بلاکچین چیست ؟ در دنیای رمزارزهای دیجیتال یکی از مهم تریم مفاهیمی که به چشم می خورد بلاکچین است. یک فناوری انقلابی با کاربردهایی فراوان که اساس کار تکنولوژی ارزهای دیجیتال را تشکیل می دهد. اگر می خواهید وارد دنیای رمزارزها شوید اهمیت بسیار زیادی دارد که با مفاهیم پایه ی آن آشنایی داشته باشید. یکی از مهم ترین و ضروری ترین این مفاهیم ، بلاکچین و نحوه ی کارکرد آن است. شما چقدر با مفهوم بلاکچین آشنایی دارید؟ در ادامه با وکیل ارز دیجیتال همراه باشید.

بلاکچین چیست؟

اگر بخواهیم بلاکچین را به زبان ساده تعریف کنیم ، بلاکچین نوعی پایگاه داده یا سیستم ثبت اطلاعات است. همانند یک دفتر کل دیجیتالی که تمامی اطلاعات و گزارشات را می توان در آن وارد نمود. اما یک تفاوت مهم میان سیستم بلاکچین و سایر پایگاه های داده وجود دارد؛ سیستم بلاکچین به گونه ای طراحی شده است که تغییر و حذف اطلاعات آن امکانپذیر نیست.

همانطور که می دانید تمامی پایگاه های داده به یک سرور مرکزی متصل هستند؛ به گونه ای که یک سازمان یا فرد خاص می تواند تمامی اطلاعات موجود در سیستم را حذف و یا تغییر دهد, اما در سیستم بلاکچین چنین سروری وجود ندارد و داده ها با کمک رمزنگاری توزیع می شوند. این می تواند بهترین روش برای محقق کردن تمرکز زدایی باشد و مزایای فراوانی به همراه دارد.

بلاکچین و مفهوم آن

این فناوری نوظهور میتواند در هر زمینه ای که با تراکنش اطلاعات و ایجاد پایگاه داده همراه است، کارآمد باشد. همچنین سیستم بلامچین می تواند مانع از کلاهبرداری و تقلب گردد. به همین دلیل هم به عنوان مناسب ترین بستر برای رمزارز ها شناخته شده است. بستری که در کنار کارآیی بسیار بالا، فوق العاده امن و مطمئن است.

بلاکچین چگونه عمل می کند؟

در رابطه با نحوه ی عملکرد بلاکچین ابتدا با یک مثال ساده آغاز می کنیم. فرض کنید در یک کلاس درس استاد از دانشجویان خود می خواهد از روی جزوه عکس بگیرند. هنگامی که تمامی دانشجویان از جزوه عکس می گیرند، تمامی آنها به اطلاعات مندرج در جزوه دسترسی دارند. بنابراین استاد یا هریک از دانشجویان نمی توانند به تنهایی در جزوه دست برده و اطلاعات آن را تغییر دهند,همچنین امکان حذف و از بین بردن همه ی این عکس ها وجود ندارد؛ زیرا در هر موبایل نسخه ای از آن ذخیره شده است و هک همه ی این دستگاه ها امکان پذیر نخواهد بود. از طرفی هرگونه تغییری در این جزوه مستلزم اطلاع رسانی به تمامی دانشجویان است. به طوری که همگی باید نسبت به تغییر متن جزوه اقدام نمایند.

حال چنین ساز و کاری را در فناوری بلاکچین در نظر بگیرید. کلمه ی بلاکچین از دو واژه ی بلاک (block) و چین ( chain) تشکیل شده است. بلاک به معنای بلوک و چین به معنی زنجیره است. یعنی زنجیره ای از بلوک ها. تمامی اطلاعات و گزارشات مورد نظر در بلاک ها ذخیره می شوند. سپس این بلاک ها همانند یک زنجیره به یکدیگر متصل می شوند.

اطلاعاتی که در بلاک ها ذخیره می شوند ( دیتا بیس ها ) می تواند در هر زمینه ای باشد. از اطلاعات مربوط به مبادلات بیت کوین گرفته تا اطلاعات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و حتی امور مرتبط با اخذ مالیات یک کشور .

تابع هش در ساختار بلاکچین چه نقشی ایفا می کند؟

یک نکته ی مهم دیگری که در زمینه ی بلاکچین باید به یاد داشته باشید این است که اساس کار بلاکچین را تابع هش تشکیل می دهد. هش یک داده با ورودی ثابت است که به صورت زنجیره وار ادامه دارد. به طوری که هر ورودی با یک نتیجه گیری ثابت همراه است و کل تابع به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند.

حال اگر کسی بخواهد اطلاعات موجود در تابع را تغییر دهد تمامی هش ها بهم می ریزد و عملا چنین چیزی امکانپذیر نیست.

نود به چه معناست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم در سیستم بلاکچین چیزی به نام سرور وجود ندارد. یعنی هیچ شخص یا سازمانی بر آن نظارت ندارد و تمرکز زدایی در آن صورت پذیرفته است. در فناوری بلاکچین نود ها نقش سرور را ایفا می نمایند. نود یا گره (node) هر کامپیوتری است که به شبکه ی بلاکچین متصل باشد. این کامپیوتر ها به عنوان اعضای شبکه شناخته می شوند. در سیستم بلاکچین بسته به نوع آن می تواند از تعداد کمی کامپیوتر تا چندین میلیون کامپیوتر به سیستم متصل باشند.

هرگونه اطلاعاتی که وارد سیستم می شود و به عبارتی تمامی تغییرات سیستم برای تک تک نود ها ( کامپیوتر های متصل ) ارسال شده و ذخیره می شود. در نتیجه تمامی نودها به اطلاعات سیستم دسترسی کامل دارند. در این سیستم تمامی اطلاعات به صورت واضح و روشن در دسترس همه ی اعضا قرار می گیرد.

با چنین ساز و کاری طبیعی است که امکان هرگونه تقلب ، هک ، دستکاری ، حذف و … از بین می رود. تمامی اطلاعات روند خودکار خود را در سیستم طی می نمایند و برای تمامی نودها ارسال می گردد.

کاربردهای بلاکچین

با توجه به ساز و کاری که برای بلاکچین در نظر گرفته شده، می توان کاربردهای بسیار گسترده ای برای آن در نظر گرفت؛ در هر شرایطی که نیاز به فضایی برای ذخیره کردن اطلاعات و از بین بردن فاکتور جلب اعتماد باشد می توان از بلاکچین کمک گرفت, شما به کمک بلاکچین می توانید یک مجموعه ی سازمان یافته را طراحی کنید و بدون هیچگونه خطای انسانی آن را پیاده سازی نمایید.

برای مثال انتخابات ریاست جمهوری همیشه بستری برای انواع تقلب ها و دستکاری ها به شمار می رود. اما با کمک بلاکچین می توان ساز و کاری برای آن در نظر گرفت تا میزان هرگونه تقلب و دستکاری در آن به صفر برسد. بدین ترتیب می توان اعتماد جمعی را جلب نمود و درست ترین نتایج را به دست آورد.

سازمان هایی که دارای اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده هستند می توانند با کمک فناوری بلاکچین راحت تر این کار را انجام دهند. به خصوص در شرایطی که اطلاعات سازمان در معرض خطراتی همچون هک و دستکاری و حذف قرار دارند. در چنین شرایطی می توان با کمک بلاکچین سد محکمی در برابر هکر ها و افراد سودجو ساخت و از اطلاعات محرمانه ی سازمان محافظت نمود.

مثال دیگر کاربرد بلاکچین، اعلام نتایج آزمون های ورودی است. این آزمون ها از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشند و همیشه امکان تقلب و دستکاری در آنها وجود دارد.

یکی از دیگر از کارهای مهمی که به وسیله ی این فناوری می توان انجام داد بحث هویت سنجی افراد است. برای مثال می توان از طریق بلاکچین نسبت به هویت سنجی افراد و آنالیز اطلاعات هویتی آنها در سطح گسترده اقدام نمود.

اما مهم ترین و موفق ترین کاربردی که در زمینه ی بلاکچین وجود دارد مربوط به حوزه ی رمزارز ها می باشد.

نقش بلاکچین در رمزارزها

به نظر شما چرا بلاکچین تبدیل به بستری مناسبی برای رمزارز های دیجیتال شده است؟

یکی از اولین حوزه هایی که با کمک فناوری بلاکچین کار خود را آغاز کرد رمزارز ها بودند. تمامی رمزارز ها حاوی اطلاعاتی هستند که به صورت رمزنگاری شده می باشند. تولید و معاملات رمزارز هایی مانند بیت کوین با تراکنش های مشخصی همراه است. بلاکچین مناسب ترین و امن ترین بستری است که می تواند تمامی این تراکنش ها را در سیستم خود ذخیره نماید. همچنین از بروز هرگونه تقلب، خرج کردن رمزارز هایی مانند بین کوین برای بیش از یک بار و هرگونه دستکاری اطلاعات آن جلوگیری نماید.

در مبادلات رمزارزی مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشت جلب اعتماد اعضا و امنیت بالای شبکه است. سیستم بلاکچین به خوبی توانسته در بحث اعتمادسازی قوی عمل کند و امنیت بالایی را به وجود بیاورد. به همین دلیل هم بلاکچین جزء مفاهیم اساسی و پایه در حوزه ی رمزارز ها به شمار می رود و پایه و اساس آن را تشکیل می دهد.

نقش ماینر در استخراج رمزارها چیست؟

برای عمل استخراج و تولید رمزارز ها به ابزارهایی به نام ماینر نیاز داریم تا فرآیند ماینینگ کردن تکمیل شود.

در شبکه های پیچیده و گسترده ای مانند بین کوین در هر ثانیه هزاران تراکنش در حال وقوع است؛ به عبارتی اعضای شبکه در رقابت با یکدیگر قرار دارند تا ارز بیشتری را تولید و ذخیره نمایند، از آنجایی که تعداد ارز ها محدود می باشد و شمار کاربران در حال افزایش است در نتیجه استخراج رمزارز هایی مانند بیت کوین روز به روز دشوار تر و پیچیده تر می شود ؛ در یک کلام ساده می توان گفت ماینر ها وظیفه دارند با کمک نرم افزارها و سخت افزار های قدرتمندی که دارند محاسبات پیشرفته ی ریاضی را انجام داده و معادلات پیچیده ی موجود را حل کنند تا بتوانند یک بلاک بسازند؛ تشکیل هر بلاک و اتصال آن به زنجیره ی موجود در بلاکچین یعنی یک پاداش برای کاربر در نظر گرفته شده است.

قبول شکایت و ارائه مشاوره حقوقی

سیستم بلاکچین مانند یک دفتر دیجیتالی بزرگ و مجهز است که تمامی اطلاعات ، گزارشات و تراکنش ها را می توان در آن به ثبت رسانید. همچنین این سیستم به گونه ای طراحی شده است که در راستای تمرکز زدایی عمل می کند . به این معنا که هیچ سرور مرکزی برای آن تعریف نشده است. تمامی اعضا به اطلاعات سیستم دسترسی کامل دارند و همین اعتبار شبکه را دوچندان می کند.

نکته ی بسیار مهمی که در فناوری بلاکچین باید به آن توجه داشت بحث ناشناس بودن تراکنش هاست. هیچ واسطه ای تعریف نشده و افراد به صورت مستقیم می توانند با کمک کد اختصاصی خود اقدام به معاملات رمزارز های خود نمایند. پس امکان جابجای دارایی ها در هر لحظه از شبانه روز وجود دارد . نکته ی مهم تر آنکه ریز به ریز اطلاعات و تراکنش ها برای تمامی اعضای شبکه ( نود ها ) قابل مشاهده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و هرگونه مشاوره در زمینه ی حقوق رمزارز ها می توانید با مجموعه ی وکیل جوادی در تماس باشید.

2 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *