند و فاقد کیفیت و فناوری می باشند. در واقع دنیای رمزارز ها آمیخته ای از انواع آلت کوین هاست که می تواند شامل انواع رمزارز های قابل استخراج ، استیبل کوین ها ، انواع توکن ها و توکن های NFT باشد.

شت کوین ها در ابتدای امر با قیمتی بسیار پایین عرضه می شوند و با وعده ی سودهای نجومی و کلان در صدد جذب سرمایه گذارند. در ابتدای امر و در مدت زمان کوتاهی با رشد تصاعدی این رمزارز ها مواجه خواهیم بود که در اصطلاح پامپ نامیده می شود. اما در ادامه با یک سقوط قیمت ناگهانی و شدید قیمت شت کوین به شکل دامپ می گردد. در واقع همان اصطلاح پامپ و دامپ ساختگی شت کوین ها که یکی از طرق کلاهبرداری رمزارز ها شناخته می شود.

برای هیچ کدام از شت کوین ها استراتژی های طولانی مدت و آینده داری در نظر گرفته نشده است. در واقع بیشتر این پروژه ها کوتاه مدت و موقتی هستند و پس از دوره های کوتاه زمانی به کل از صحنه ی بازار حذف می گردند.

شت کوین ها از چه ویژگی هایی برخوردار هستند؟

  • بسیاری از شت کوین در بدو ورود به بازار و معرفی فاقد شناسنامه و تاریخچه هستند. در واقع هیچ اطلاعات کاملی از رمزارز مورد نظر در اختیار کاربران قرار نمی گیرد. پدیدآورندگان و تیم توسعه دهنده ی آنها مشخص نیست و به صورت ناشناس معرفی می شوند.
  • به نحوه ی قیمت گذاری و ارزش گذاری رمزارز مورد نظر خود توجه داشته باشید. ارزش گذاری شت کوین ها بر اساس اصول فنی و دقیق صورت نمی پذیرد و همه چیز بر مبنای حدس و گمان پیش می رود.
  • هدف از ارائه و معرفی رمزارز مورد نظر خود را یسنجید. بیشتر شت کوین ها بدون دلیل و هدف خاصی وارد بازار شده اند و هیچ هدف مشخصی برای آنها تعریف نشده است. در واقع با یک رمزارز بی هویت و ناشناخته روبرو هستید.
  • معرفی پروژه های شت کوین در قالب وعده های دروغین و غیرواقعی شکل می گیرد. اگر متوجه شدید برای رمزارز ناشناخته ای وعده ی سود های کلان و نجومی می دهند شک نکنید که با یک شت کوین مواجه هستید.
  • میزان نقدینگی و سرمایه ی پروژه ی رمزارزی مورد نظر خود را بررسی کنید. معمولا در رابطه با شت کوین ها میزان نقدینگی پروژه بسیار اندک است.
  • ارزش و اعتبار یک رمزارز را می توان از روی تعداد سرمایه گذاران و کاربران آن حدس زد. در رابطه با شت کوین ها تعداد سرمایه گذاران اندک است و همین می تواند نشانه ی خوبی باشد که با یک شت کوین طرف هستید.
  • اگر متوجه شدید که یک رمزارز در آغاز به کار خود با قیمتی بسیار پایین در بازار عرضه شده است بدانید که احتمالا با یک شت کوین مواجه خواهید شد.

هر رشد قیمتی را جدی نگیرید.

بسیاری از افراد بر این باورند که با افزایش قیمت یک رمزارز میزان ارزش و اعتبار رمزارز مورد نظر نیز افزایش می یابد. به همین دلیل بخش عمده ای از سرمایه ی خود را به رمزارز مورد نظر می کنند. اما در واقع ممکن است با یک حباب قیمت مواجه باشند. حبابی که قیمت رمزارز را به شکلی کاذب و موقت افزایش می دهد. در نتیجه افراد پس از مدت زمان کوتاهی با سقوط قیمت مواجه می شوند. این پدیده ای است که در رابطه با شت کوین ها به وفور مشاهده می گردد.

اگر به تازگی وارد دنیای رمزارز ها شده اید بهتر است کمی واقع بینانه تر به قضایا نگاه کنید. اینجا یک دنیای مجازی و ناشناخته است با پیچیدگی های فراوان . قرار نیست شما ره صد ساله را در یک شب طی کنید. ریسک های احتمالی را در نظر داشته باشید. به همان میزان که ممکن است سرمایه ی شما چندین برابر گردد، این احتمال را نیز در نظر بگیرید که ممکن است در دام سودجویان و کلاهبرداران افتاده و سرمایه ی خود را ببازید.

طرح های پانزی ، تبلیغات های وسوسه انگیز ، قیمت های متفاوت، وعده ی سودهای نجومی ، اسامی پیچیده و فریبنده  و بسیاری موارد دیگر همه و همه می تواند شما را در دام یک شت کوین گرفتار سازد.

از طرفی عدم وجود قوانین و مقررات یکپارچه و منسجم در حوزه ی رمزارز ها موجب گردیده تا شاهد معرفی رمزارز های متعددی در سطح بازار باشیم. قیمت گذاری این رمزارز ها از قوانین خاصی تبعیت نمی کند. همین امر می تواند قیمت رمزارز ها را با نوسانات بسیار زیادی همراه سازد.

انجام مشاوره حقوقی

اصطلاح شت کوین اندکی پس از پیدایش بیت کوین در فاصله ی سال های 2009 و 2010 میلادی برای اولین بار مطرح شد. به مرور زمان که بر تعداد رمزارز ها افزوده شد این مسأله بر همگان آشکار گشت که بر خلاف بیت کوین بسیاری از رمزارز ها از ارزش و اعتبار کافی برخوردار نیستند. در نتیجه به مرور زمان واژه ی شت کوین در دنیای کریپتوکارنسی تبدیل به یک واژه ی پرکاربرد و مهم گردید. در هر لحظه صد ها پروژه ی جدید در دنیای کریپتوکارنسی معرفی می شوند. اما قطعا همه ی این پروژه ها ارزش سرمایه گذاری نخواهد داشت.

در دنیای کریپتوکارنسی در کنار زرق و برق ها بایستی به پاره ای واقعیات توجه داشت. اعتبار رمزارز هایی که معامله می کنید بسنجید و به اهداف و تاریخچه ی رمزارزی که سرمایه گذاری کرده اید توجه داشته باشید. توجه به همین نکات ساده و کوچک می تواند سرمایه ی شما را از تله ی سودجویان حفظ کرده و موفقیت های آتی شما را رقم بزند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی در این زمینه می توانید با مجموعه ی دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *