وصول مطالبات و آشنایی با روش های آن

وصول مطالبات در شرایطی مطرح می گردد که به دنبال داد و ستد و معاملات صورت پذیرفته میان طلبکار و بدهکار ،پاره ای مطالبات معوق باقی مانده باشد. به عبارت دیگر وصول مطالبات به معنای مطالبه ی طلب و یا بازپرداخت بدهی های معوقه است. اهمیت چنین امری از آنجا ناشی می گردد که در چنین شرایطی تعهدات افراد مطرح می شود که از بعد حقوقی بسیار حائز اهمیت است. چنانچه صاحب یک کارگاه صنعتی کوچک باشد و یا مالک یک شرکت بزرگ هیچ تفاوتی وجود ندارد، در هر شرایطی وصول مطالبات یکی از مهم ترین چالش های پیش روی شما خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید.

وصول مطالبات

وصول مطالبات به چه معناست؟ 

تجارت فرایندی است که بر اساس داد و ستد شکل می گیرد. فرایندی که به دنبال آن بستانکاری و بدهکاری مطرح می گردد و شما به عنوان صاحب مجموعه یا یک حسابدار بایستی به صورت دقیق جزئیات آن را بررسی کنید. وصول مطالبات در یک تعریف ساده به معنای بازپس گیری طلب معوق از بدهکاران می باشد. وصول مطالبات در بردارنده ی تعهدات حقوقی و مالی بدهکاران شماست که می توانید بر اساس اسناد و مدارک موجود برای بازپس گیری آن اقدام نمایید. همچنین تبدیل اسناد تجاری نظیر چک و سفته به پول نقد نیز می تواند به عنوان بخشی از فرایند وصول مطالبات محسوب گردد.

در رابطه با وصول مطالبات با دو دسته ی مهم روبرو هستیم. در یک سو طلبکار و در سوی دیگر بدهکار قرار دارد. قانون ساز و کارهای مورد نیاز برای چنین فرایندی را به نفصیل مشخص کرده که بایستی بر اساس آن عمل شود. توجه داشته باشید که وصول مطالبات ناظر به تعهداتی است که دارای جنبه ی مالی بوده و بر اساس قرارداد کتبی یا نوعی توافق شفاهی ایجاد گردیده است. به طوریکه یکی از طرفین این توافق تعهد می کند که در سررسید معین مبلغی پول را بابت کاری مشخص به طرف مقابل پرداخت نماید.

وصول مطالبات نوعی تعهد الزام آور مالی است که با جنبه ی حقوقی همراه می باشد. برای شکل گیری آن بایستی توافقات دو جانبه ای صورت پذیرد. این توافقات می تواند به شکل کتبی و در قالب یک قرارداد باشد و یا به صورت توافقات شفاهی انجام پذیرد. در هر صورت اهمیت دارد که یکی از طرفین این توافق صراحتا و بدون شبهه بپذیرد و اعلام نماید که بایستی در سررسید مشخص و با به اشکال دیگر مبلغی پول را به طرف مقابل پرداخت نماید.

وصول مطالبات بر چه اساسی صورت می پذیرد؟

اسنادی که برای وصول مطالبات مورد استناد قرار می گیرند به دو دسته ی اسناد رسمی و اسناد عادی تقسیم می شوند. اسناد رسمی نوشته ای است که نزد مأمورین دولتی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود و به عنوان ادله ی اثبات دعوی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. با چنین وصفی می توان گفت قدرت و اعتبار سند رسمی بسیار بالاست و در مراجع قضایی جزء ادله ی قوی و معتبر به شمار می رود. اسناد عادی دستنوشته هایی هستند که به دنبال توافقات دوجانبه ی افراد شکل می گیرد و فاقد ویژگی های سند رسمی است. به همین دلیل از جهت ارزش و اعتبار در درجه ی پایین تری نسبت به اسناد رسمی قرار دارند.

بدیهی است که چنانچه وصول مطالبات بر اساس اسناد رسمی صورت بپذیرد از درجه اهمیت و اعتبار بسیار بیشتری برخوردار بوده و امتیازات قانونی بیشتری برای طلبکار به همراه خواهد داشت. البته این بدین معنی نیست که اسناد عادی در رابطه با وصول مطالبات نقشی ندارند. برای وصول مطالبات می توان از طریق اسناد عادی نیز اقدام نمود و مانعی از جهت وجود ندارد. در نظر داشته باشید که هر یک از اسناد رسمی و اسناد عادی به انواع تجاری و غیرتجاری تقسیم می شوند. مواردی مانند چک و سفته که جزء متداول ترین و شناخته شده ترین اسناد تجاری به شمار می روند در زمره ی اسناد تجاری عادی قرار دارند. بنابراین از نظر نحوه ی وصول قوانین و مقررات اسناد عادی بر آنها حکمفرماست. علاوه بر این وصول مطالبات از طریق اسناد تجاری نظیر اوراق قرضه، سهام و اسناد اعتباری نیز امکانپذیر می باشد.

روش های وصول مطالبات 

مهم ترین نکته ای که در رابطه با وصول مطالبات اهمیت دارد، نحوه ی وصول آن است. قانون ترتیبات خاصی را بدین منظور مشخص نموده که راهکارهای قانونی لازم را به شما ارائه می دهد. روش های وصول مطالبات به راهکارها و روش های قانونی اطلاق می گردد که طلبکاران از طریق آن بتوانند برای بازپس گیری بدهی های خود اقدام نمایند. چنین امری می تواند از طریق راهکارهای قانونی و غیرقانونی صورت پذیرد.

راهکار قانونی مسیریست که از طریق طرح دعوی حقوقی و یا کیفری برای بدهی های معوقه ی خود اقدام نماییم. به عبارت دیگر طلبکار از طریق سیستم قضایی مطالبات خود را درخواست می نماید. راهکار غیرقانونی به شرایطی اشاره می کند که فرد طلبکار شخصا و به صورت مستقیم به بدهکار مراجعه می کند. طبیعتا راهکارهای غیرقانونی چندان نتیجه بخش نخواهد بود و می تواند به تنش های موجود دامن بزند. در نظر داشته باشید که هرگونه تهدید و درگیری با افراد در چنین شرایطی جرم است و  بازپس گیری بدهی های شما سخت تر پیچیده تر خواهد شد.

برای پیگیری وصول مطالبات از طریق قانونی بایستی ادله و مدارکی که دال بر بدهکار بودن خوانده است به دادگاه اراده دهید. در غیر این صورت دعوی شما مسموع نخواهد بود. در چنین شرایطی انتخاب وکیل متخصص و با تجربه می تواند مسیر قانونی پیش روی شما را به درستی ترسیم کند و وصول مطالبات شما در کوتاه ترین زمان ممکن صورت پذیرد.

وصول مطالبات

انجام مشاوره حقوقی 

یکی از مهم ترین چالش های مشترک در میان تمامی کسب و کارها ،بحث وصول مطالبات است. در حقیقت حیات و آینده ی هر کسب و کاری به پول و سرمایه گره خورده و بقای یک مجموعه را میسر می سازد. داد و ستد و معاملات مالی بخش جداناپذیری از فعالیت های اقتصادی به شمار می روند. طبیعتا در این میان تعهدات و توافقات دوجانبه ای میان طرفین شکل می گیرد و مطالباتی به وجود می آید. چنانچه فرد نتواند به درستی مطالبات خود را مدیریت کند و برای آن اقدامی نماید، ورشکستگی او حتمیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه ی دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *