کاردانو، نسل سوم دنیای کریپتوکارنسی

کاردانو یک ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه ی بلاکچین است که با نماد ADA شناخته می شود. امروزه کاردانو به عنوان یکی از سرسخت ترین رقبای اتریوم شناخته می شود. از آنجایی که بسیاری از توسعه دهندگان و سرمایه گذاران اصلی آن ژاپنی هستند به علت شباهت های زیادی که با اتریوم دارد کاردانو را به عنوان اتریوم ژاپنی نیز می شناسند. .

کاردانو برای تایید تراکنش های خود از الگوریتم Proof Of Stake  یا الگوریتم اثبات استفاده می کند. اثبات سهام به این معناست که برای تایید تراکنش ها نیازی به قدرت محاسباتی وجود ندارد.بلکه افراد به میزان دارایی که در اختیار شبکه قرار داده اند می توانند به همان میزان در تایید تراکنش های شبکه شرکت کنند.

همچنین کاردانو به تغییر دهندگان و توسعه دهندگان آن اجازه ی اعمال تغییرات و پیاده سازی انواع قرارداهای هوشمند را می دهد. یک پروژه ی open source یا متن باز که برای خلق برنامه های غیرمتمرکز فوق العاده است. در حال حاضر در حدود 500 پروژه ی غیرمتمرکز در بستر این رمزارز در حال اجراست که در آینده ای نزدیک پیش بینی می گردد شاهد روند صعودی آن نیز باشیم. در حال حاضر ارز دیجیتال کاردانو در میان 10 ارز دیجیتال برتر دنیا قرار دارد. حجم معاملات بسیار بالای آن سبب گردیده تا بسیاری از صرافی های معتبر و معروف از جمله بایننس از این معاملات پشتیبانی نمایند.

شما چقدر با رمزارز کاردانو آشنایی دارید؟ در ادامه با ما همراه باشید.

کاردانو

کاردانو را بهتر بشناسیم.

پیدایش کاردانو به سال 2015 میلادی باز می گردد. در سال 2017 میلادی به صورت رسمی از آن رونمایی شد و به صرافی ها و بازار رمزارز ها راه یافت. بنیانگذار کاردانو شخصی به نام چارز هاسکینسون می باشد که خود یکی از اعضای پیشین تیم اتریم بود. هاسکینسون از آنجایی که در تیم اتریوم حضور داشت و به نقاط ضعف آن واقف بود، در صدد بر آمد تا با ایجاد رمز ارزی مستقل این نقاط ضعف را از میان برداشته و آن را بهبود ببخشد. این سرآغازی شد برای پدید آمدن رمزارزی که به عقیده ی هاسکینسون به مراتب بهتر و کارآمد تر از اتریوم بود.

هاسکینسون در یک طبقه بندی مهم بیت کوین رو جزء نسل اول شبکه ی بلاکچین می شناسد. از نظر او نسل دوم متعلق به اتریوم است. اما خلأ ها و مشکلات زیادی هنوز پیش رو قرار دارد.  از جمله مشکل مقیاس پذیری .کاردانو با داشتن ویژگی های مهمی مانند مقیاس پذیری ، پایداری ماندگار و تعامل تا حد زیادی می توانست این خلأ ها را پر کند و از این رو نسل سوم شبکه ی بلاکچین را متعلق به کاردانو دانست.

الگوریتم اثبات سهام به چه معناست؟

در واقع کاردانو نوعی پلتفرم اثبات سهام است که نیازی به استخراج ندارد. همین امر باعث ارزان تر بودن هزینه های و کارمزد ها و سرعت بالاتر تراکنش های آن می گردد.

الگوریتم اثبات سهام کاردانو ouroboros نامیده می گردد. اوروبروس نمادی باستانی از یک مار یا اژدهاست که در حال خوردن دم خود می باشد. این نماد چرخه ی ابدی تناسخ یا ابدیت وجودی را به تصویر می کشد. در الگوریتم اثبات سهام کاردانو زمان به دوره هایی زمانی موسوم به epochs تقسیم می گردد. در ادامه این دوره های زمانی به دوره های زمانی کوتاه تری تقسیم می شوند که اسلات نام دارد. طریقه ی عملکرد این دوره های زمانی به صورت شیفتی و نوبتی می باشد. به طوری که با اتمام هر دوره ی زمانی دوره ی زمانی بعدی کار خود را آغاز می کند. در کاردانو اسلات ها متفاوت هستند و در الگوریتم آنها می توان تغییراتی اعمال نمود.

کدام کیف پول ها از کاردانو پشتیبانی می کند؟

تعداد تراکنش های بالا و قابلیت های مثبت کاردانو باعث گردید تا در مدت زمان کوتاهی به رتبه های بالای جدول ارز های دیجیتال صعود کند. اما نکته ی قابل توجهی که در این میان وجود دارد کیف پول های زیادی برای آن معرفی نشده است. در واقع با محدودیت کیف پول دیجیتال برای کاردانو مواجهیم و هر کیف پولی از آن پشتیبانی نمی کند.

کاردانو دارای یک کیف پول رسمی به نام Deadalus می باشد  که به صورت یک نرم افزار روی کامپیوتر های شخصی نصب می گردد. البته چند کیف پول دیگر نیز وجود دارد که می توان برای ذخیره سازی و مبادله ی کاردانو از آن استفاده کرد.  کیف پول لجر ، کیف پول نرم افزاری یورویی و اتمیک و نوعی کیف پول سخت افزاری به نام ترزور مدل تی از جمله کیف پول هایی به شمار می روند که قابلیت ذخیره سازی این رمزارز را دارا هستند.

برای پروژه ی کاردانو چه اهدافی در دستور کار قرار گرفت؟

  • حل مشکلات بلاکچین و ارتقای امنیت آن به متظور جلوگیری از حملات هکری.
  • جدا کردن لایه ها و مراحل مختلف حسابداری و محاسباتی.
  • افزایش مقیاس پذیری.
  • تعامل.

نگاهی به معمای و ساختار کاردانو

معماری و ساختار کاردانو بر اساس دو هسته ی اصلی زیر شکل گرفته است.

هسته ی حسابداری

با وجود هسته ی حسابداری این امکان فراهم آمده که کاربران بتواننددر کوتاه ترین زمان ممکن و با حداقل کارمزد رمزارز های خود را مبادله نمایند.

هسته ی محاسباتی

هسته ی محاسباتی کاردانو مجموعه از پروتکل ها و دستور العمل های پیچیده را به وجود آورده است که به عنوان چارچوب اصلی آن شناخته می شود. قراردادهای هوشمند و سایر برنامه های غیرمتمرکز در لایه ی محاسباتی اجرا می گردند. زبان برنامه نویسی کاردانو هسکل ( Haskell )  می باشد که به عنوان یکی از امن ترین زبان های برنامه نویسی دنیا مطرح است.

انجام مشاوره حقوقی

در حال حاضر 45 میلیارد کوین کاردانو در سطح دنیا وجود دارد. مکانیزم اجماع اثبات سهام مهم ترین ویژگی کاردانو به حساب می آید که آن را منحصر به فرد و کارآمد ساخته است. از طرف دیگر کاردانو یک پروژه ی متن باز است که در حال حاضر شرکت های زیای بر روی توسعه ی  آن مطالعه می کنند. بنابرلین دایما در حال گسترش و توسعه می باشد.

کاردانو به عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز شناخته می شود. غیرمتمرکز بودن به این معناست که وابسته به هیچ نهاد ، مؤسسه و سازمان خاصی نمی باشد. بنابراین تمامی مردم دنیا می توانند بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده کنند. در ایران نیز محدودیت و مانعی برای استفاده از این رمزارز وجود ندارد. معامله ی رمزارز کاردانو همانند سایر رمزارز ها در بازار معاملات ایران آزاد است و جرم محسوب نمی شود. اما از آنجایی که قوانین یکپارچه و منسجمی در این راستا تدوین نشده است اشراف بر ابعاد قانونی و حقوقی قضیه نیازمند تخصص و تجربه می باشد. کاردانو نیز همانند سایر رمزارز ها می تواند با مشکلات و چالش های حقوقی متعددی برای دارندگان آن همراه باشد. به خصوص به دنبال معاملات این رمزارز ها که همیشه بایستی ریسک های احتمالی را در نظر داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی در این زمینه می توانید با مجموعه ی دکتر امیر جوادی در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *