توکن غیرقابل معاوضه یا NFT چیست؟ و چگونه پدید می آید؟

NFT چیست؟ توکن غیرقابل معاوضه یا NFT را بهتر بشناسیم : یکی از فراگیرترین مباحث در دنیای ارزهای دیجیتال توکن غیرقابل معاوضه یا NFT می باشد. مفهومی تازه که در قالب یک حرکت انقلابی توانسته بخش بزرگی از بازار دارایی های دیجیتال را در دست بگیرد. حتما از گوشه و کنار دنیا اخبار های مربوط به خرید و فروش NFT را شنیده اید. معاملاتی با ارقام بالا بدون اینکه کالایی از نظر فیزیکی وجود داشته باشد. به نظر شما چه چیزی باعث شده توکن های غیرقابل تعویض تا بدین حد رشد داشته باشند؟ در ادامه با وکیل ارز دیجیتال همراه باشید.

توکن چیست؟

توکن یک ماهیت وجودی خاص و منحصر به فرد است که ذر فضای مجازی دارای هویت است. اگر بخواهیم در دنیای واقعی مثالی برای توکن بیاوریم می توانیم به ژتون اشاره کنیم. ژتون وسیله ای است که به کمک آن می توانید در قبال دریافت کالا و خدمات مختلف پرداخت های خود را انجام دهید. به عبارت دیگر ژتون حاوی مبلغ مشخصی دارایی است که به وسیله ی آن می توان پرداخت انجام داد.

توکن در فضای مجازی دقیقا چنین کابردی دارد. یک بازی رایانه ای را در نظر بگیرید. احتمالا متوجه شده اید که در جریان چنین بازی هایی می توان سکه های مجازی جمع آوری کرد و به کمک آن خرید های داخل بازی را انجام داد. یا برای دسترسی به سطوح بالاتر بازی از آن کمک گرفت. این مثال خوبی برای توکن است تا بهتر با آن آشنا شوید.

البته کارکرد توکن ها بسیار فراتر از این مثال هاست. توکن ها می توانند حاوی ارزش مالی و یا ویژگی های خاصی باشند که در موقعیت های مختلف بتوان به کار گرفت. برای مثال یک شرکت می تواند دارایی و سهام خود را از طریق توکن عرضه کند. به طور کلی به وسیله ی توکن می توان خدمات مختلفی را ارائه داد و دارایی های دیجیتال باارزشی را خلق کرد. چیزی شبیه به رمزارز ها ولی اختصاصی تر و گسترده تر.

توکن غیرقابل معاوضه یا NFT

انواع توکن ها

توکـن ها دارای دسته ای از ویژگی های خاص و منحصر به فرد هستند که به دو نوع زیر تقسیم می شوند.

توکن قابل معاوضه

توکـن قابل معاوضه همانطور که از عنوان آن مشخص است قابلیت معاوضه را داراست. توکن های قابل معاوضه به عنوان یک دارایی دیجیتال همانند رمزارز ها ، پول  ، طلا و بسیاری دارایی های مشابه دیگر قابلیت تعویض و معاوضه دارند. یک دارایی قابل معاوضه قابلیت مبادله و معامله با انواع دارایی ها و کالاهای مشابه را دارد. برای مثال شما می توانید طلا را با دلار معاوضه کنید. بین کوین را به یورو تبدیل کنید و بسیاری مثال های مشابه دیگر.

توکن غیرقابل معاوضه

توکن غیرقابل معاوضه را با نام اختصاری NFT می شناسند. NFT ها بر بستر بلاکچین اتریوم شکل می گیرند. پس زیرساخت آنها را شبکه ی بلاکچین تشکیل می دهد. همین مساله نشان می دهد که NFT بر پایه ی تمرکز زدایی شکل گرفته است. یعنی هیچ دولت ، سازمان و شخص خاصی بر آن نظارت ندارد.

NFT یا توکن غیرقابل معاوضه چیست؟

یک تابلوی نقاشی معروف و ارزشمند یا بلیط یک کنسرت بسیار معروف را در نظر بگیرید . چنین مواردی را می توان در حراجی های بزرگ دنیا به فروش گذاشت و صاحب ثروت زیادی شد. اما مساله اینجاست که همه ی ما به چنین دارایی های ارزشمندی دسترسی نداریم. اما در دنیای تکنولوژی هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید تجربه های جالبی را کسب کنید.

NFT به شما کمک می کند تا یک کالای لوکس منحصر به فرد را به شکل یک دارایی دیجیتال عرضه کرده و خالق اختصاصی آن باشید. فقط کافیست برای خود مشخص کنید که قصد دارید چه کالایی را در دنیای دیجیتال ارائه دهید؟ یک قطعه ی موسیقی ، آواتار ، تصویری از یک اثر هنری ، تابلوی نقاشی با شهرت جهانی  ،شخصیت اصلی کارتن مورد علاقه تان ، طرحی از یک کالای لوکس که متعلق به یک برند مشهور است و هزاران ایده ی دیگر را می توانید برای این کار انتحاب کنید.

پس از اینکه فرمت طرح خود را انتخاب کردید حالا باید به سراغ بازار فروش آن بروید.

کارکرد توکن غیرقابل معاوضه به چه شکل است؟

برای اینکه یک NFT یا توکن غیرقابل معاوضه برای خودتان خلق کنید و یا اگر به دنبال خرید آن هستید باید به بازار آن دسترسی داشته باشید. بازار فروش NFT در فضای مجازی به این صورت است که سایت های مختلفی اقدام به ساخت و خرید و فروش NFT می نمایند. نکته ی مهم اینکه NFT مانند رمزارز ها در صرافی دیجیتال معامله نمی شود.

امروزه پلتفرم های مختلفی برای خرید و فروش و معاملات توکن غیرقابل معاوضه در نظر گرفته شده است. برای مثال سایت هایی مانند Open Sea و Rarible  را می توان مثال زد.

برای استفاده از خدمات این سایت ها ابتدا باید در سایت مورد نظر خود ثبت نام کرده و اکانت کاربری ایجاد نمایید. جهت ساخت و یا خرید و فروش NFT شما نیاز به پرداخت های درون برنامه ای خواهید داشت. پس باید یک کیف پول دیجیتال داشته باشید و مقادیر کافی اتریوم بخرید. یعنی کیف پول شما شارژ باشد. اتر معروف ترین و بهترین رمزارزی است که می توانید برای ساخت NFT از آن بهره ببرید. البته می توان از سایر رمزارز های دیگر هم استفاده کرد. باید توجه داشته باشید که کیف پول دیجیتال شما با رمزارز انتخابی شما متناسب بوده و بتواند از آن پشتیبانی کند.

مراحل ساخت NFT در سایت مورد نظر شما کاملا مشخص است و همه ی این مراحل به صورت آنلاین و توسط سایت صورت می پذیرد.

توکن غیرقابل معاوضه چه ویژگی های مثبتی دارد؟

در نگاه اول کمی عجیب به نظر می رسد که یک تصویر دیجیتال می تواند چنین هزار دلار ارزش داشته باشد. اما با کمی بررسی دقیق تر می توان دریافت همین تصویر ساده حاوی اطلاعات مهمی می باشد که در شبکه ی بلاکچین شکل گرفته است. از این تصویر فقط یک عدد در دنیا وجود دارد و خالق و دارنده ی آن مشخص است. کمیاب بودن چنین اثری می تواند آن را به یک دارایی دیجیتال باارزش تبدیل کند.

از طرفی این فناوری بر بستر لاکچین شکل گرفته است. بنابراین به هیچ وجه امکان سرقت و گم شدن آن وجود ندارد. بر عکس سایر دارایی های باارزش مانند پول و طلا که همیشه ریسک های احتمالی سرقت و گم شدن آن را باید در نظر داشت.

خلق NFT مختص به هبچ گروه و شخص خاصی نیست. کافیست کمی ذوق هنری داشته باشید تا یک NFT ارزشمند و منحصر به فرد خلق کنید. البته برای ساخت آن نیاز به شارژ کیف پول دیجیتال خود دارید. اما این هزینه در برابر ارزش واقعی اثر شما بسیار ناچیز است.

شما از NFT می توانید درآمد خوبی داشته باشید. این فناوری به قدری گسترده و جذاب است که از زمینه های مختلف زیادی می توان برای آن ایده گرفت. شما با کمک NFT می توانید یک کلکسیون منحصر به فرد هنری خلق کنید. یا صاحب اثری شوید که در سرتاسر دنیا فقط متعلق به شماست. همین ویژگی یکتا بودن و منحصر به فرد بودن توکن غیرقابل معاوضه باعث شده تا شاهد ارزش نجومی آن باشیم.

آیا امکان کلاهبرداری و سرقت در توکن غیرقابل معاوضه وجود دارد؟

توکن غیرقابل معوض در بستر بلاکچین شکل گرفته است. در مقالات قبلی اشاره کردیم که ساختار شبکه ی بلاکچین به گونه ای است که از امنیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. به همین دلیل امکان سرقت و هک آن ناممکن به نظر می رسد. اگر بخواهیم کلاهبرداری و ریسک های احتمالی را برای NFT در نظر بگیریم باید موارد زیر را در نظر داشت.

  • از مشورت با افراد ناآگاه پرهیز کنید. یک راهنمایی غلط می تواند در روند کار شما خلل وارد کند. افراد کلاهبردار از همین فرصت ها برای مقاصد مجرمانه ی خود استفاده می کنند.
  • در هنگام ورود به پلتفرم های NFT دقت کنید که وارد کدام سایت می شوید .به آدرس سایت توجه داشته باشید و مطمئن شوید که وارد سایت اصلی شده اید. از آنجایی که در سایت های معاملات NFT اطلاعات کیف پول دیجیتال افراد وارد می گردد ، کلاهبرداران می توانند با ایجاد یک سایت تقلبی مشابه با سایت اصلی کاربران را به اشتباه بیندازند. به این ترتیب شما بدون اینکه متوجه شوید در یک سایت تقلبی هستید، اطلاعات کیف پول دیجیتال خود را وارد کرده و در نتیجه رمزارز های شما به سرقت برود.
  • اگر هنوز به یک حرفه ای تبدیل نشده اید که بتوانید خودتان اقدام به ساخت NFT کنید بهتر است عجله نکنید. گاه سپردن این کار به دست افراد سودجو می تواند تجربه ی ناخوشایندی برای شما داشته باشد. زیرا به راحتی می توان کیف پول دیجیتال شما را خالی کرد بدون اینکه خبری از ساخت و یا خرید NFT باشد.

پیگیری پرونده و انجام مشاوره حقوقی

فناوری بالاکچین و دنیای ارز های دیجیتال جهان ما را به سمت و سویی برده که تا قبل از این فقط در بازی های رایانه ای شاهد آن بودیم. امروزه دارایی های دیجیتال بر خلاف گذشته از ارزش مالی زیادی برخوردار است و به عنوان یک گزینه ی ایده آل برای سرمایه گذاری شناخته می شود. در این میان NFT یا توکن غیرقابل معاوضه به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود توانسته روند صعودی فوق العاده را نشان دهد و پذیرای دارایی های زیادی باشد.

همگام با این روند صعودی و افزایش تزریق سرمایه به این حوزه باید در نظر داشت که ریسک های احتمالی هم بالاست. از همین رو وقوع رفتارهای مجرمانه در این بستر چندان دور از ذهن نیست. در چنین مواردی مجرمان و افراد سودجو همیشه به دنبال فرصت ها و موقعیت هایی هستند تا از ناآگاهی و غفلت افراد سوءاستفاده کرده و دارایی های آنان را به سرقت ببرند. بنابراین آگاهی و مطالعه و مشورت با وکیل رمزارز آگاه و متخصص شرط لازم برای دستیابی به موفقیت در این حوزه است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *