بیت کوین در قوانین ایران به رسمیت شناخته شده است؟

به نظر شما بیت کوین در قوانین ایران به صورت قانونی پذیرفته شده است؟ برای جواب دادن به این سوال باید ابتدا مشخص کنید که شما چه هدفی را در پیش دارید؟ یعنی هدف اصلی شما از معامله و یا استخراج بیت کوین چیست؟ بیت کوین و به طور کلی تمامی رمزارز ها فضایی تازه هستند که در آغاز راه خود قرار دارند. به همین دلیل هنوز به درستی نمی توان رویکرد کشور های مختلف را در این باره تحلیل کرد. البته در سال های اخیر چند لایحه و مصوبه ی بین المللی در این زمینه شکل گرفته است. اما هنوز در قوانین کشور ها نمی توان ردپایی از این موضوع پیدا کرد.

به نظر شما در ایران قوانینی در زمینه ی بیت کوین و به طور کلی ارز دیجیتال به تصویب رسیده است؟ آیا فعالیت های افراد در این زمینه قانونی می باشد؟ در ادامه با وکیل بیت کوین همراه باشید.

ارزیابی بیت کوین در قوانین ایران

اساسا باید گفت قوانین ایران در این زمینه ساکت هستند. هیچ اشاره ی مشخصی به بیت کوین صورت نگرفته است. اما باید گفت ممنوعیت هایی در این زمینه وجود دارد. برای اینکه بتوان فعالیت بیت کوین را در ایران از نظر قانونی بررسی کرد ابتدا باید مشخص نمود که هدف چیست؟

اگر معامله و خرید بیت کوین صرفا یک سرمایه گذاری ساده باشد که فرد قصد نگهداری آن را دارد، طبیعتا چنین امری جرم نیست. اما باید توجه داشت که استخراج بیت کوین از طریق ماینینگ کردن غیرمجاز جرم است. همچنین اگر فرد یا گروهی قصد این را داشته باشند که تجارت بیت کوین را گسترده کرده و آن را زیربنای فعالیت های مجرمانه ی دیگری قرار دهند ، باید گفت بله چنین امری غیرقانونی بوده و جرم تلقی می شود.

بیت کوین در قوانین ایران

بیت کوین در ایران یک واژه ی جدید است و هنوز به رسمیت شناخته نشده است. بسیاری از افراد تصورات درستی از آن ندارند . به عبارت دیگر همه چیز بر پایه ی گمانه زنی و شایعات پیش می رود. اما هنور در قوانین ایران جرم انگاری مشخصی در این زمینه شکل نگرفته است. پس می توان اینطور استنباط کرد که صرف نگهداری یا خرید و فروش آن فعلا منع قانونی ندارد.

نگاهی به وضعیت قانونی استخراج بیت کوین در ایران

در حالت کلی استخراج بیت کوین و تمامی رمزارز ها در ایران قانونی شناخته می شود . اما یک شرط بسیار مهم و اساسی وجود دارد. شما برای استخراج تمامی این رمرارز ها باید از وزارت صنعت ، معدن و تجارت مجوز مخصوصی دریافت نمایید. در غیر این صورت چنانچه بدون این مجوز اقدام به استخراج نمایید، کار شما غیرقانونی بوده و قابل مجازات می باشد.

شما برای استخراج بیت کوین به عمل ماینینگ کردن نیاز دارد. ماینینگ به وسیله ی دستگاه های مخصوصی که تحت عنوان ماینر شناخته می شود صورت می پذیرد. ماینر ها سخت افزار های قدرتمندی هستند که از طریق حل معادلات پیچیده ی ریاضی قادر هستند استخراج بیت کوین را انجام داده و آن را در کیف پول الکترونیکی شما ذخیره نمایند.

علت اینکه هزینه ی برق دستگاه های استخراج بیت کوین تا بدین حد بالاست را باید در تعداد و نحوه ی استخراج بیت کوین جستجو کرد.

تعداد بیت کوین های کل دنیا 21 میلیون عدد است. از این تعداد محدود تعداد بسیار کمی باقی مانده است. قرار هم نیست چیزی به تعداد آن افزوده شود. در نتیجه ارزشمندی فوق العاه بالای آن باعث شده تا تقاضا در این زمینه بسیار بالا باشد؛ با کمتر شدن تعداد بیت کوین های دنیا طبیعی است که استخراج آن هم دشوار تر و پیچیده تر گردد؛ این پیچیدگی یعنی دستگاه های ماینر شما باید به مراتب عملیات و محاسبات بسیار پیچیده تری را برای استخراج و ذخیره ی بیت کوین انجام دهد. به همین دلیل هم مصرف برق به صورت تصاعدی بالا می رود و اداره ی برق متوجه قضیه خواهد شد.

هرگونه استخراج بیت کوین بدون مجوز در ایران غیرقانونی شناخته شده و نیروی انتظامی حق مداخله و ضبط دستگاه های شما را خواهد داشت. ضمن اینکه سازمان برق می تواند اشتراک برق شما را سلب نماید.

در چه مواردی بیت کوین در ایران غیرقانونی شناخته شده است؟

این نکته را به خاطر داشته باشید که خرید و فروش و نگهداری بیت کوین به خودی خود جرم نیست و کاملا آزاد است. اما اگر بیت کوین به عنوان روشی برای ارتکاب جرم شناخته شود ، پای پولشویی به میان آید و یا هرگونه قانونی به وسیله ی آن نقض گردد با یک جرم مواجه هستیم.

صرافی های آنلاینی که در داخل ایران در این زمینه فعالیت می کنند فاقد مجوز قانونی می باشند. اما این بدین معنا نیست که فعالیت آنها جرم است. فقط قوانین در این زمینه فعلا ساکت هستند و قانون مصوبی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین در این زمینه باید بسیار محتاط باشید. چرا که امکان کلاهبرداری های زیادی وجود دارد.

از آنجایی که چنین جرایمی در حوزه های تکنولوژی و فناوری شکل می گیرد پیگیری و رسیدگی به آن کمی متفاوت خواهد بود. اما نیروی انتظامی و پلیس جرایم سایبری در این زمینه مسئول به پیگیری و رسیدگی می باشند.

تمامی شکایاتی که در این زمینه شکل گرفته است را می توان در مراجع قضایی مطرح کرد. همچنین قوه قضایی ملزم به رسیدگی به پرونده خواهد بود.

اما در رابطه با بانک ها و صرافی هایی که به این حوزه ورود می کنند . باید گفت هنوز قانونی در این زمینه به تصویب نرسیده است. بنابراین ممکن است در حال حاضر غیرقانونی تلقی شود.

طرح انواع شکایت و پیگیری پرونده در ایران

علی رغم جذابیت و ارزش بالای قیمت بیت کوین در سطح جهانی باید گفت هنوز شک و شبهه هایی در ایران وجود دارد. قانون ساکت است و هیچکس نمی تواند به درستی پیش بینی کند که رویکرد قوانین ایران در این زمینه چگونه است. اما اینطور به نظر می رسد که دولت ایران با معاملات و نگهداری بیت کوین برخورد قانونی ندارد. اما در صورتی که صحبت از پولشویی و سایر جرایم مشابه باشد قطعا قوه ی قضاییه ورود کرده و قضیه قابل پیگیری قانونی می گردد.

علی رغم اینکه تعداد زیادی از هموطنانمان در زمینه ی ارز دیجیتال سرمایه گذاری خود را آغاز کرده اند هنوز از طرف دولت ایران چیزی به رسمیت شناخته نشده است. بنابراین نمی توان به وسیله ی آن پرداختی انجام داد و فقط خرید و فروش درون شبکه ای آن مرسوم است.

دنیای رمزارز ها و به خصوص بیت کوین حوزه ای پیچیده و ناشناخته است ؛ به طوری که برای تکمیل هویت آن نیاز به قانون داریم، قانونی که توسط هر کشور باید به صورت جداگانه تصویب شده و تمامی ابعاد آن را پوشش دهد. در نظر داشته باشید که قوانین ایران در زمینه ی معامله و نگهداری بیت کوین ساکت هستند. اما شناخت قانونی ابعاد مختلف آن به شما کمک می کند تا عاقلانه تر و منطقی تر تصمیم بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و هرگونه مشاوره ی حقوقی در این زمینه می توانید با مجموعه ی وکیل جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *