اوراکل در شبکه ی بلاکچین به عنوان واسطه ای برای تبادل داده ها و اطلاعات شناخته می شود و پل ارتباطی شبکه با محیط خارج است. به نظر می رسد چنین مفهومی بیشتر به قرارداد هوشمند اشاره می کند. البته اوراکل مفهومی بسیار گسترده تر و وسیع تر را شامل می گردد و امروزه به عنوان بخش مهمی از ساختار شبکه بلاکچین به حساب می آید. در مبحث قراردادهای هوشمند برای اجرای بهتر قرارداد بایستی ساز و کاری تعبیه شود که منابع اطلاعاتی مورد نظر با شیوه ای درست تبادل گردد. به عبارت دیگر ضروریست که ابتدا صحت و اصالت این اطلاعات و داده ها توسط شبکه به تایید برسد و در مرحله ی بعدی ماهیت داده ها با شبکه منطبق شود. فناوری اوراکل به همین منظور پدید آمده است و وظیفه ی ایجاد تعامل میان داخل و خارج شبکه را بر عهده دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

اوراکل

اوراکل چیست؟

شبکه بلاکچین به تنهایی نمی تواند با فضای خارج ارتباطی داشته باشد. ماهیت این شبکه همانند یک دفتر توزیع کل ثبت و ذخیره ی اطلاعات و داده هاست. قرارداد هوشمند نیز زمانی می تواند به درستی اجرا شود که اطلاعات خارح از شبکه را در دسترس داشته باشد و بتواند به درستی آن را تجزیه و تحلیل کند. این حلقه ی مفقوده به وسیله ی فناوری اوراکل کامل می شود.

تصور کنید یک برنامه ی غیرمتمرکز (دیفای) قرار است بر اساس پاره ای اطلاعات و داده ها، بهترین زمان خرید یک رمزارز را به کاربران نشان دهد. برای این کار ابتدا به یک شبکه ی بلاکچین و قرارداد هوشمند نیاز داریم. در مرحله ی دوم بایستی اطلاعات و داده های موجود جهت آنالیز و تصمیم گیری در اختیار شبکه قرار بگیرد. اما شبکه بلاکچین و قرارداد هوشمند نمی تواند به تنهایی این اطلاعات را از محیط خارح از شبکه دریافت نماید. اوراکل ها به عنوان واسطه ی فضای داخل و خارج شبکه عمل می کنند و وظیفه ی تبادل اطلاعات را بر عهده دارند. بنابراین اوراکل منبع داده نیست و صرفا روشی برای تبادل آن به حساب می آید.

از نظر فنی اوراکل های می توانند به رشد و گسترش شبکه ی بلاکچین و بهبود عملکرد قراردادهای هوشمند کمک کنند. زیرا به هر میزان که اطلاعات جامع تر و دقیق تری در اختیار شبکه قرار بگیرد، به همان میزان بر وسعت دامنه فعالیت های قرارداد های هوشمند نیز افزوده می گردد.

آشنایی با انواع اوراکل ها 

اوراکل ها با توجه به ساختار و عملکرد خود در مدل های زیر دسته بندی می شوند: (توجه داشته باشید که گاه یک اوراکل به صورت مشترک در چند دسته قرار می گیرد.)

اوراکل های پایگاه داده ها

از نظر فنی این اوراکل ها به دو دسته ی نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می شوند. نوع نرم افزاری آن از طریق ارتباط با پایگاه ها، سرورها و سایت های اطلاعاتی آنلاین عمل می کند. عملکرد نوع سخت افزاری آن از طریق ارتباط و دسترسی به اطلاعات عینی و ملموس دنیای واقعی صورت می پذیرد.

اوراکل های تراست

در بررسی اوراکل های تراست متمرکز بودن و غیرمتمرکز بودن مطرح است. اوراکل های متمرکز تنها از یک منبع اطلاعاتی تغذیه می شوند. این امر بدین معناست که عمکرد قرارداد هوشمند کاملا به آن وابسته است و بروز هرگونه مشکلی می تواند کارایی قرارداد هوشمند را زیر سوال ببرد. همچنین هرگونه دستکاری در اطلاعات منبع موجب بروز خطا در خروجی های شبکه خواهد شد.

در مقابل نوع غیرمتمرکز آن از چندین منبع اطلاعاتی استفاده می کند. این دسته از اوراکل ها تحت عنوان اوراکل های اجماع نیز شناخته می شوند. اوراکل های غیرمتمرکز می توانند اطلاعاتی دقیق تر، درست تر و در نهایت پیش بینی هایی صحیح تر و منطقی تر ارائه دهند.

اوراکل های مسیر اطلاعات و داده ها

این دسته از اوراکل ها می توانند مسیر جریان اطلاعات را مدیریت کرده و آن را هدایت کنند و به انواع زیر تقسیم می شوند:

اوراکل های ورودی

اطلاعات را از منابع خارج شبکه دریافت کرده و به داخل شبکه هدایت می کند.

اوراکل های خروجی 

عملکرد اوراکل های خروجی از سیستم برون زنجیره ای تبعیت می کند. به این معنا که از طریق ارسال اطلاعات و فرامین قرارداد هوشمند به خارج از شبکه عمل می کنند.

اوراکل های انسانی

انسان ها به عنوان یک منبع تخصصی و اطلاعاتی مهم می توانند محسوب شوند و اطلاعات مورد نیاز شبکه و قرارداد های هوشمند را تامین کنند. در واقع اوراکل های انسانی از طریق دریافت و تایید اطلاعات مورد نیاز شبکه از طریق انسان ها عمل می کنند. به منظور جلوگیری از جعل و ارائه ی اطلاعات مخرب به شبکه، هویت افراد از طریق فناوری رمزنگاری تایید می گردد.

 اوراکل های محاسباتی

سابقه ی استفاده از اوراکل های محاسباتی چندان قدیمی نیست و نسبتا جدید محسوب می شود. این دسته از طریق محاسبات برون زنجیره ای، خدمات غیرمتمرکز ایمن و معتبری را ارائه می دهند. در حال حاضر به جهات مختلفی امکان انجام چنین محاسباتی در داخل شبکه فراهم نیست و محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد.

اوراکل های میان زنجیره ای

ثبت و ذخیره ی اطلاعات بین بلاکچین ها از مهم ترین ویژگی های اوراکل های میان زنجیره ای به حساب می آید. بنابراین هرگاه نیاز به یک پل ارتباطی برای تبادل اطلاعات زنجیره های شبکه باشد، این دسته بهترین گزینه است.

اوراکل های اختصاصی برای یک قرارداد خاص

گاه ممکن است برای اجرای یک قرارداد هوشمند به نوعی اوراکل خاص و تخصصی نیاز داشته باشیم. اوراکل های اختصاصی به منظور استفاده در یک قرارداد هوشمند خاص و متناسب با آن طراحی می شوند. استفاده از این گزینه بسیار زمان بر و پرهزینه خواهد بود و صرفا جهت استفاده در پروژه های بزرگ و مهم مورد استفاده قرار می گیرد.

اوراکل

انجام مشاوره تخصصی

پس از ظهور فناوری هایی نظیر شبکه بلاکچین و قرارداد هوشمند چالش های متعددی مطرح گردید. در واقع عملکرد صحیح و مطلوب این فناوری ها در گرو ساختارهای دیگری بود که به مرور زمان شکل گرفت و توسعه یافت. یکی از مهم ترین این چالش ها از طریق خلق فناوری اوراکل برطرف شد. هرچند هنوز مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که مستلزم بحث و بررسی های بیشتری است. برای مثال هرگونه دستکاری در منابع اطلاعاتی می تواند می تواند عملکرد قرارداد هوشمند را با اختلالاتی مواجه نماید و صحت آن را زیر سوال ببرد. با این حال این فناوری از مکانیسمی بسیار ایمن و معتبر برخوردار است و می تواند اطلاعات مورد نیاز پروژه ی شما را به شکلی شفاف و دقیق فراهم نماید. هرچند به نظر می رسد که موضوع اعتماد سازی آن کماکان در هاله ای ابهام قرار دارد.

جعل، دستکاری و تحریف از مهم ترین خطراتیست که همواره منابع اطلاعاتی را تهدید می کند. چنین خطراتی می توانند به صورت مستقیم بر عملکرد قراردادهای هوشمند تاثیرگذار باشند و معتبر بودن آن را مخدوش سازند. از آنجایی که برای کاربران پلتفرم های غیرمتمرکز امنیت، اعتبار و صحت اطلاعات شبکه بسیار حائز اهمیت است، این موضوع می تواند حیاتی باشد. آیا شما تجریه ای در زمینه ی استفاده از این فناوری دارید؟ به نظر شما کدام نوع آن بالاترین امنیت و اعتبار را برای قرارداد های هوشمند شما به همراه دارد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید با مجموعه دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *