انواع رمزارز ها را بهتر بشناسیم. معتبر ترین انواع رمزارز های فعلی دنیا

 انواع رمزارز ها را بهتر و بیشتر بشناسیم.

Cryptocurrency یا رمزارز از بحث برانگیزترین موضوعات روز دنیا به حساب می آید . یک فناوری پیشرفته با دستاوردهایی بزرگ که توانسته انقلابی عظیمی در اقتصاد دنیا ایجاد نماید. شاید تصور کنید رمزارز فقط مختص به بیت کوین باشد . اما باید بگوییم که در دنیای حال حاضر انواع بسیار زیادی رمزارز وجود دارد.  رمزارزها به صورت مداوم و بی وقفه در حال رشد و توسعه هستند و به عنوان یک دارایی ارزشمند به شمار می آیند. اما این پول مجازی هنوز هم برای عده ی زیادی از افراد ناشناخته و مبهم است. معامله ی فوری و مطمئن در کنار غیرمتمرکز بودن از جمله ویژگی هایی است که به محبوبیت رمزارزها منجر گردیده است. شما چقدر با اقسام و انواع رمزارز ها آشنایی دارید؟ 

اگر بخواهیم انواع رمزارز ها را مورد بررسی قرار دهیم با صدها رمزارز مختلف روبرو هستیم. اما در این مطلب شما را با یک نمای کلی و کوتاه از مهم ترین انواع رمزارز های دنیا آشنا خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع رمزارز ها 

اگرچه بیت کوین شناخته شده ترین و محبوب ترین رمزارز دنیا به حساب می آید، اما رمزارز های فراوانی در چرخه ی اقتصادی دنیا مبادله می گردند. ویژگی های مشترک بسیاری میان تمامی انواع رمزارز ها وجود دارد . اما آنچه از همه پررنگ تر و مهم تر است ویژگی غیرمتمرکز بودن آنهاست. رمزارز ها متعلق به هیچ نهاد و گروه و سازمان خاصی نیستند. ملیت مشخصی ندارند و از قوانین خاصی هم پیروی نمی کنند. در نتیجه برای مبادله ی آنها نیازی به بانک نیست. تا به امروز بیش از صد رمزارز شناخته شده در دنیا معرفی شده است. اما اگر بخواهیم به مهم ترین انواع رمزارزها اشاره کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم.

بیت کوین

بیت کوین به عنوان قدرتمندترین و معتبرترین رمزارز حال حاضر دنیا شناخته می شود. ویژگی های منحصر به فرد این رمزارز موجب گردید تا نحوه ی قیمت گذاری آن بسیار متفاوت باشد و به عنوان گران ترین رمزارز دنیا شناخته شود. بیت کوین با نام اختصاری BTC شناخته می شود و در سال 2008 میلادی توسط فردی به نام ساتوشی ناکوموتو معرفی گردید. از سال 2009 میلادی معامله ی رسمی آن در دنیا آغاز شد و در حال حاضر هر بیت کوین با رقمی معادل بیش از 40 هزار دلار معامله می گردد.

بیش از 786 میلیارد دلار رقمی است که در بازار جهانی به بیت کوین اختصاص دارد. مبادله ی بیت کوین به صورت آنلاین بوده و هیچ واسطه ای برای آن وجود ندارد.بد نیست بدانید تعداد بیت کوین های دنیا 21 میلیون عدد می باشد. این تعداد قرار نیست بیشتر شود. در نتیجه محدود بودن آن از طرفی و ارزشمند بودن آن از طرف ذیگر موجب گردیده تا استخراج آن بسیار سخت و پیچیده باشد. شما برای استخراج بیت کوین به ماینر های بسیار قدرتمندی نیاز خواهید داشت. به همین دلیل هم برق مصرفی برای استخراج بیت کوین به مراتب بالاتر است.

اتریوم

اتریوم پس از بیت کوین، دومین رمزارز محبوب و ارزشمند دنیا محسوب می گردد. اتریوم با نماد اختصاصی ETH شناخته می شود .رمزارز اتریوم بیش از 365 میلیارد دلار را در بازار جهانی به خود اختصاص داده است. هر اتریوم بیش از 3 هزار دلار ارزش دارد. در سال های اخیر روند رو به رشد بسیار خوبی را از اتریوم شاهد بودیم. به همین دلیل هم اتریوم اخیرا به عنوان یکی از محبوب ترین رمزارز ها برای سرمایه گذاری شناخته می شود.

اتریوم چهار سال پیس از بین کوین به دنیا معرفی شد. پیش بینی می شود با توجه به تقاضای زیاد در آینده ای نه چندان دور شاهد روند صعودی قیمت اتریوم در بازار رمزارزها باشیم. پس اگر به دنبال یک رمزارز معتبر و امن هستید می توانید روی اتریوم فکر کتید.

ریپل

رمزارز ریپل با نام اختصاصی XRP شناخته می شود. ریپل در سال 2012 میلادی به دنیا معرفی شد و در فهرست رمزارز های قابل مبادله ی دنیا جای گرفت. بد نیست بدانید روش ساخت و تولید ریپل کمی متفاوت است و برخلق سایر رمزارز ها نیازی به استخراج و ماینینگ ندارد. در نتیجه شما نیازی به ماینر نخواهید داشت و این یعنی مصرف برق و انرژی بسیار کمتر. هر ریپل زیر یک دلار ارزش گذاری شده و جز رمزارز های ارزان دنیا شناخته می شود. اما با این حال سهم ریپل در بازار جهانی رقمی بیش از 32 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

تتر

رمزارز تتر با نماد اختصاصی USDT به دنیا معرفی شده است. تتر به عنوان سومین رمرارز قدرتمند دنیا شناخته می شود و به عنوان یک رمزارز پایدار از آن یاد می گردد. این رمزارز برخلاف سایر رمزارز ها به دلار متصل است. یعنی دارای پشتوانه می باشد و به همین دلیل هم نوسانات بازار رمزارز ها تاثیر چندانی روی آن نداشته است. در حال حاضر هر تتر قیمتی معادل یک دلار دارد.

اگر اهل ریسک کردن نیستید، می توانید روی تتر حساب کنید. زیرا ذر بازار پرتلاطم رمزارز ها ، تتر همیشه روی قیمت یک دلار ثابت است. تراکنش های تتر بسیار سریع بوده و به عنوان یک ارز دیجیتال پایدار و باثبات می توانید روی آن حساب باز کنید.

ارزش جهانی بازار تتر بیش از 77 میلیارد دلار برآورد شده و در مقام سوم قدرتمندترین رمزارز های دنیا شناخته می شود.

توکن

توکن ها دارای ویژگی هایی هستند که آن را از سایر رمرارز ها متمایز می کند. مهم ترین ویژگی توکن ها این است که ارزش بخشی آنها به دنبال سازمان و یا افراد مشخصی به وجود می آید. پس برخلاف رمزارز هایی مانند بیت کوین غیرمتمرکز نیستند. در واقع توکن نوعی ارز دیجیتال است که روی شبکه ی بلاکچین پیاده سازی می شود.رمزارز اتریوم مناسب ترین بستر برای خلق توکن ها به شمار می رود. توکن ها این ویژگی را دارند که می توانند برای گروه و دسته های خاصی تعریف شوند و از این طریق می توانند تعاملاتی را در جهان واقعی ایجاد نمایند.

توکن ها قابلیت خرید و فروش دارند و انواع مختلفی از آن را می توان به وجود آورد. مانند توکن پرداخت ، توکن بهادار، توکن کاربردی و … که هریک به منظور اهداف مختلفی ایجاد می گردد.

توکن ها در آغاز راه خود قرار دارند. اما با این حال توانسته اند صاحبان خود را به میلیونرهای معروفی تبدیل کنند. احتمالا در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام دیده اید که حتی کودکان 12 ساله هم توانسته اند توکن های اختصاصی خود را طراحی و به فروش برسانند. همین می تواند گواهی باشد بر آینده ی قدرتمند توکن ها. هرچند خلق و تولید توکن با رمزارز هایی که شناخته اید بسیار متفاوت است ولی اگر آشنا به برنامه نویسی باشید کار چندان سختی نیست که توکن اختصاصی خود را طراحی کنید.

تفاوت کوین و توکن

در کنار آشنایی با رمزارز ها بد نیست تفاوت های کوین و توکن را تا حدی بشناسید. کوین ها مانند بیت کوین دارای شبکه ی بلاکچین اختصاصی و منحصر به فرد هستند. همچنین کوین ها به صورت غیرمتمرکز اداره می شوند و متعلق به هیچ گروه و سازمان مشخصی نمی باشند. برای تولید و استخراج کوین هایی مانند بیت کوین نیاز به ابزارهایی به نام ماینر دارید که خود مستلزم هزینه های بسیاری است.

اما در رابطه با توکن ها باید گفت خلق آنها به صورت مستقل نیست . توکن ها برای ایجاد خود به بستر دیگر بلاکچین هایی همانند اتریوم نیاز دارند. از طرفی توکن ها غیرمتمرکز نیستند .به این معنا که می توان آنها را به گروه و سازمان های مشخصی منصوب کرد. در واقع خالق هر توکن مشخص است. نکته ی مثبت دیگر اینکه برای ذخیره ی توکن ها نیازی به کیف پول اختصاصی نیست.

توکن ها کاربردی فراتر از رمزارز های دیجیتال دارند و در حال حاضر توکن های غیر معاوضه یا همان NFT توانسته سهم بزرگی از دارایی های دیجیتال را از آن خود کند. این یعنی یک رقیب سرسخت و جدی برای رمزارز ها به وجود آمده است و در آینده ای نزدیک شاهد تحولات گسترده ای در این زمینه خواهیم بود.

نتیجه گیری

جهان به سمت و سویی در حال حرکت است که شاهد خلق یک جهان دیجیتالی پیشرفته هستیم. کافیست نگاهی به تحولات 20 سال اخیر دنیا داشته باشید تا متوجه شوید که قدرت و اعتبار دست ساخته های مجازی بشر تا چه حد رشد از خود نشان داده است.قدرت دنیای رمزارز ها می تواند بسیار فراتر از دارایی های فیزیکی افراد باشد. کافیست تصور کنید صاحب یک بیت کوین هستید . چیزی معادل بیش از 40 هزار دلار پول نقد.

اگر یک تازه کار هستید و به سرمایه گذاری در بازار رمزارز ها فکر می کنید قبل از هر چیزی باید انواع رمزارز ها را در کنار عملکرد و ویژگی هریک به خوبی بشناسید. این به شما کمک می کند آگاهانه تر و مطمئن تر تصمیم بگیرید که کدام رمزارز برای اهداف شما مناسب تر است.

این نمایی کوتاه و مختصر از مهم ترین انواع رمزارز های قدرتمند دنیا بود. در حال حاضر در هر ثانیه بیش از صد ها رمزارز در بازار جهانی مبادله می شود . سهم بزرگی از اقتصاد دنیا در تسخیر رمزارز هاست ، پس اهمیت آن را نباید نادیده گرفت.

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید و برای هرگونه مشاوره ی حقوقی در زمینه ی رمزارز ها می توانید با مجموعه ی دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

یک دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *